W styczniu Rzecznika Praw Dziecka apelowała do MEN o wsparcie dla specjalistów pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami. RPD chce, by nauczycielom pracującym z dziećmi z niepełnosprawnościami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, przysługiwał dodatek za specjalne warunki pracy. Sprawdź, jaka jest odpowiedź MEN w tej sprawie.
Dnia 15 kwietnia 2025 r. ogłoszono w Dzienniku Ustaw rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające w sprawie w sprawie organizacji zajęć dla mniejszości narodowych i etnicznych. Nowelizacja określa nowe terminy składania wniosków o zajęcia dla tych uczniów. Zmiany mają na celu usprawnienie organizacji roku szkolnego 2025/2026.
Trwają prace legislacyjne nad projektem nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe oraz innych. Proponowane zmiany mają umożliwić wprowadzenie kompleksowej reformy programowej. Główne cele nowelizacji to zmiana definicji podstawy programowej, nowe podejście do planowania efektów uczenia się, wzmocnienie kompetencji uczniów oraz większa elastyczność dla nauczycieli. Zmiany mają wchodzić w życie stopniowo od roku szkolnego 2026/2027, będą obejmowały kwestie nadzoru pedagogicznego, organizacji zajęć dydaktycznych i cyfrowych narzędzi edukacyjnych. W artykule przedstawiamy szczegóły zmian przewidzianych w ustawie – Prawo oświatowe.
Planowana nowelizacja ustawy o systemie oświaty, będąca częścią projektu nowelizacji ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, wprowadza szereg modyfikacji w zakresie definiowania programów nauczania, organizacji egzaminów oraz oceniania uczniów. Proponowane zmiany mają na celu dostosowanie przepisów do nowej koncepcji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Reforma zakłada między innymi precyzyjne określenie oczekiwanych efektów uczenia się i doświadczeń edukacyjnych, zmiany w zasadach dopuszczania programów i podręczników do użytku szkolnego, a także wprowadzenie nowych regulacji dotyczących egzaminów maturalnych i ósmoklasisty. Sprawdź szczegóły.
W dniu 9 kwietnia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie Ministra Edukacji z 3 kwietnia 2025 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów. Nowy dokument określa m.in. aktualne zasady punktacji.
Wprowadzanie do szkół nowoczesnych technologii trwa od wielu lat. Postępuje rozwój cyfryzacji, który obejmuje nie tylko uczniów, ale też nauczycieli. Pojawiają się więc postulaty dotyczące wprowadzenia możliwości zdalnego uczestnictwa w zebraniach rad pedagogicznych. Taki model funkcjonował już w czasie pandemii. Czy wyciągnięto wnioski z tego okresu? Poznaj odpowiedź MEN na interpelację w tej sprawie.
Chcesz dołączyć do sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej? „Kompetentny Mały Człowiek” to odpowiedź na rosnące zainteresowanie projektem „Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych”. Poznaj harmonogram spotkań i sprawdź, jak się zapisać do sieci wsparcia.