Mniej presji, więcej szacunku – RPD przedstawiła uwagi do podstawy programowej WF

Dodano: 5 czerwca 2025
Mniej presji, więcej szacunku – RPD przedstawiła uwagi do podstawy programowej WF

Rzeczniczka Praw Dziecka zgłosiła uwagi do projektów nowych podstawy programowej z zajęć WF. Podkreśla konieczność większej elastyczności w ocenie uczniów, szacunku dla ograniczeń zdrowotnych oraz dobrowolności udziału w testach sprawnościowych. Zdaniem RPD obecne zapisy mogą prowadzić do nadużyć i promować niezdrowe podejście do aktywności fizycznej w szkołach.

Rzeczniczka Praw Dziecka przedstawiła uwagi do nowej podstawy programowej WF

Rzeczniczka Praw Dziecka zgłosiła uwagi do dwóch rozporządzeń Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących:

1)        podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz

2)        podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.

Zwolnienie z ćwiczeń – większa czujność na dolegliwości zdrowotne ucznia

W obydwu projektach uwzględniono konieczność dostosowywania form aktywności fizycznej do potrzeb i możliwości uczniów. Zdaniem RPD należy ponadto:

  • zaakcentować również potrzebę zwalniania z ćwiczeń ucznia uskarżającego się na dolegliwości zdrowotne oraz
  • uwzględniać usprawiedliwioną nieobecności na zajęciach WF-u. Jest to ważne przy ustalaniu oceny z WF, gdzie bierze się pod uwagę systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz jego aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

Testy sprawnościowe – wskazana mniejsza presja

Rzeczniczka Praw Dziecka wyraziła zastrzeżenia wobec praktyki przeprowadzania testów sprawnościowych podczas zajęć wychowania fizycznego. Zwróciła uwagę, że:

  • obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na uczniów obowiązku udziału w testach organizowanych przez nauczyciela;
  • projekt nowej podstawy programowej przewiduje, że wyniki testów mają służyć wyłącznie planowaniu ćwiczeń i nie powinny wpływać na ocenę z WF. Jednak RPD podkreśliła, że rozwiązanie to nie eliminuje ryzyka dyskryminacji uczniów o niższej sprawności fizycznej. Może ono również prowadzić do zniechęcenia dzieci do podejmowania aktywności ruchowej. W związku z tym Rzeczniczka zaproponowała, aby w podstawie programowej jednoznacznie wskazać, że udział w testach sprawnościowych powinien być dobrowolny. Takie podejście – zdaniem RPD – pozwoli uszanować autonomię i wolę dziecka oraz jego rodziców;
  • w promowaniu aktywności fizycznej nie chodzi o wyniki i osiągnięcia, lecz o pokazanie dzieciom, że ruch można podejmować na wiele sposobów – z korzyścią dla zdrowia i samopoczucia.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy