„Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej” to kompleksowe szkolenie, które zawiera cenne wskazówki i praktyczne porady pomocne podczas planowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Szkolenie jest dedykowane zarówno nauczycielom pracującym w szkołach podstawowych, jak i ponadpodstawowych – uczestnicy mogą dowiedzieć się, jak dostosować metody pracy do potrzeb różnych grup wiekowych oraz poziomów edukacyjnych. Ekspertka dzieli się swoim bogatym doświadczeniem, omawiając kluczowe aspekty organizacji i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, które pomagają w rozwijaniu umiejętności społecznych i komunikacyjnych uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego można zorganizować różne zajęcia rewalidacyjne. Mogą to być zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, terapii pedagogicznej, treningu społecznego, terapii SI, rehabilitacji ruchowej, terapii ręki itd. Należy wybierać je odpowiednio do rozpoznanych potrzeb ucznia. Zajęcia te mogą nazywać się tak samo, jak te w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale nie są tym samym. Pamiętaj, że to dwie różne formy wsparcia, nawet jeżeli ich wspólny, celem jest poprawianie sprawności i wspomaganie rozwoju.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Jak długo powinny trwać zajęcia rewalidacyjne? Czy można je skrócić? A jeśli tak, to na jakich zasadach? W artykule przedstawiamy aktualne zasady wynikające z rozporządzenia MEN, analizujemy wyjątki pozwalające na elastyczne podejście do długości zajęć i wskazujemy, jak w praktyce dostosować organizację wsparcia do potrzeb uczniów.
Dyrektor jest zobowiązany do zatrudnienia specjalistów po dostarczeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego bądź orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Przed nawiązaniem nowego stosunku pracy należy opracować plan działań wspomagających w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem. Może to być także forma zajęć stymulujących rozwój w określonych obszarach. Wszystko po to, aby mieć pewność, że placówka zapewni uczniowi optymalne warunki rozwoju.
Przepisy dotyczące czasu trwania zajęć w przedszkolach budzą wiele wątpliwości. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć edukacyjnych wynosi 60 minut. W artykule wyjaśniamy natomiast, ile powinny trwać zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do których zaliczają się zajęcia rozwijające uzdolnienia i zajęcia specjalistyczne, a ile zajęcia rewalidacyjne.
Nie ma podstawy prawnej dotyczącej rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W tej kwestii można odwołać się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Należy wskazywać również na poszanowanie praw rodziców jako prawnych przedstawicieli dziecka. Sprawdź, na jakiej podstawie można przyjąć rezygnację ucznia z zajęć rewalidacyjnych.
Zajęcia rewalidacyjne są organizowane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność. Przepisy prawa oświatowego nie wskazują na to, aby możliwe było prowadzenie ich w formie kształcenia na odległość. Sprawdź, czy na wniosek rodziców można organizować zdalne zajęcia rewalidacyjne.
W codziennej komunikacji często wymiennie używa się pojęć „zajęcia rewalidacyjne” oraz „rewalidacja” i „działania o charakterze rewalidacyjnym”. Wszystkie odnoszą się do wsparcia uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, jednak definicje nieco się różnią. W artykule wyjaśniamy, czym różnią się zajęcia rewalidacyjne od działań o charakterze rewalidacyjnym, jakie są ich cele oraz jak są organizowane w polskim systemie edukacyjnym. Poznaj przepisy regulujące te kwestie oraz praktyczne aspekty organizacji zajęć rewalidacyjnych i oddziaływań o charakterze rewalidacyjnym w szkole.
Uczeń z niepełnosprawnością ma prawo do realizacji zajęć edukacyjnych z oddziałem i realizacji podstawy programowej w wymiarze wynikającym z planu zajęć dla klasy wynikającego z ramowego planu nauczania. Zdarza się jednak, że w tym czasie zaplanowano dla niego zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź, czy dyrektor może zaplanować rewalidację w czasie, w którym reszta klasy uczestniczy w obowiązkowych lekcjach.
Zorganizowanie zajęć rewalidacyjnych często stanowi wyzwanie dla dyrektorów szkół, którzy borykają się z brakiem specjalistów do ich prowadzenia. Jednym ze stosowanych rozwiązań jest organizowanie zajęć po południu. Polega to na tym, że uczeń po lekcjach opuszcza szkołę i wraca na rewalidację. Sprawdź, czy uczeń może wrócić do szkoły na zajęcia rewalidacyjne, jeżeli kończy lekcje wcześniej. Co należy brać pod uwagę w przypadku organizacji zajęć w ramach rewalidacji?
Tak, terapia logopedyczna może być realizowana jako zajęcia rewalidacyjne, o ile spełnione zostaną odpowiednie warunki dotyczące czasu ich trwania oraz kwalifikacji osoby prowadzącej. Ten rodzaj zajęć musi być zgodny z zaleceniami wynikającymi z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z artykułu dowiesz się:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.