Przepisy o organizowaniu kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z niepełnosprawnością mówią, że co najmniej dwa razy w roku zespół dokonuje WOPFU. Nie oznacza to jednak, że oceny pomocy udzielanej uczniowi nie można dokonywać częściej. W szczególności ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych może być dokonywana częściej niż dwa razy w roku. Sprawdź, jakie są cele oceny i jak często jej dokonywać.
Z artykułu dowiesz się:
Praca nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne obserwacjom na takich samych zasadach, jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych nauczycieli. Pobierz Arkusz obserwacji nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne.
Przeczytaj również:
Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych należy powierzyć specjaliście posiadającemu kwalifikacje w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności ucznia. Warto jednak pamiętać, że ten sam nauczyciel może realizować na zajęciach rewalidacyjnych elementy treningu umiejętności społecznych. Nie musi w tym celu uzyskiwać dodatkowych kwalifikacji.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania określa minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych. Oznacza to, że wymiar tych godzin może być zwiększony.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego powinni otrzymywać wsparcie w zakresie wskazanym w zaleceniach z poradni. Często jednak nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem stwierdzają, że dalsza pomoc w określonej formie nie jest już potrzebna. Czy zespół nauczycieli może podjąć decyzję o zakończeniu udzielania pomocy w danej formie?
Zajęcia z terapii pedagogicznej mogą być prowadzone zarówno jako zajęcia rewalidacyjne, jak i jako zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W związku z tym niekiedy pojawia się pokusa, aby połączyć w grupę uczniów o objętych kształceniem specjalnym oraz pomocą psychologiczno-pedagogiczną i poradzić je wspólnie. Jednak, czy specjalista może prowadzić dwa rodzaje zajęć z różnymi uczniami w jednym czasie?
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być objęty nauczaniem indywidualnym. Sprawdź, czy w takim przypadku należy zapewnić mu także zajęcia rewalidacyjne i pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole. Dowiedz się, jak organizować zajęcia rewalidacyjne dla ucznia objętego nauczaniem indywidualnym.
Liczne nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych mogą skutkować brakiem podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej. W przypadku nieuczęszczania na przydzielone zajęcia rewalidacyjne nie ma takiego ryzyka. Czy są jednak przewidziane inne konsekwencje? Czy nieobecność dziecka na zajęciach może spowodować, że zakwestionowane zostaną wydatki ponoszone na wynagrodzenie nauczyciela?
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego, ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne oraz zachowanie ucznia. W przypadku braku możliwości ustalenia oceny klasyfikacyjnej z danego przedmiotu z powodu nieobecności ucznia przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia, może zostać podjęta decyzja o jego nieklasyfikowaniu. Sprawdź czy ta zasada ma zastosowanie do wszystkich zajęć realizowanych przez ucznia, w tym zajęć rewalidacyjnych.
Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.
Doręczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego obliguje placówkę do zorganizowania wsparcia zgodnie z zaleceniami, a także do opracowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego. Na opracowanie IPET-u nauczyciele mają 30 dni, ale często rozpoczęcie prowadzenia zalecanych zajęć jest możliwe wcześniej. Sprawdź, czy zajęcia rewalidacyjne można zorganizować jeszcze zanim powstanie IPET.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.