Dorastający uczniowie w spektrum autyzmu tak jak ich neurotypowi rówieśnicy wchodzą w okres rozwojowego buntu. Pojawia się w nich wiele uczuć, często sprzecznych. Często to złość, żal do dorosłych o to, że okazują się wcale nie tak idealni, jak się wydawało w dzieciństwie. Rodzi się również poczucie odmienności z powodu diagnozy spektrum autyzmu. Okres dorastania podopiecznego to wyzwanie dla pedagoga specjalnego, który prowadzi zajęcia rewalidacyjne. Jak mu sprostać i wzbudzać motywację do pracy w nastoletnich podopiecznych? Skorzystaj ze wskazówek, aby skutecznie motywować ucznia w spektrum autyzmu do udziału w zajęciach rewalidacyjnych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Organizacja zajęć zalecanych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie specjalnego może być utrudniona lub wręcz niemożliwa ze względu na fakt, iż w danej szkole nie zatrudnia się nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor szkoły publicznej? Sprawdź, jak ekspert odpowiada na pytanie, czy szkoła może pokryć koszty uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez firmę zewnętrzną.
W odniesieniu do szkół minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych jest określony w ramowym planie nauczania, są to 2 godziny na ucznia. W odniesieniu do przedszkoli nie ma takich ustaleń, zatem na jakiej podstawie ustalić, jaka liczba godzin zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu będzie właściwa?
Obejrzyj videoporadę:
Dyrektor szkoły po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ma obowiązek zorganizowania tego kształcenia, w tym zagwarantowania uczniowi co najmniej dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych tygodniowo. Zdarza się jednak, że rodzice lub pełnoletni uczeń wnioskują o zmniejszenie wymiaru zajęć rewalidacyjnych do jednej godziny tygodniowo. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor?
Zakres zajęć rewalidacyjnych z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest ściśle określony i nie może być modyfikowany samowolnie przez prowadzącego. Specjalista jest zobligowany do stosowania się do zaleceń zawartych w orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy zasada tam ma zastosowanie również w sytuacji, gdy prowadzenie zajęć powierzono, za zgodą kuratorium oświaty, nauczycielowi bez wymaganych kwalifikacji.
Zgodnie z przepisami w przypadku organizowania w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego, konieczne jest zakładanie dzienników innych zajęć. Czy zawsze muszą być to dwa odrębne dzienniki? Czy możliwe jest dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych tego samego ucznia w jednym dzienniku innych zajęć? Sprawdź, czy zajęcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego muszą być dokumentowane odrębnie dla rewalidacji i zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W niektórych szkołach zajęcia rewalidacyjne są organizowane na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Takie postępowanie nie jest właściwe. Dyrektor szkoły ma bowiem obowiązek zorganizowania zajęć rewalidacyjnych dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie. Oznacza to, że nie trzeba składać wniosku o zajęcia rewalidacyjne.
Przeczytaj również:
Żadne przepisy nie mówią, że wszystkie godziny zajęć rewalidacyjnych z uczniem musi prowadzić ten sam nauczyciel. W wielu przypadkach byłoby to wręcz niewskazane, ponieważ potrzeby ucznia mogą być zróżnicowane. Doskonałym przykładem jest uczeń z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Ze względu na zwiększającą się liczbę dostarczanych do szkół orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, coraz częściej pada pytanie, czy psycholog szkolny, który ukończył tylko studia magisterskie na kierunku psychologia i ma przygotowanie pedagogiczne, może prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Najczęściej pytanie odnosi się do zajęć dla uczniów w spektrum autyzmu.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego prowadzi się zajęcia rewalidacyjne. Natomiast dzieci i młodzież posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są uczestnikami tych właśnie zajęć. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to nie to samo, co zajęcia rewalidacyjne i nie można ich ze sobą mylić. Sprawdź, na czym polegają różnice.
Nie ma przeszkód, aby jeden nauczyciel prowadził z uczniem zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia specjalistyczne za zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, ile programów zajęć musi opracować i realizować nauczyciel, który prowadzi z uczniem różne zajęcia.
Pedagog specjalny może w ramach pensum prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Żadne przepisy nie wskazują, ile godzin takich zajęć można mu przydzielić, jednocześnie jednak – nie mogą one wyczerpywać wszystkich godzin pensum. Czym kierować się ustalając liczbę godzin zajęć rewalidacyjnych będzie prowadził pedagog specjalny w ramach obowiązkowego wymiaru godzin zajęć?
Przepisy prawa oświatowego wskazują na niektóre rodzaje zajęć realizowanych w formie zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie jest to jednak katalog zamknięty, ponieważ konkretny rodzaj zajęć rewalidacyjnych zależy od potrzeb ucznia. W artykule podpowiadamy, jakie nazewnictwo dla zajęć rewalidacyjnych stosować, aby odróżnić je od zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.