W codziennej komunikacji często wymiennie używa się pojęć „zajęcia rewalidacyjne” oraz „rewalidacja” i „działania o charakterze rewalidacyjnym”. Wszystkie odnoszą się do wsparcia uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, jednak definicje nieco się różnią. W artykule wyjaśniamy, czym różnią się zajęcia rewalidacyjne od działań o charakterze rewalidacyjnym, jakie są ich cele oraz jak są organizowane w polskim systemie edukacyjnym. Poznaj przepisy regulujące te kwestie oraz praktyczne aspekty organizacji zajęć rewalidacyjnych i oddziaływań o charakterze rewalidacyjnym w szkole.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Uczeń z niepełnosprawnością ma prawo do realizacji zajęć edukacyjnych z oddziałem i realizacji podstawy programowej w wymiarze wynikającym z planu zajęć dla klasy wynikającego z ramowego planu nauczania. Zdarza się jednak, że w tym czasie zaplanowano dla niego zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź, czy dyrektor może zaplanować rewalidację w czasie, w którym reszta klasy uczestniczy w obowiązkowych lekcjach.
Zorganizowanie zajęć rewalidacyjnych często stanowi wyzwanie dla dyrektorów szkół, którzy borykają się z brakiem specjalistów do ich prowadzenia. Jednym ze stosowanych rozwiązań jest organizowanie zajęć po południu. Polega to na tym, że uczeń po lekcjach opuszcza szkołę i wraca na rewalidację. Sprawdź, czy uczeń może wrócić do szkoły na zajęcia rewalidacyjne, jeżeli kończy lekcje wcześniej. Co należy brać pod uwagę w przypadku organizacji zajęć w ramach rewalidacji?
Przepisy określające, jakie kwalifikacje są wymagane do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych budzą wiele wątpliwości. Kluczowe w podczas przydzielanie tych zajęć jest zbadanie, czy nauczyciel posiada kwalifikacje w zakresie określonego rodzaju niepełnosprawności, tj. niepełnosprawności, której dotyczy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Rewalidacja nie powinna być bowiem prowadzona przez nauczyciela, który nie ma takiego przygotowania.
Przeczytaj również:
Tak, terapia logopedyczna może być realizowana jako zajęcia rewalidacyjne, o ile spełnione zostaną odpowiednie warunki dotyczące czasu ich trwania oraz kwalifikacji osoby prowadzącej. Ten rodzaj zajęć musi być zgodny z zaleceniami wynikającymi z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z artykułu dowiesz się:
Każdy nauczyciel, niezależnie od zajmowanego stanowiska, ma obowiązek prowadzenia dokumentacji zadań realizowanych w ramach pensum. Do zajęć tych należą także zajęcia rewalidacyjne, które należy dokumentować zgodnie z przepisami prawa oświatowego. Sprawdź, co powinna zawierać dokumentacja nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne z uczniem.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność oznacza, że uczeń będzie uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, ile wynosi minimalny tygodniowy wymiar zajęć rewalidacyjnych w oddziale ogólnodostępnym, integracyjnym oraz specjalnym.
Przepisy prawa oświatowego nakładają na szkoły niepubliczne obowiązek organizowania zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednocześnie jednak brak jest regulacji, które wskazywałyby na czas trwania zajęć rewalidacyjnych w szkole niepublicznej. Sprawdź, w jaki sposób ustalić i uregulować, ile minut trwa rewalidacja w szkole niepublicznej.
Wśród zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego często wskazuje się potrzebę organizacji pomocy w formach, których szkoła nie może zapewnić ze względu na braki kadrowe. W szczególności dotyczy to zajęć rewalidacyjnych. Co może zrobić dyrektor szkoły, jeżeli nie zatrudnia nauczyciela z kwalifikacjami do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych? Czy zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone przez nauczyciela bez kwalifikacji?
Niepełnosprawność i posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie wyklucza wydania zezwolenia na nauczanie domowe. Co ważne, szkoła ma obowiązek zapewnić udział w zajęciach rewalidacyjnych uczniom spełniającym obowiązek szkolny poza szkołą, tj. w ramach edukacji domowej. Co jednak ważne, zajęcia te mają odbywać się w szkole – nie jest możliwe finansowanie terapii w placówkach i podmiotach. Sprawdź, z czego wynika zakaz finansowania terapii poza szkołą, do której przyjęto ucznia.
Zgodnie z ramowym planem nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym „minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów, w każdym roku szkolnym, wynosi po 10 godzin na oddział”. Sprawdź, czy w przepisach mowa jest o 10 godzinach tygodniowo zajęć zespołowych, czy raczej należy rozdzielić je pomiędzy podopiecznych na zajęcia indywidualne? Upewnij się, czy te regulacje można zastosować również do ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.