W niektórych szkołach zajęcia rewalidacyjne są organizowane na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Takie postępowanie nie jest właściwe. Dyrektor szkoły ma bowiem obowiązek zorganizowania zajęć rewalidacyjnych dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie. Oznacza to, że nie trzeba składać wniosku o zajęcia rewalidacyjne.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Żadne przepisy nie mówią, że wszystkie godziny zajęć rewalidacyjnych z uczniem musi prowadzić ten sam nauczyciel. W wielu przypadkach byłoby to wręcz niewskazane, ponieważ potrzeby ucznia mogą być zróżnicowane. Doskonałym przykładem jest uczeń z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego prowadzi się zajęcia rewalidacyjne. Natomiast dzieci i młodzież posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są uczestnikami tych właśnie zajęć. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to nie to samo, co zajęcia rewalidacyjne i nie można ich ze sobą mylić. Sprawdź, na czym polegają różnice.
Pedagog specjalny może w ramach pensum prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Żadne przepisy nie wskazują, ile godzin takich zajęć można mu przydzielić, jednocześnie jednak – nie mogą one wyczerpywać wszystkich godzin pensum. Czym kierować się ustalając liczbę godzin zajęć rewalidacyjnych będzie prowadził pedagog specjalny w ramach obowiązkowego wymiaru godzin zajęć?
Przepisy prawa oświatowego wskazują na niektóre rodzaje zajęć realizowanych w formie zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie jest to jednak katalog zamknięty, ponieważ konkretny rodzaj zajęć rewalidacyjnych zależy od potrzeb ucznia. W artykule podpowiadamy, jakie nazewnictwo dla zajęć rewalidacyjnych stosować, aby odróżnić je od zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Rodzice dziecka objętego obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym mogą wystąpić z wnioskiem o zgodę na to, by dziecko ten obowiązek spełniało poza przedszkolem. Sprawdź, czy w takim przypadku przedszkole ma obowiązek zapewnienia mu możliwości uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych i korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność ruchową uczestniczy w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel prowadzący rewalidację dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową.
Dyrektor szkoły lub przedszkola ponosi odpowiedzialność za realizację orzeczeń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Często pojawiają się jednak wątpliwości – czy wskazane w zaleceniach zajęcia powinny być zajęciami rewalidacyjnymi czy specjalistycznymi? Dowiedz się, co odróżnia zajęcia rewalidacyjne i zajęcia specjalistyczne. Dowiedz się, które organizuje się w związku z kształceniem specjalistycznym, a które to zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Czy rewalidacja, zajęcia rewalidacyjne i działania o charakterze rewalidacyjnym to to samo?
Przepisy określające, jakie kwalifikacje są wymagane do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych budzą wiele wątpliwości. Kluczowe w podczas przydzielanie tych zajęć jest zbadanie, czy nauczyciel posiada kwalifikacje w zakresie określonego rodzaju niepełnosprawności, tj. niepełnosprawności, której dotyczy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Rewalidacja nie powinna być bowiem prowadzona przez nauczyciela, który nie ma takiego przygotowania.
Zdarza się, że dyrektorzy szkół i przedszkoli mają wątpliwości, kiedy są przydzielane zajęcia specjalistyczne, a kiedy rewalidacyjne. Warto pamiętać, że rodzaj zajęć powinien wynikać z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię oraz być określony w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla konkretnego dziecka. Dowiedz się, jak prawidłowo organizować zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne dla uczniów.
Przepisy o organizowaniu kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z niepełnosprawnością mówią, że co najmniej dwa razy w roku zespół dokonuje WOPFU. Nie oznacza to jednak, że oceny pomocy udzielanej uczniowi nie można dokonywać częściej. W szczególności ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych może być dokonywana częściej niż dwa razy w roku. Sprawdź, jakie są cele oceny i jak często jej dokonywać.
Z artykułu dowiesz się:
Praca nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne obserwacjom na takich samych zasadach, jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych nauczycieli. Pobierz Arkusz obserwacji nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.