Dodatkowe elementy podsumowania pracy psychologa i pedagoga w szkole
Budowa sprawozdania z pracy psychologiczno-pedagogicznej
Cele i znaczenie opracowywania podsumowania pracy psychologiczno-pedagogicznej
Roczne sprawozdanie z pracy psychologa i pedagoga szkolnego powinno uwzględniać wszystkie aspekty pracy w danym roku szkolnym, w tym także analizę działań podejmowanych w formie zdalnej. Pobierz przykładowy wzór sprawozdania z pracy psychologiczno-pedagogicznej.
Analogia do superbohaterów to chyba jedna z najczęstszych stosowanych przeze mnie technik pracy. Jest to również skuteczne narzędzie pracy psychologa służące do nawiązania relacji. Dzieje się tak, ponieważ uczniowie często mają na sobie koszulki z postaciami z komiksów i bajek. Na pierwszym spotkaniu ułatwia to nawiązanie rozmowy, szczególnie z tymi dziećmi, które odczuwają lęk przed wchodzeniem w relacje z psychologiem. Poznaj narzędzia pracy psychologa, które nawiązują do świata superbohaterów i pozwalają odkrywać supermoce uczniów.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Praca psychologa z młodszymi dziećmi ma specyficzny charakter. Uczniowie na pierwszym etapie edukacyjnym mają słabiej wykształconą umiejętność myślenia abstrakcyjnego i rozumowania przyczynowo-skutkowego. Dlatego w pracy z tą grupą warto stosować metafory oraz dążyć do wizualizowania myśli. W artykule omówiono trzy innowacyjne narzędzia pracy psychologa szkolnego do wykorzystania podczas spotkań zmagających się lękiem i nieradzących sobie z negatywnymi emocjami. Poznaj metody pracy psychologa szkolnego z dzieckiem z lękiem.
Z artykułu dowiesz się:
Sytuacja, w której znaleźli się nauczyciele oraz uczniowie jest sytuacją wyjątkową i precedensową. Nauczyciele stają na wysokości zadania, zdobywają i doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem zajęć na odległość. W trybie zdalnym mogą pracować również psycholog i pedagog. Sprawdź, jak powinny być zorganizowane zajęcia oraz jakie formy współpracy z uczniami i ich rodzicami wybrać.
Plan pracy psychologa powinien obejmować działania związane z zakresem realizacji wynikającym ze statutu i określonym w zakresie czynności. Szczegółowe działania do uwzględnienia w planie pracy mogą wynikać np. z planu pracy szkoły, programu wychowawczo-profilaktycznego i innych działań szkoły w danym roku szkolnym.
„Nauczyciele wspomagający” to nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej – jeśli wymieniony psycholog nie posiada dodatkowo takich kwalifikacji to nie można mu powierzyć stanowiska „nauczyciela wspomagającego. Kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zostały szczegółowo opisane w § 15 ust. 1-3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, szczególnie wymieniono oligofrenopedagogikę.
Przeczytaj aktualny artykuł:
Z początkiem nowego roku szkolnego pensum pedagogów, psychologów czy doradców zawodowych będzie zależne od wymiaru godzin ustalonego w stosownej uchwale organu prowadzącego placówkę. Jak wskazuje art. 76 pkt 22 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych – nie może być jednak wyższe niż 22 godziny.
Psycholog szkolny zatrudniony na cały etat w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz na pół etatu w gimnazjum może odbywać awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego zarówno w poradni, jak i w gimnazjum.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.