Do form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole należą m.in. konsultacje i warsztaty. Przepisy nie precyzują jednak, którzy nauczyciele i specjaliści powinni prowadzić je w ramach obowiązującego ich pensum. Ekspertka wyjaśnia, kto prowadzi konsultacje i warsztaty w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem technikum posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanym ze względu na niepełnosprawność ruchową i afazję.
Posiadanie kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej jest niezbędne do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego lub nauczyciela wspomagającego, a także do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z dziećmi. Zdarza się, że dyrektor nie ma pewności, czy ukończone studia to studia w zakresie pedagogiki specjalnej. Jednym z kierunków budzących wątpliwości jest psychoprofilaktyka. Wyjaśniamy – ukończenie studiów w zakresie psychoprofilaktyki nie daje kwalifikacji do zajmowania stanowiska, na którym wymagane jest przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej.
Od kilku lat nauczyciele rozpoczynający pracę w zawodzie, zamiast zasiłku na zagospodarowanie otrzymują tzw. świadczenie na start. Komu przysługuje ono po zmianach w przepisach dotyczących stopni awansu zawodowego?? Czy wypłaca się je tylko nauczycielom, z którymi stosunek pracy nawiązano we wrzeniu? Czy mogą otrzymać go ci, którzy stopień awansu nauczyciela kontraktowego uzyskali w szkole niepublicznej, przez co nigdy z tego dodatku nie skorzystali? Na te oraz inne pytania odpowiadają eksperci.
Od 1 września 2019 r. okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony zawartej w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie tych umów między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 36 miesięcy. Zasada ta dotyczy wszystkich nauczycieli – w tym również nauczycieli religii.
Zatrudnienie psychoterapeuty w poradni psychologiczno-pedagogicznej jest możliwe. Trzeba jednak pamiętać, że osoba ta musi – oprócz szkolenia w zakresie psychoterapii, posiada również przygotowanie pedagogiczne. Sprawdź szczegóły.
Zapewnienie uczniom z niepełnosprawnością opieki i możliwości pobierania nauki oraz realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia wpisuje się w podstawowe cele systemu oświaty. Za właściwą organizację kształcenia, opieki i wychowania odpowiada dyrektor placówki, który zgodnie z przepisami musi lub może zatrudnić dodatkową kadrę. W artykule wyjaśniono, w których przypadkach istnieje obowiązek, a w którym możliwość zatrudnienia w szkole nauczyciela wspomagającego, specjalisty i pomocy nauczyciela, a także omówiono status prawny i warunki zatrudnienia tych osób.
Ze względu na to, że stanowisko pedagoga jest stanowiskiem zupełnie nowym stanowiskiem, pojawia się wokół niego wiele pytań. Jedne z najczęściej zadawanych dotyczą tego, ile trwa godzina pracy oraz ile trwa godzina zajęć prowadzonych przez pedagoga specjalnego. Sprawdź, co na to przepisy.
Obowiązek zatrudnienia pedagoga specjalnego od 1 września 2022 r. dotyczy wszystkich przedszkoli i szkół, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50. Kto może zostać pedagogiem specjalnym? Które kwalifikacje pozwalają na bezterminowe zatrudnienie, a które tylko do końca roku szkolnego 2025/2026? Sprawdź szczegóły dotyczące zatrudniania nowego specjalisty w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych.
Obowiązek zatrudnienia specjalistów w liczbie określonej w ustawie budzi wiele wątpliwości. Tymczasem nowe wymogi muszą być spełniane już od 1 września 2022 r. Ilu specjalistów zatrudnić? Czy w każdym przedszkolu i szkole trzeba zatrudnić psychologa i pedagoga specjalnego? Które etaty wliczać do limitów? Czy zatrudnianie specjalistów w szkołach niepublicznych również podlega wytycznym? W artykule odpowiadamy na te oraz inne pytania dotyczące wdrożenia nowego standardu zatrudniania nauczycieli specjalistów.