Przepisy prawa oświatowego nie nakładają na pedagoga specjalnego obowiązku opracowywania na każdy rok szkolny planu pracy, czy też dokonywania sprawozdania. Natomiast taki obowiązek może wynikać z wewnętrznie opracowanych zasad funkcjonowania danego przedszkola, szkoły i może zostać zawarty w wewnętrznych dokumentach przedszkola lub szkoły. Dowiedz się, jak dokonać podsumowania pracy pedagoga specjalnego.
Nauczycielowi po przepracowaniu określonej liczby lat należy wypłacić nagrodę jubileuszową. Karta Nauczyciela nie precyzuje, jak rozumieć okres wieloletniej pracy. Nie wyjaśnia więc czy do stażu pracy zalicza się także okres, w którym nauczyciel przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia. Sprawdź, czy okres korzystania z urlopu dla poratowania zdrowia jest zaliczany do stażu pracowniczego uprawniającego do nagrody jubileuszowej.
Uczeń z orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym może uczęszczać do szkoły ogólnodostępnej. Dyrektor szkoły ma obowiązek zapewnienia mu specjalistycznego wsparcia. Sprawdź, czy konieczne jest zatrudnienie nauczycieli przedmiotowych posiadających kwalifikacje w zakresie oligofrenopedagogiki.
Jednym z zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolu i szkole jest prowadzenie badań i działań diagnostycznych. Rzetelne wywiązywanie się z tego obowiązku wymaga m.in. obserwowania uczniów w czasie lekcji. Nie oznacza to jednak, że może on wchodzić do klasy w dowolnie wybranym przez siebie momencie, bez porozumienia z nauczycielem prowadzącym.
Zatrudnienie pracownika na stanowisku pomocy nauczyciela nie jest uzależnione od posiadania przez kandydata przygotowania pedagogicznego. Pomoc nauczyciela jest pracownikiem niepedagogicznym i nie prowadzi zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych., Dotyczy to również sytuacji, gdy nawiązanie stosunku pracy jest skutkiem dostarczenia do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Edukacja włączająca na dobre zagościła w polskich przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Do tych właśnie szkół coraz liczniej zapisywani są bowiem uczniowie z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Żeby jednak edukacja włączająca spełniała swoje zadania, musi ulegać stałym przeobrażaniom i działaniom ukierunkowanym na podnoszenie jakości wsparcia oferowanego dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. Ważnym krokiem w budowaniu optymalnego systemu wsparcia dla każdego ucznia jest pojawienie się w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych pedagogów specjalnych.
Prowadzenie terapii pedagogicznej, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, to zadania terapeuty pedagogicznego. Stanowisko to może zajmować osoba, która ukończyła studia, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie terapii pedagogicznej. A co, jeżeli kandydat ukończył studia na kierunku pedagogika specjalna z terapią pedagogiczną? Czy można zostać terapeutą pedagogicznym po pedagogice specjalnej z terapią pedagogiczną? Czy wymagane są studia na kierunku diagnoza i terapia pedagogiczna?
Jednym z rodzajów zajęć specjalistycznych są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Zajęcia te organizuje i prowadzi się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach i placówkach. Ich podstawowym celem jest korygowanie i kompensowanie zaburzeń i odchyleń rozwojowych. Zdarza się, że zajęcia te są mylone z zajęciami wyrównawczymi. Przeczytaj artykuł i dowiedz się dla kogo organizuje się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, ile powinny trwać oraz jakie kwalifikacje musi mieć prowadzący je nauczyciel.
Posiadanie kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej jest niezbędne do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego lub nauczyciela wspomagającego, a także do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z dziećmi. Zdarza się, że dyrektor nie ma pewności, czy ukończone studia to studia w zakresie pedagogiki specjalnej. Jednym z kierunków budzących wątpliwości jest psychoprofilaktyka. Wyjaśniamy – ukończenie studiów w zakresie psychoprofilaktyki nie daje kwalifikacji do zajmowania stanowiska, na którym wymagane jest przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej.
Obowiązek zatrudnienia pedagoga specjalnego dotyczy każdej szkoły ogólnodostępnej, w której uczy się ponad 50 uczniów. To oznacza, że pedagoga specjalnego trzeba zatrudniać również w szkołach ponadpodstawowych. Dyrektorzy oraz nauczyciele mają jednak wątpliwości – jakie kwalifikacje powinien mieć pedagog specjalny w szkole średniej? Czy konieczne jest ukończenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika specjalna? Czy nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zmieniło wymagania?