Jak długo powinny trwać zajęcia rewalidacyjne? Czy można je skrócić? A jeśli tak, to na jakich zasadach? W artykule przedstawiamy aktualne zasady wynikające z rozporządzenia MEN, analizujemy wyjątki pozwalające na elastyczne podejście do długości zajęć i wskazujemy, jak w praktyce dostosować organizację wsparcia do potrzeb uczniów.
Przepisy dotyczące czasu trwania zajęć w przedszkolach budzą wiele wątpliwości. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć edukacyjnych wynosi 60 minut. W artykule wyjaśniamy natomiast, ile powinny trwać zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do których zaliczają się zajęcia rozwijające uzdolnienia i zajęcia specjalistyczne, a ile zajęcia rewalidacyjne.
Nauczycielem religii może zostać osoba posiadająca kwalifikacje określone przepisami szczególnymi. Co więcej, dodatkowe wymagania dotyczą nauczycieli religii w szkołach specjalnych. Sprawdź, jakie warunki należy spełniać, aby zgodnie z wymogami prowadzić zajęcia z religii w szkole.
Nauczyciel w czasie pełnienia dyżuru międzylekcyjnego nie powinien używać telefonu komórkowego do celów prywatnych. Za korzystanie z telefonu podczas przerwy może zostać ukarany przez dyrektora szkoły. Wymiar kary powinien być adekwatny do przewinienia. Sprawdź, kiedy nauczyciel korzystający z komórki w czasie pracy może zostać ukarany karą porządkową, a kiedy może zostać wszczęte postępowanie dyscyplinarne.
Tworzenie planu pracy pedagoga specjalnego to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim sposób na efektywne i świadome realizowanie zadań, które mogą znacząco wpłynąć na jakość edukacji włączającej. W sytuacji, gdy prawo oświatowe nie dostarcza jednoznacznych wytycznych, opracowanie szczegółowego planu pracy staje się jednak wyzwaniem. Z artykułu dowiesz się nie tylko, dlaczego warto poświęcić czas na stworzenie takiego dokumentu, ale również jak go skutecznie zaplanować i stworzyć. Ekspertka podpowiada również, jakie narzędzia diagnostyczne i formy realizacji mogą wspierać pedagoga specjalnego w jego codziennych obowiązkach.
Zaświadczenie o uzyskaniu akceptacji komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej nie wystarczy do podwyżki wynagrodzenia. Zmiana wysokości wynagrodzenia nauczyciela uzyskującego kolejny stopień awansu zawodowego następuje dopiero po przedstawieniu aktu nadania wyższego stopnia awansu zawodowego. Sprawdź szczegół i dowiedz się, od kiedy po awansie na nauczyciela mianowanego i na nauczyciela dyplomowanego następuje przeszeregowanie płacowe.
Czas pracy nauczyciela wynosi 40 godzin tygodniowo, natomiast wymiar pensum uzależniony jest od zajmowanego stanowiska. Nie oznacza to jednak, że nauczyciel nie może zostać zobowiązany do prowadzenia jakichkolwiek zajęć z uczniami lub na ich rzecz poza pensum. Może być bowiem zobligowany do realizowania tzw. zadań statutowych. Sprawdź, jakie zajęcia mogą być prowadzone przez nauczyciela w ramach zajęć statutowych, a prowadzenia których dyrektor nie może wymagać.
Od 1 września 2022 r. wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach, szkołach i placówkach, w których czas pracy reguluje Karta Nauczyciela, muszą prowadzić konsultacje dla uczniów. W zależności od wymiaru zatrudnienia, konsultacje to odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo lub 1 godziny co dwa tygodnie. Natomiast nauczyciel z pensum niższym niż 6 godzin tygodniowo realizuje mniejszą liczbę godzin dostępności. W artykule zebraliśmy odpowiedzi na najczęściej powtarzające się pytania dotyczące tzw. godzin czarnkowych dla nauczycieli. Sprawdź, o co pytają czytelnicy portalu ePedagogika.
Zadania pedagoga szkolnego zostały określone w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. To ten wykaz stanowi punkt wyjścia do opracowania rocznego planu pracy. Sprawdź, jak zaplanować pracę nad tworzeniem planu i jak skonstruować roczny plan pracy pedagoga. Dowiedz się, jakie formy realizacji poszczególnych zadań będą najlepsze. W artykule opisano kroki i wytyczne dotyczące tworzenia rocznego planu pracy pedagoga szkolnego, wskazano na istotne przepisy prawne oraz omówiono różne aspekty pracy pedagoga szkolnego.
Zdarza się, że dopiero po kontroli organu sprawującego nadzór pedagogiczny okazuje się, że nauczyciel nie ma kwalifikacji do zajmowania danego. Najczęściej ma to miejsce w odniesieniu do specjalistów – nauczycieli wspomagających oraz nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne. Oczywiste jest, że po stwierdzeniu nieprawidłowości, nauczyciel nie może dalej zajmować stanowiska. Jednak czy organ prowadzący lub dyrektor może żądać zwrotu pobieranego wynagrodzenia?