Zadania pedagoga szkolnego zostały określone w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. To ten wykaz stanowi punkt wyjścia do opracowania rocznego planu pracy. Sprawdź, jak zaplanować pracę nad tworzeniem planu i jak skonstruować roczny plan pracy pedagoga. Dowiedz się, jakie formy realizacji poszczególnych zadań będą najlepsze. W artykule opisano kroki i wytyczne dotyczące tworzenia rocznego planu pracy pedagoga szkolnego, wskazano na istotne przepisy prawne oraz omówiono różne aspekty pracy pedagoga szkolnego.
Od 1 września 2022 r. wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach, szkołach i placówkach, w których czas pracy reguluje Karta Nauczyciela, muszą prowadzić konsultacje dla uczniów. W zależności od wymiaru zatrudnienia, konsultacje to odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo lub 1 godziny co dwa tygodnie. Już 6 września 2023 r. wejdą w życie zmiany w tym zakresie – nauczyciel z pensum niższym niż 6 godzin tygodniowo będzie realizował mniej godzin dostępności. Zebraliśmy odpowiedzi na najciekawsze z nich. Dowiedz się, co zmieniła ustawa z 28 lipca 2023 r.
Zatrudnienie pedagoga specjalnego jest obowiązkowe, jeżeli do szkoły uczęszcza co najmniej 50 uczniów. Zdarza się jednak, że żaden z nich nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wówczas pojawia się pytanie – co robi pedagog w szkole, w której nie ma uczniów z orzeczeniem? A może w takim przypadku można nie zatrudniać pedagoga specjalnego, jeżeli w szkole istnieje etat pedagoga szkolnego?
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność ruchową uczestniczy w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel prowadzący rewalidację dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową.
Wychowawca w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym powinien być zatrudniony w takim wymiarze, aby zapewniona była prawidłowa organizacja pracy. Jeżeli okazuje się, że nie ma potrzeby angażowania go w pełnym wymiarze, dyrektor może zadecydować o zatrudnieniu wychowawcy w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym na część etatu.
Przepisy określające, jakie kwalifikacje są wymagane do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych budzą wiele wątpliwości. Kluczowe w podczas przydzielanie tych zajęć jest zbadanie, czy nauczyciel posiada kwalifikacje w zakresie określonego rodzaju niepełnosprawności, tj. niepełnosprawności, której dotyczy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Rewalidacja nie powinna być bowiem prowadzona przez nauczyciela, który nie ma takiego przygotowania.
W uzasadnionych przypadkach do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania można zatrudnić w szkole osobę niebędąca nauczycielem, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć. Taka osoba, w świetle przepisów prawa oświatowego nie jest jednak nauczycielem. Pociąga to za sobą wiele konsekwencji – m.in. w odniesieniu do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Standardy dotyczące zatrudnienia nauczycieli specjalistów dotyczą tylko wskazanych w ustawie typów szkół. Obowiązek zatrudnienia tych nauczycieli nie dotyczy m.in. szkół policealnych, w których niezależnie od liczby słuchaczy, nie trzeba zatrudniać pedagoga specjalnego czy psychologa.
Dyrektor szkoły specjalnej otrzymuje dodatek za warunki pracy, jeżeli prowadzi zajęcia z uczniami. Wątpliwości pojawiają się jednak w sytuacji, gdy korzysta z tzw. dyrektorskiej zniżki pensum. Sprawdź, czy dyrektorowi szkoły specjalnej przynależy się dodatek za warunki pracy za godziny, które stanowią jego zniżkę godzin?