Dyrektor przedszkola lub szkoły może zobowiązać każdego nauczyciela do przygotowania sprawozdania z pracy w kończącym się półroczu. Przepisy nie zawierają wytycznych dotyczących formy i zawartości takiego sprawozdania. Co więcej – na ten temat najczęściej milczą również regulacje wewnętrzne obowiązujące w szkołach. Wobec tego, jak opisać pracę i działania podejmowane na rzecz uczniów? Sprawdź, jakie informacje może uwzględniać podsumowanie pracy psychologa i pedagoga szkolnego po pierwszym półroczu.
Indywidualne rozmowy z uczniami są nieodłącznym elementem pracy pedagoga specjalnego. To właśnie w trakcie indywidualnych spotkań można najlepiej poznać potrzeby, trudności i mocne strony ucznia, a także zaproponować konkretne formy wsparcia. Prowadzenie takich rozmów wymaga nie tylko odpowiednich umiejętności komunikacyjnych, ale również świadomości specyfiki roli pedagoga specjalnego i wiedzy o technikach, które wzmacniają skuteczność tych interakcji. W artykule zamieszczamy praktyczne wskazówki dotyczące prowadzenia rozmów z uczniami, omówienie najczęstszych ich rodzajów oraz zasady, które pomagają budować zaufanie i skutecznie wspierać rozwój młodych ludzi. Dowiesz się również, jakie błędy mogą utrudniać skuteczną komunikację i jak ich unikać, aby rozmowa była realnym wsparciem dla ucznia. Ze wskazówek z powodzeniem mogą skorzystać również pedagog szkolny, psycholog i pozostali specjaliści zaangażowani w działalność wychowawczą i opiekuńczą w szkole.
Przystępując do opracowania sprawozdania z pracy w danym półroczu/roku szkolnym nauczyciel powinien zaplanować jego strukturę. Podsumowanie pracy pedagoga oraz psychologa powinno zawierać kilkanaście elementów. Sprawdź, jak przygotować ten dokument, aby zawrzeć w nim kluczowe informacje.
Kwestia zlecania doraźnych zastępstw pedagogowi szkolnemu budzi liczne wątpliwości w kontekście zgodności takich działań z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. Przepisy jasno określają zakres obowiązków pedagoga, a także sposób realizacji godzin jego pracy. Dlatego istotne jest rozróżnienie sytuacji, w których pedagog może zostać zobowiązany do prowadzenia zajęć dydaktycznych w zastępstwie nieobecnego nauczyciela. Trzeba pamiętać, że przydzielenie pedagogowi szkolnemu doraźnego zastępstwa jest dopuszczalne jedynie w sytuacji, gdy nie jest ono realizowane w ramach jego pensum, a dodatkowe godziny pracy są odpłatne.
Czas pracy specjalisty zatrudnionego w szkole lub przedszkolu (pedagoga, psychologa, logopedy, pedagoga specjalnego, terapeuty pedagogicznego lub doradcy zawodowego) nie jest tożsamy z czasem trwania zajęć prowadzonych z uczniami. Wynika on z ustalonego przez organ prowadzący pensum godzin dydaktycznych, liczonych jako 60 minut zegarowych.
Obowiązek zatrudnienia pedagoga specjalnego dotyczy każdej szkoły ogólnodostępnej, w której uczy się ponad 50 uczniów. To oznacza, że pedagoga specjalnego trzeba zatrudniać również w szkołach ponadpodstawowych. Dyrektorzy oraz nauczyciele mają jednak wątpliwości – jakie kwalifikacje powinien mieć pedagog specjalny w szkole średniej? Czy konieczne jest ukończenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika specjalna? Czy nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zmieniło wymagania?
Od 1 września 2024 r. w szkołach można zatrudniać asystentów międzykulturowych. Najważniejszym zadaniem asystenta międzykulturowego będzie pomoc uczniom niebędącym obywatelami polskimi. Asystent międzykulturowy nie jest nauczycielem, lecz pracownikiem niepedagogicznym, co oznacza, że nie dotyczą go przepisy o pensum czy wynagrodzeniu nauczyciela. Sprawdź, czy zatrudnienie asystenta międzykulturowego jest obowiązkowe oraz dowiedz się, jakie kwalifikacje powinna mieć osoba zatrudniona na tym stanowisku.
Wymagania dotyczące obowiązku zatrudnienia nauczycieli specjalistów sprawiły, że w niektórych szkołach konieczne było zatrudnienie dodatkowej kadry. Liczba uczniów w szkole nie jest jednak stała. Często w trakcie roku szkolnego dyrektor szkoły wyraża zgodę na przyjęcie nowych uczniów. Czy zwiększenie liczby uczniów w szkole pociąga za sobą obowiązek zatrudnienia dodatkowych specjalistów?
Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem technikum posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanym ze względu na niepełnosprawność ruchową i afazję.
Jak długo powinny trwać zajęcia rewalidacyjne? Czy można je skrócić? A jeśli tak, to na jakich zasadach? W artykule przedstawiamy aktualne zasady wynikające z rozporządzenia MEN, analizujemy wyjątki pozwalające na elastyczne podejście do długości zajęć i wskazujemy, jak w praktyce dostosować organizację wsparcia do potrzeb uczniów.