Od 1 września 2025 r. wejdą w życie zmiany w przepisach dotyczących obowiązku zatrudniania nauczycieli specjalistów w publicznych i niepublicznych przedszkolach i szkołach. Nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela została już podpisana i oczekuje na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw, natomiast rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zostało opublikowane i zacznie obowiązywać 28 sierpnia 2025 r. Zmiany te mają istotnie ułatwić sprostanie standardom zatrudniania nauczycieli specjalistów. Sprawdź, co dokładnie się zmieni od nowego roku szkolnego i dowiedz się, ilu specjalistów zatrudnić w roku szkolnym 2025/2026.
Podpisana w dniu 25 sierpnia 2025 r. nowelizacja Karty Nauczyciela z 13 czerwca 2025 r. wprowadza istotne przepisy przejściowe dotyczące zasad zatrudniania nauczycieli specjalistów w niepublicznych szkołach i przedszkolach. Nowy art. 93d dopuści – do 31 sierpnia 2027 r. – możliwość powierzenia specjalistom prowadzenia zajęć również na podstawie innej niż umowa o pracę, a ich godziny będą zaliczane do minimalnych etatów specjalistycznych określonych w art. 42d ust. 3 ustawy. Sprawdź szczegóły deregulacji.
Od 1 września 2025 r. wejdą w życie istotne zmiany w Karcie Nauczyciela dotyczące zatrudniania nauczycieli początkujących na czas określony, oceny ich pracy oraz zasad odbywania przygotowania do zawodu. Nowelizacja ma na celu zarówno uatrakcyjnienie zawodu nauczyciela dla młodych absolwentów, jak i uproszczenie procedur związanych z awansem zawodowym.
Ogłoszona w Dzienniku Ustaw nowelizacja Karta Nauczyciela przewiduje istotną zmianę w zakresie zatrudniania nauczycieli specjalistów w szkołach. Od 1 września 2025 r. do katalogu tych specjalistów zostali włączeni doradcy zawodowi. Oznacza to, że ich godziny pracy – z pewnymi wyjątkami – będą uwzględniane przy obliczaniu łącznej liczby etatów specjalistów w szkole. Zmiana ma ułatwić spełnienie minimalnego limitu zatrudniania specjalistów, ale również wpłynąć na poprawę jakości pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkołach.
Już od 28 sierpnia 2025 r. będzie obowiązywało znowelizowane rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Nowe wymagania nie oznaczają utraty kwalifikacji obecnych nauczycieli, zawierają natomiast uregulowania doprecyzowujące i eliminujące błędy. Zmiany rozszerzają również katalog osób uprawnionych do zajmowania stanowiska nauczyciela współorganizującego, pedagoga specjalnego czy psychologa. Sprawdź szczegóły i poznaj kwalifikacje wymagane od specjalistów od 28 sierpnia 2025 r. W artykule omówiono kwalifikacje wymagane od: psychologa, pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty pedagogicznego, logopedy i doradcy zawodowego.
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkola określa § 4 rozporządzenia MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Od 28 sierpnia 2025 r. obowiązuje znowelizowana wersja tego aktu prawnego. Sprawdź, czy Minister Edukacji wprowadził zapowiadane zmiany i czy nauczycielem w przedszkolu będzie mogła zostać osoba, która nie posiada kwalifikacji w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Dowiedz się, kto może zajmować stanowisko nauczyciela w przedszkola od roku szkolnego 2025/2026.
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedmiotu edukacja zdrowotne określają przepisy rozporządzenia MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2025 r.). Sprawdź, kto będzie mógł prowadzić zajęcia edukacji zdrowotnej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Zatrudnienie nauczyciela w ogrodzie jordanowskim wiąże się z koniecznością spełnienia określonych wymogów prawnych dotyczących wykształcenia i przygotowania pedagogicznego. W artykule wyjaśniamy, jakie kwalifikacje są wymagane od nauczycieli w ogrodach jordanowskich.
W szkołach, przedszkolach i placówkach systemu oświaty na stałe funkcjonuje stanowisko pedagoga specjalnego. Mimo że stanowisko istnieje już od kilku lat, nadal pojawia się pytanie, ile wynosi jego pensum. Odpowiedź zależy od decyzji organu prowadzącego.
Tworzenie planu pracy pedagoga specjalnego to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim sposób na efektywne i świadome realizowanie zadań, które mogą znacząco wpłynąć na jakość edukacji włączającej. W sytuacji, gdy prawo oświatowe nie dostarcza jednoznacznych wytycznych, opracowanie szczegółowego planu pracy staje się jednak wyzwaniem. Z artykułu dowiesz się nie tylko, dlaczego warto poświęcić czas na stworzenie takiego dokumentu, ale również jak go skutecznie zaplanować i stworzyć. Ekspertka podpowiada również, jakie narzędzia diagnostyczne i formy realizacji mogą wspierać pedagoga specjalnego w jego codziennych obowiązkach.