Obowiązki terapeuty pedagogicznego i zakres dokumentacji wynikają z przepisów, ale mogą również być wynikiem ustaleń podjętych w szkole w zakresie szczegółowych rozwiązań, które nie są jednoznacznie określone w przepisach. Sprawdzamy również, jakie dokumenty musi prowadzić terapeuta pedagogiczny w świetle najnowszych przepisów.
Do zadań pedagoga specjalnego w szkole należy m.in. prowadzenie zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia te mogą być prowadzone indywidualnie z uczniem, ale również grupowo. Nie ma przeszkód, aby pedagog specjalny prowadził zajęcia grupowe dla uczniów.
Do szkół i przedszkoli zwykle uczęszcza kilkoro dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, czy w takim przypadku wystarczy powołanie jednego zespołu nauczycieli i specjalistów, który będzie pracował ze wszystkimi dziećmi?
Z dotacji oświatowej przyznanej na kształcenie specjalne można pokryć szkolenia specjalistyczne dla nauczycieli prowadzących nauczanie z uczniami objętymi kształceniem specjalnym. Sprawdź szczegóły.
Do 31 marca 2025 r. pracownicy szkół i placówek oświatowych, w tym także nauczyciele oraz nauczyciele specjaliści, otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2024 r. Aby nabyć prawo do trzynastki, należy spełnić podstawowy warunek przepracowania co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym. Od tego wymogu przewidziane zostały liczne wyjątki. Z artykułu dowiesz się, kto otrzyma trzynastkę za 2024 r.
Zimowa przerwa świąteczna trwa od 22 do 31 grudnia 2025 roku. Jest to okres wolny od zajęć dydaktycznych dla uczniów, ale nie czas wolny od pracy dla nauczycieli. Jedynie wigilia oraz pierwszy i drugi dzień Bożego Narodzenia są dniami wolnymi od pracy. Czy to oznacza to, że w pozostałe dni uczniowie mogą przyjść do szkoły? Sprawdź, czy dyrektor musi zapewnić opiekę nad uczniami w czasie przerwy świątecznej.
Zajęcia treningu umiejętności społecznych mogą być prowadzone jako zajęcia, rewalidacyjne, socjoterapeutyczne lub w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W każdym przypadku od nauczyciel powinien posiadać inne kwalifikacje. Sprawdź, od czego zależy to jakie są odpowiednie kwalifikacje do zajęć treningu umiejętności społecznych.
Dyrektor przedszkola lub szkoły może zobowiązać każdego nauczyciela do przygotowania sprawozdania z pracy w kończącym się półroczu. Przepisy nie zawierają wytycznych dotyczących formy i zawartości takiego sprawozdania. Co więcej – na ten temat najczęściej milczą również regulacje wewnętrzne obowiązujące w szkołach. Wobec tego, jak opisać pracę i działania podejmowane na rzecz uczniów? Sprawdź, jakie informacje może uwzględniać podsumowanie pracy psychologa i pedagoga szkolnego po pierwszym półroczu.
Indywidualne rozmowy z uczniami są nieodłącznym elementem pracy pedagoga specjalnego. To właśnie w trakcie indywidualnych spotkań można najlepiej poznać potrzeby, trudności i mocne strony ucznia, a także zaproponować konkretne formy wsparcia. Prowadzenie takich rozmów wymaga nie tylko odpowiednich umiejętności komunikacyjnych, ale również świadomości specyfiki roli pedagoga specjalnego i wiedzy o technikach, które wzmacniają skuteczność tych interakcji. W artykule zamieszczamy praktyczne wskazówki dotyczące prowadzenia rozmów z uczniami, omówienie najczęstszych ich rodzajów oraz zasady, które pomagają budować zaufanie i skutecznie wspierać rozwój młodych ludzi. Dowiesz się również, jakie błędy mogą utrudniać skuteczną komunikację i jak ich unikać, aby rozmowa była realnym wsparciem dla ucznia. Ze wskazówek z powodzeniem mogą skorzystać również pedagog szkolny, psycholog i pozostali specjaliści zaangażowani w działalność wychowawczą i opiekuńczą w szkole.
Przystępując do opracowania sprawozdania z pracy w danym półroczu/roku szkolnym nauczyciel powinien zaplanować jego strukturę. Podsumowanie pracy pedagoga oraz psychologa powinno zawierać kilkanaście elementów. Sprawdź, jak przygotować ten dokument, aby zawrzeć w nim kluczowe informacje.