
Uczeń z orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym może uczęszczać do szkoły ogólnodostępnej. Dyrektor szkoły ma obowiązek zapewnienia mu specjalistycznego wsparcia. Sprawdź, czy konieczne jest zatrudnienie nauczycieli przedmiotowych posiadających kwalifikacje w zakresie oligofrenopedagogiki.

Jednym z zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolu i szkole jest prowadzenie badań i działań diagnostycznych. Rzetelne wywiązywanie się z tego obowiązku wymaga m.in. obserwowania uczniów w czasie lekcji. Nie oznacza to jednak, że może on wchodzić do klasy w dowolnie wybranym przez siebie momencie, bez porozumienia z nauczycielem prowadzącym.

Zatrudnienie pracownika na stanowisku pomocy nauczyciela nie jest uzależnione od posiadania przez kandydata przygotowania pedagogicznego. Pomoc nauczyciela jest pracownikiem niepedagogicznym i nie prowadzi zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych., Dotyczy to również sytuacji, gdy nawiązanie stosunku pracy jest skutkiem dostarczenia do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Edukacja włączająca na dobre zagościła w polskich przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Do tych właśnie szkół coraz liczniej zapisywani są bowiem uczniowie z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Żeby jednak edukacja włączająca spełniała swoje zadania, musi ulegać stałym przeobrażaniom i działaniom ukierunkowanym na podnoszenie jakości wsparcia oferowanego dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. Ważnym krokiem w budowaniu optymalnego systemu wsparcia dla każdego ucznia jest pojawienie się w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych pedagogów specjalnych.

Prowadzenie terapii pedagogicznej, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, to zadania terapeuty pedagogicznego. Stanowisko to może zajmować osoba, która ukończyła studia, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie terapii pedagogicznej. A co, jeżeli kandydat ukończył studia na kierunku pedagogika specjalna z terapią pedagogiczną? Czy można zostać terapeutą pedagogicznym po pedagogice specjalnej z terapią pedagogiczną? Czy wymagane są studia na kierunku diagnoza i terapia pedagogiczna?

Jednym z rodzajów zajęć specjalistycznych są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Zajęcia te organizuje i prowadzi się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach i placówkach. Ich podstawowym celem jest korygowanie i kompensowanie zaburzeń i odchyleń rozwojowych. Zdarza się, że zajęcia te są mylone z zajęciami wyrównawczymi. Przeczytaj artykuł i dowiedz się dla kogo organizuje się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, ile powinny trwać oraz jakie kwalifikacje musi mieć prowadzący je nauczyciel.

Posiadanie kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej jest niezbędne do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego lub nauczyciela wspomagającego, a także do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z dziećmi. Zdarza się, że dyrektor nie ma pewności, czy ukończone studia to studia w zakresie pedagogiki specjalnej. Jednym z kierunków budzących wątpliwości jest psychoprofilaktyka. Wyjaśniamy – ukończenie studiów w zakresie psychoprofilaktyki nie daje kwalifikacji do zajmowania stanowiska, na którym wymagane jest przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej.

Przepisy prawa oświatowego wskazują, kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Są to zajęcia realizowane przez terapeutę pedagogicznego. Zatem czy takie zajęcia mógłby prowadzić np. pedagog szkolny, który ukończył studia podyplomowe zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej oraz studia podyplomowe nauczania matematyki? Czy to wystarczy, aby w ramach godzin pracy prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? A jakie kwalifikacje musi mieć osoba prowadząca zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki?

W zaleceniach z poradni wskazuje się na konieczność udziału dziecka w zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne. Innym razem pojawia się zalecenie organizowania treningu umiejętności społecznych. Czy nazwy te są stosowane zamiennie, czy raczej oznaczają coś innego? Czy TUS dotyczy pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Przepisy mówią, że nauczyciel wspomagający musi mieć kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Czy to oznacza, że zatrudnienie na tym stanowisku mogą ubiegać się tylko absolwenci pedagogiki specjalnej? W jaki sposób można nabyć kwalifikacje nauczyciela wspomagającego? Czy nadal prowadzone są studia podyplomowe dla osób chcących wspomagać dzieci z orzeczeniem?