Nauczyciel praktycznej nauki zawodu w branżowej szkole I stopnia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym powinien posiadać kwalifikacje w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii. Sprawdź, z których przepisów wynika taka konieczność.
Rządowy program „Za życiem” może być realizowany przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Poradnia taka może być wyznaczona jako wiodący ośrodek koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczy. Sprawdź, na jakiej podstawie zatrudnić specjalistę – nauczyciela pedagoga w publicznej poradni.
W związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy dokonywać oceny jej efektywności i oceny postępów uczniów. W pierwszej kolejności podsumowania powinni dokonać nauczyciele i specjaliści. Na podstawie dokonanej przez nich oceny, dyrektor przeprowadzi ocenę pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Wyjaśniamy, na co zwracać uwagę.
Wraz z końcem maja wielu nauczycieli kończy staż na kolejny stopień awansu zawodowego. W terminie 7 dni powinni złożyć dyrektorowi sprawozdanie z jego realizacji. Jakie konsekwencje dla dyrektora oraz nauczyciela, który ubiega się o awans zawodowy ma złożone przez niego po terminie sprawozdanie z realizacji stażu?
Zgodnie z art. 11a ust. 1 dyrektor wystawia imienną legitymację służbową na wniosek nauczyciela. Przepis ten dotyczy wszystkich zatrudnionych na stanowisku nauczycielskim, niezależnie od wymiaru czasu pracy czy formy zatrudnienia. Oznacza to, że legitymację służbową należy wystawić także nauczycielowi zatrudnionemu na zastępstwo. Jaki okres ważności powinna mieć, jeżeli w umowie nie wskazano terminu zakończenia stosunku prac?
W związku z tym, że od 1 września w szkołach, przedszkolach i placówkach zatrudniani będą nauczyciele na stanowisku pedagoga specjalnego, coraz częściej pada pytanie, ile wyniesie ich pensum. Wyjaśniamy więc, że o tym zadecyduje organ prowadzący. Sprawdź szczegóły.
Po otrzymaniu oświadczenia o rozwiązaniu stosunku pracy z powodu częściowej likwidacji szkoły, zmniejszenia liczby oddziałów w szkole lub zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnianie w pełnym wymiarze zajęć, nauczyciel może zdecydować się na stan nieczynny. Sprawdź, jakie są konsekwencje przeniesienia w stan nieczynny i zastanów się czy jest to dobre rozwiązanie.
Nie ma przeszkód, aby jeden nauczyciel prowadził z uczniem zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia specjalistyczne za zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, ile programów zajęć musi opracować i realizować nauczyciel, który prowadzi z uczniem różne zajęcia.
Wielu nauczycieli w ramach doskonalenia zawodowego uczestniczy w kursach i szkoleniach. Należy pamiętać, że o ile większość z nich przekłada się na faktyczne podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności, o tyle nie wpływa na podniesienie kwalifikacji. Z dużą ostrożnością należy traktować w szczególności tzw. kursy kompetencji ogólnych dotyczące wybranego rodzaju niepełnosprawności. Sprawdź, czy ukończenie kilkudziesięciu godzin kursu daje uprawnienia do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych.
Przepisy zobowiązują dyrektora szkoły do realizowania zadań związanych z nadzorem pedagogicznym m.in. poprzez obserwowanie prowadzonych przez nauczycieli zajęć. Jednocześnie jednak, nie określają, w jakim terminie od przeprowadzonej obserwacji dyrektor powinien omówić je z nauczycielem. Czy to oznacza, że omówienie obserwowanej lekcji nie jest obowiązkowe? Choć nie wynika to wprost z przepisów, dyrektor powinien omówić z nauczycielem swoje spostrzeżenia i wnioski. Sprawdź dlaczego.