Przepisy określają wymiar zajęć rewalidacyjnych dla uczniów w poszczególnych typach i rodzajach szkół i oddziałów. Nie różnicują natomiast sytuacji ucznia w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Czy to oznacza, że uczniowi z jedną niepełnosprawnością przysługuje taka sama liczba godzin zajęć rewalidacyjnych, co uczniowi z niepełnosprawnościami sprzężonymi?
Co można zrobić w sytuacji, gdy wyniki edukacyjne uczniów są bardzo niskie, a nauczyciele na podstawie diagnozy wstępnej oraz swoich obserwacji wnioskują o objęcie zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi całej klasy? Czy dyrektor może zorganizować zajęcia dla całej klasy uzasadniając to skutkami pandemii COVID-19? Czy w takim przypadku wystarczy pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Sprawdzamy, jakie działania mogą służyć podniesieniu jakości nauczania.
W orzeczeniach z poradni często pojawia się zalecenie zatrudnienia dodatkowej kadry. Czy o tym, kto będzie zatrudniony, decyduje dyrektor szkoły? Zdarza się, że mimo zalecenia zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, ucznia wspiera pomoc nauczyciela. Dowiedz się, czy to prawidłowe rozwiązanie. Sprawdź, kiedy może decydować, kogo zaangażować do pracy z uczniem.
Przepisy określają zakres obowiązków pedagoga szkolnego. Nie ma jednak informacji o tym, czy zatrudnienie tego specjalisty jest obligatoryjne w każdym typie szkoły. Sprawdź, czy obowiązkowe jest zatrudnienie pedagoga w szkole ponadpodstawowej. Dowiedz się również czy w odniesieniu do szkół niepublicznych stosuje się inne zasady.
Działania dotyczące preorientacji zawodowej w przedszkolu powinny być podejmowane w toku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego – nie trzeba więc opracowywać odrębnego programu. Podpowiadamy, jak powinna być organizowana preorientacja zawodowa w przedszkolu.
Ocena, czy dziecko można uznać za niesłyszące lub słabosłyszące zależy między innymi od stopnia ubytku słuchu i zdolności do odbioru mowy droga słuchową. Kiedy, przy wydawaniu ze względu na obustronny niedosłuch, mówimy o dziecku słabosłyszącym, a kiedy o niesłyszącym?
Wydając opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy wskazać okres, w jakim zachodzi potrzeba udzielania takiego wsparcia. Czy termin obowiązywania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju może pokrywać się z terminem rozpoczęcia nauki w szkole? Sprawdź, czy aktualne przepisy zobowiązują zespół do wydawania opinii o potrzebie wwrd na określony czas – do rozpoczęcia nauki w szkole.
Umożliwienie uczniom z niepełnosprawnością kontynuowania nauki w liceum ogólnokształcącym często budzi wątpliwości. Sprawdź czy uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może wziąć udział w rekrutacji do liceum ogólnokształcącego.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, jaka jest dopuszczalna liczba uczniów z niepełnosprawnością w oddziale specjalnym. Regulują one zarówno limity w oddziałach przedszkolnych, jak i szkolnych. Jednak, kiedy do jednego oddziału mają uczęszczać uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności, pojawia się problem. Sprawdź, jaka jest maksymalna, dopuszczana liczba uczniów z niepełnosprawnością w oddziale specjalnym. Zwróć uwagę na zasady tworzenia oddziałów dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Uczeń może otrzymać orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego w każdym momencie roku szkolnego. Otrzymanie takiego orzeczenia obliguje dyrektora do zorganizowania nauki w miejscu zamieszkania. Jednak, jak postąpić, jeżeli zalecono nauczanie indywidualne dla ucznia szkoły kształcącej w zawodzie? W jaki sposób zorganizować praktyczną naukę zawodu u pracodawcy? Czy uczniowi można odmówić możliwości kontynuowania nauki np. w szkole branżowej?