Ocena, czy dziecko można uznać za niesłyszące lub słabosłyszące zależy między innymi od stopnia ubytku słuchu i zdolności do odbioru mowy droga słuchową. Kiedy, przy wydawaniu ze względu na obustronny niedosłuch, mówimy o dziecku słabosłyszącym, a kiedy o niesłyszącym?
Wydając opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy wskazać okres, w jakim zachodzi potrzeba udzielania takiego wsparcia. Czy termin obowiązywania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju może pokrywać się z terminem rozpoczęcia nauki w szkole? Sprawdź, czy aktualne przepisy zobowiązują zespół do wydawania opinii o potrzebie wwrd na określony czas – do rozpoczęcia nauki w szkole.
Umożliwienie uczniom z niepełnosprawnością kontynuowania nauki w liceum ogólnokształcącym często budzi wątpliwości. Sprawdź czy uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może wziąć udział w rekrutacji do liceum ogólnokształcącego.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, jaka jest dopuszczalna liczba uczniów z niepełnosprawnością w oddziale specjalnym. Regulują one zarówno limity w oddziałach przedszkolnych, jak i szkolnych. Jednak, kiedy do jednego oddziału mają uczęszczać uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności, pojawia się problem. Sprawdź, jaka jest maksymalna, dopuszczana liczba uczniów z niepełnosprawnością w oddziale specjalnym. Zwróć uwagę na zasady tworzenia oddziałów dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Uczeń może otrzymać orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego w każdym momencie roku szkolnego. Otrzymanie takiego orzeczenia obliguje dyrektora do zorganizowania nauki w miejscu zamieszkania. Jednak, jak postąpić, jeżeli zalecono nauczanie indywidualne dla ucznia szkoły kształcącej w zawodzie? W jaki sposób zorganizować praktyczną naukę zawodu u pracodawcy? Czy uczniowi można odmówić możliwości kontynuowania nauki np. w szkole branżowej?
Wszystkie dzieci i młodzież do ukończenia 18 roku życia są objęte obowiązkiem edukacyjnym. Nie zawsze jednak realizują go w przedszkolach i szkołach. W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim obowiązek ten realizuje się przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Sprawdź czy wobec tego konieczne jest odroczenie obowiązku szkolnego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Przepisy prawa oświatowego nie ograniczają prawa żadnego z uczniów do tego, by realizować obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą. Teoretycznie więc nauczania domowe ucznia liceum jest możliwe. A co, jeżeli uczeń osiągnął już pełnoletność? Dowiedz się, czy pełnoletni uczeń liceum może ubiegać się o nauczanie domowe. Czy należy wymagać od niego oświadczenia rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej?
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są prowadzone w formie zajęć indywidualnych lub zajęć zespołowych. Przepisy określają liczbę uczestników zajęć zespołowych, ale nie wskazują kryteriów, jakie trzeba brać p[od uwagę podczas ich organizacji. Dowiedz się, czy można organizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w zespole różnorodnym wiekowo.
W ostatnim tygodniu przed wakacjami dyrektorzy szkół wraz z nauczycielami muszą poinformować organy prowadzące o planowanych zajęciach wspomagających uczniów. O organizowaniu takich zajęć trzeba poinformować także rodziców i uczniów. Sprawdź w jaki sposób i w jakim terminie to zrobić
Uczeń, któremu wydłuża się etap kształcenia, na zakończenie pierwszego roku realizacji wydłużonego cyklu: nie podlega klasyfikacji rocznej i nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, czyli nie jest ani promowany ani niepromowany. Wobec tego, czy należy ustalić dla niego oceny końcoworoczne?