Dzieci cudzoziemców realizują w Polsce obowiązki edukacyjne na takich zasadach, jak te z polskim obywatelstwem. Jeżeli jednak niedostatecznie znają język polski, w szkole przysługują im dodatkowe prawa. W artykule wyjaśniamy, jakie wsparcie należy zapewnić uczniom cudzoziemskim. Wskazujemy, na czym polegają różnice w sytuacji dzieci cudzoziemskich i będących obywatelami polskimi, powracającymi z zagranicy.
Odział przygotowawczy to oddział organizowany dla uczniów, którzy ze względu na wcześniejsze kształcenie za granicą oraz słabą znajomość języka polskiego, zaburzenia w komunikacji oraz trudności adaptacyjne, wymagają dostosowania procesu i organizacji kształcenia do ich potrzeb i możliwości edukacyjnych. Mogą uczęszczać do niego cudzoziemcy oraz osoby będące obywatelami polskimi. Sprawdź, jak wygląda ocenianie uczniów w oddziale przygotowawczym. Dowiedz się, czy uczniowie zakwalifikowani do takiego oddziału otrzymują inne świadectwa promocyjne i ukończenia szkoły.
Jednym z działań poprzedzających ustalenie dla ucznia dostosowań na egzaminie ósmoklasisty, jest zebranie rady pedagogicznej. W komunikacie dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nie określono terminu, w jakim powinno się ono odbyć. Data ta jest jednak istotna, dlatego analizujemy harmonogram i podpowiadamy, kiedy najlepiej zorganizować spotkanie.
Zajęcia wspomagające mogą być realizowane przez nauczycieli w ramach godzin ponadwymiarowych. W takim przypadku zastosowanie mają przepisy Karty Nauczyciela. Ustawa wprowadza zaś limity godzin ponadwymiarowych. Co ważne, ograniczenia mają zastosowanie również w odniesieniu do dyrektora szkoły z obniżonym pensum. Sprawdź, kiedy dyrektor szkoły może prowadzić zajęcia wspomagające i jaka może być ich maksymalna liczba.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, którym uczniom przysługuje tzw. dostosowanie wymagań edukacyjnych. Nie wszyscy nauczyciele i rodzice mają jednak pewność, na jaką podstawę prawnej należy się powołać w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby. Sprawdź, na jakie przepisy należy się powołać.
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej jest poważnym wzywaniem. Wynika to głównie z tego, że uczniowie realizują odrębną podstawę programową oraz inny ramowy plan nauczania. Najwięcej zadań ma tu do wykonania dyrektor szkoły i specjaliści, w tym nauczyciel wspomagający. Sprawdź, jak organizować zajęcia dla uczniów, których obowiązuje inny ramowy plan nauczania.
Przepisy nie wskazują, na jaki okres dostosować wymagania edukacyjne dla uczniów z orzeczeniem lub opinią. Brak regulacji nie oznacza jednak zupełnej dowolności. Co ważne, okres obowiązywania dostosowań może różnić się w zależności od tego, na jakiej podstawie je opracowano. Sprawdź, skąd czerpać informacje na temat okresu obowiązywania dostosowań.
Zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą może być wydane przed rozpoczęciem albo w trakcie roku szkolnego. Przepisy nie wskazują okresu, na jaki ma być wydane. W związku z tym dyrektor podejmuje decyzje w tym zakresie na podstawie oceny indywidualnej sytuacji ucznia.
Przepisy określają wymiar zajęć rewalidacyjnych dla uczniów w poszczególnych typach i rodzajach szkół i oddziałów. Nie różnicują natomiast sytuacji ucznia w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Czy to oznacza, że uczniowi z jedną niepełnosprawnością przysługuje taka sama liczba godzin zajęć rewalidacyjnych, co uczniowi z niepełnosprawnościami sprzężonymi?
Co można zrobić w sytuacji, gdy wyniki edukacyjne uczniów są bardzo niskie, a nauczyciele na podstawie diagnozy wstępnej oraz swoich obserwacji wnioskują o objęcie zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi całej klasy? Czy dyrektor może zorganizować zajęcia dla całej klasy uzasadniając to skutkami pandemii COVID-19? Czy w takim przypadku wystarczy pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Sprawdzamy, jakie działania mogą służyć podniesieniu jakości nauczania.