Wszystkie dzieci i młodzież do ukończenia 18 roku życia są objęte obowiązkiem edukacyjnym. Nie zawsze jednak realizują go w przedszkolach i szkołach. W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim obowiązek ten realizuje się przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Sprawdź czy wobec tego konieczne jest odroczenie obowiązku szkolnego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Przepisy prawa oświatowego nie ograniczają prawa żadnego z uczniów do tego, by realizować obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą. Teoretycznie więc nauczania domowe ucznia liceum jest możliwe. A co, jeżeli uczeń osiągnął już pełnoletność? Dowiedz się, czy pełnoletni uczeń liceum może ubiegać się o nauczanie domowe. Czy należy wymagać od niego oświadczenia rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej?
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są prowadzone w formie zajęć indywidualnych lub zajęć zespołowych. Przepisy określają liczbę uczestników zajęć zespołowych, ale nie wskazują kryteriów, jakie trzeba brać p[od uwagę podczas ich organizacji. Dowiedz się, czy można organizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w zespole różnorodnym wiekowo.
W ostatnim tygodniu przed wakacjami dyrektorzy szkół wraz z nauczycielami muszą poinformować organy prowadzące o planowanych zajęciach wspomagających uczniów. O organizowaniu takich zajęć trzeba poinformować także rodziców i uczniów. Sprawdź w jaki sposób i w jakim terminie to zrobić
Uczeń, któremu wydłuża się etap kształcenia, na zakończenie pierwszego roku realizacji wydłużonego cyklu: nie podlega klasyfikacji rocznej i nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, czyli nie jest ani promowany ani niepromowany. Wobec tego, czy należy ustalić dla niego oceny końcoworoczne?
Dyrektorzy szkół, którzy chcą, aby w okresie od 2 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. w ich szkołach organizowane były zajęcia wspomagające, muszą do 25 czerwca 2021 r. złożyć do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta odpowiednią informację. Przeczytaj artykuł omawiający przepisy rozporządzenia wprowadzającego zajęcia wspomagające dla uczniów. Dowiesz się, jakie czynności podjąć, aby zorganizować i prowadzić je w szkole.
Zajęcia wspomagające uczniów będą prowadzone tylko przez część roku szkolnego. Trudno zatem zaplanować ich realizację dla nauczycieli. Wobec tego pojawiają się liczne pytania dotyczące tego, czy prowadzenie takich zajęć można przydzielić nauczycielom, dla których zaplanowano już godziny ponadwymiarowe.
Nauczyciel przedszkola w codziennej pracy nie ma możliwości korzystania z pomocy pielęgniarki w sprawach zdrowia dzieci. Obecnie funkcjonujący system opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą nie przewiduje realizacji profilaktycznych świadczeń zdrowotnych na terenie przedszkoli. Nie oznacza to jednak, że nauczyciele przedszkola nie są zobowiązani do realizowania zadań związanych z edukacją zdrowotną i promocją zdrowia.
Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola lub szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny. Nie oznacza to jednak, że pod żadnym warunkiem nie jest możliwa zmiana programu nauczania.
Na każdym etapie edukacyjnym i w każdym typie szkoły uczeń, wykazujący szczególne uzdolnienia, ma możliwość skorzystania z indywidualnych form wsparcia. Jedną z nich jest indywidualny program nauki. Sprawdź, czy indywidualny program nauki umieszcza się w szkolnym zestawie programów nauczania.