Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum ogólnokształcącym lub technikum. Dotyczy to uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od podstawy wydania. Wobec tego, czy istnieje możliwość odmowy przyjęcia do którejś z wymienionych szkół ucznia, który posiada o potrzebie kształcenia specjalnego?
Dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można odroczyć rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Skoro tak, to czy dziecko 6 letnie może być zwolnione z obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i kontynuować wychowanie przedszkolne w grupie dzieci pięcioletnich?
Nie wszyscy nauczyciele odnajdują się w prowadzeniu zajęć zdalnych w bezpośrednim kontakcie w czasie rzeczywistym i odmawiają korzystania z kamery i mikrofonu. Niektórzy nie widzą potrzeby takiego działania i wolą przekazywać uczniom przygotowane wcześniej nagrania. Czy zajęcia można prowadzić tylko przy pomocy komunikacji mailowej, za pomocą której dzieciom przesyłane są notatki albo nagranie oraz ćwiczenia do wykonania?
W przypadku dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim za spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Jednak co w sytuacji, gdy uczeń osiągnął pełnoletność i nie uczestniczy w zajęciach? Czy można skreślić go z listy uczniów?
Przebywanie w szkole sprzyja szybszej nauce języka. Nauczycielom łatwiej jest przekazywać wiadomości, tłumaczyć zadania czy wskazywać, z czego trzeba w danym momencie korzystać. Natomiast nauczanie zdalne to wyzwanie, ponieważ bariera językowa na co dzień utrudniająca pracę zaczyna całkowicie ją blokować. A to sprawia, że uczeń zaczyna odczuwać frustrację i niechęć – nagle wszystko jest bez sensu, bo wie, że i tak nic nie rozumie. Można jednak sprawić żeby dzieci – obcokrajowcy wykorzystały czas nauki zdalnej i był on dla nich korzystny i satysfakcjonujący.
W czasie przedwakacyjnego zawieszenia funkcjonowania szkół dyrektorom oraz nauczycielom towarzyszyły wątpliwości dotyczące weryfikowania obecności na zajęciach, a co za tym idzie – problemy związane kontrolą spełniania obowiązku szkolnego i z ewentualnym klasyfikowaniem uczniów z wysoką absencją. Jak przepisy dotyczące zdalnego nauczania regulują tę kwestię obecnie?
Wielu nauczycieli i rodziców spodziewało się ponownego zawieszenia zajęć stacjonarnych dla uczniów klas I-III. realizacja podstawy programowej z pewnością będzie trudniejsza niż podczas zajęć w bezpośrednim kontakcie. Sprawdź jak oceniać postępy dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym.
Rosnąca liczba zachorowań na koronawirusa niepokoi rodziców, w szczególności zaś rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i problemami zdrowotnymi. Zwracają się oni do dyrektorów szkół z prośbą o zorganizowanie dla swoich dzieci nauczania w formie zdalnej, mimo że szkoły pracują stacjonarnie. Jakie możliwości ma dyrektor? Czy ze względu na wyjątkowe okoliczności związane z pandemią koronawirusa może w indywidualnych przypadkach zorganizować zdalne nauczanie dla wybranych uczniów?
Zasady dotyczące funkcjonowania szkół, przedszkoli i placówek, obowiązujące od 17.10.2020 r. nie wskazują, jak postępować w sytuacji, gdy uczeń szkoły prowadzącej nauczanie stacjonarne jest zdrowy, ale zostanie poddany kwarantannie. Dyrektorzy szkół oraz nauczyciele chcą zapewnić takim uczniom zdalne nauczanie. Czy takie rozwiązanie jest możliwe?
O sposobie realizowania zindywidualizowanej ścieżki kształcenia konkretnego ucznia decyduje dyrektor szkoły. Musi on uwzględnić opinię wydaną przez poradnię i zawarte w niej wskazania. Co w praktyce oznacza ta zasada i w jaki sposób odnosi się do konieczności ustalenia liczby godzin zajęć, które będą realizowane przez ucznia? Jaki jest minimalny wymiar godzin realizowanych w ramach zindywidualizowanej ścieżki kształcenia?