Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń powinni mieć prawo zrezygnowania z udziału w zajęciach rewalidacyjnych, jeżeli jest to uzasadnione. W większości przypadków taka rezygnacja jest równoznaczna z wycofaniem ze szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, czy uczeń, który rezygnuje z zajęć rewalidacyjnych może korzystać z innych zalecanych form wsparcia.
Okres nauki w szkole podstawowej można, w zależności od etapu edukacyjnego, przedłużyć o jeden rok lub dwa lata. Sprawdź czy w czasie pandemii koronawirusa dyrektor może podjąć decyzję o kolejnym przedłużeniu nauki na danym etapie.
W szkole podstawowej uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują odrębną podstawę programową. Często pojawia się pytanie, czy tę podstawę powinni realizować także uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim sprzężoną z innymi rodzajami niepełnosprawności.
Przepisy nie definiują, jak należy rozumieć pojęcia, które mogą być zamieszczone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Najwięcej trudności dostarczają „warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia" oraz „cele rozwojowe i terapeutyczne", a także „działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia i wzmacniania jego uczestnictwa w życiu szkoły" . Proponowane w artykule zapisy wynikają z dotychczasowych praktycznych doświadczeń uwzględniających wymagania formalne, podstawy teoretyczne oraz kierunki zmian w podejściu do edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Sprawdź, jak odczytywać zalecenia w orzeczeniu wydanym przez poradnię.
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum ogólnokształcącym lub technikum. Dotyczy to uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od podstawy wydania. Wobec tego, czy istnieje możliwość odmowy przyjęcia do którejś z wymienionych szkół ucznia, który posiada o potrzebie kształcenia specjalnego?
Dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można odroczyć rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Skoro tak, to czy dziecko 6 letnie może być zwolnione z obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i kontynuować wychowanie przedszkolne w grupie dzieci pięcioletnich?
Nie wszyscy nauczyciele odnajdują się w prowadzeniu zajęć zdalnych w bezpośrednim kontakcie w czasie rzeczywistym i odmawiają korzystania z kamery i mikrofonu. Niektórzy nie widzą potrzeby takiego działania i wolą przekazywać uczniom przygotowane wcześniej nagrania. Czy zajęcia można prowadzić tylko przy pomocy komunikacji mailowej, za pomocą której dzieciom przesyłane są notatki albo nagranie oraz ćwiczenia do wykonania?
W przypadku dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim za spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Jednak co w sytuacji, gdy uczeń osiągnął pełnoletność i nie uczestniczy w zajęciach? Czy można skreślić go z listy uczniów?
Przebywanie w szkole sprzyja szybszej nauce języka. Nauczycielom łatwiej jest przekazywać wiadomości, tłumaczyć zadania czy wskazywać, z czego trzeba w danym momencie korzystać. Natomiast nauczanie zdalne to wyzwanie, ponieważ bariera językowa na co dzień utrudniająca pracę zaczyna całkowicie ją blokować. A to sprawia, że uczeń zaczyna odczuwać frustrację i niechęć – nagle wszystko jest bez sensu, bo wie, że i tak nic nie rozumie. Można jednak sprawić żeby dzieci – obcokrajowcy wykorzystały czas nauki zdalnej i był on dla nich korzystny i satysfakcjonujący.