
Przedszkole niepubliczne otrzymuje wyższą dotację oświatową na dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Często jednak orzeczenia są dostarczane do przedszkola w trakcie roku szkolnego i w trakcie miesiąca. Od kiedy w takim przypadku przedszkole powinno otrzymywać dodatkowe środki?

W związku z wprowadzeniem zdalnego nauczania wielu uczniów korzysta ze sprzętu wypożyczonego ze szkoły. Zdarza się, że rodzice uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego występują z wnioskiem o przekazanie takiego sprzętu na własność. Sprawdź, czy dyrektor może przekazać uczniowi komputer, jeżeli rodzic powołuje się na fakt otrzymywania dodatkowych środków na kształcenie ucznia z orzeczeniem.

Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń powinni mieć prawo zrezygnowania z udziału w zajęciach rewalidacyjnych, jeżeli jest to uzasadnione. W większości przypadków taka rezygnacja jest równoznaczna z wycofaniem ze szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, czy uczeń, który rezygnuje z zajęć rewalidacyjnych może korzystać z innych zalecanych form wsparcia.

Okres nauki w szkole podstawowej można, w zależności od etapu edukacyjnego, przedłużyć o jeden rok lub dwa lata. Sprawdź czy w czasie pandemii koronawirusa dyrektor może podjąć decyzję o kolejnym przedłużeniu nauki na danym etapie.

W szkole podstawowej uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują odrębną podstawę programową. Często pojawia się pytanie, czy tę podstawę powinni realizować także uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim sprzężoną z innymi rodzajami niepełnosprawności.

Przepisy nie definiują, jak należy rozumieć pojęcia, które mogą być zamieszczone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Najwięcej trudności dostarczają „warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia" oraz „cele rozwojowe i terapeutyczne", a także „działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia i wzmacniania jego uczestnictwa w życiu szkoły" . Proponowane w artykule zapisy wynikają z dotychczasowych praktycznych doświadczeń uwzględniających wymagania formalne, podstawy teoretyczne oraz kierunki zmian w podejściu do edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Sprawdź, jak odczytywać zalecenia w orzeczeniu wydanym przez poradnię.

Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum ogólnokształcącym lub technikum. Dotyczy to uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od podstawy wydania. Wobec tego, czy istnieje możliwość odmowy przyjęcia do którejś z wymienionych szkół ucznia, który posiada o potrzebie kształcenia specjalnego?

Dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można odroczyć rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Skoro tak, to czy dziecko 6 letnie może być zwolnione z obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i kontynuować wychowanie przedszkolne w grupie dzieci pięcioletnich?

Nie wszyscy nauczyciele odnajdują się w prowadzeniu zajęć zdalnych w bezpośrednim kontakcie w czasie rzeczywistym i odmawiają korzystania z kamery i mikrofonu. Niektórzy nie widzą potrzeby takiego działania i wolą przekazywać uczniom przygotowane wcześniej nagrania. Czy zajęcia można prowadzić tylko przy pomocy komunikacji mailowej, za pomocą której dzieciom przesyłane są notatki albo nagranie oraz ćwiczenia do wykonania?