Uczeń osiągający wysokie wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe może otrzymywać pomoc materialną o charakterze motywacyjnym w postaci stypendium. Sprawdź czy w takim przypadku szkoła musi przekazywać odpowiednią informację do urzędu skarbowego.
Nie milknie dyskusja na temat prac domowych – najczęściej zadawane pytania dotyczą prawa nauczyciela do postawienia oceny niedostatecznej za nieodrobione zadanie? Czy taka jedynka liczy się do średniej? Coraz częściej rodzice oraz uczniowie proszą o określenie jednego, uniwersalnego dla wszystkich szkół katalogu wskazującego, co może być oceniane w ramach oceniania bieżącego. Wydaje się jednak, że takie (pożądane) rozwiązanie nie jest jednak możliwe – sprawdź, co na ten temat mówią przepisy prawa oświatowego.
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują obowiązku informowania ucznia i jego rodziców o przewidywanych śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych. Taki obowiązek może jednak wynikać z przepisów wewnątrzszkolnych. Sprawdź, jakie konsekwencje może ponieść wychowawca, jeżeli w ostatniej chwili zmieni ocenę.
Prace pisemne stanowią nieodłączny element szkolnej rzeczywistości. Często ich sprawdzenie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, a to sprawia, że nie są sprawdzane „z dnia na dzień”. Sprawdź czy przepisy prawa oświatowego dają podstawę do roszczeń uczniów o sprawdzenie prac w określonym terminie.
Częste nieobecności w przedszkolu dziecka odbywającego obowiązkowe przygotowanie przedszkolne może sprawić, że jego gotowość do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej nie będzie wystarczająca. Dowiedz się, czy jeżeli frekwencja poniżej 50% może skutkować odroczeniem obowiązku szkolnego.
Przepisy nie definiują pojęcia „diagnozy przedmiotowej”, natomiast zobowiązują nauczycieli do obserwacji uczniów, rozpoznawania i zaspokajania ich potrzeb w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i obowiązku indywidualizacji. Czy ten obowiązek, wskazany w przepisach i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest tożsamy z obowiązkiem przeprowadzania tzw. diagnoz przedmiotowych?
Jednym z najczęściej powracających tematów w dyskusji o współczesnej szkole jest problem prac domowych i nadmiernego obciążania uczniów, a nierzadko także rodziców, zadaniami do samodzielnego wykonania w domu. Czy prawo oświatowe pozwala, a może zabrania zadawania prac domowych? Sprawdź czy przepisy regulują tę kwestię.
Uczeń przybywający z zagranicy jest przyjmowany do szkoły oraz kwalifikowany do odpowiedniej klasy na podstawie odpowiednich dokumentów. Przez pojęcie dokumentów należy rozumieć dokumenty wymienione w § 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Jakie zatem dokumenty powinna dostarczyć osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego?
Skreślenie ucznia z listy uczniów szkoły jest możliwe tylko w przypadkach określonych w jej statucie. Jednym z przypadków, w których większość szkół decyduje się na skreślenie jest wysoka absencja na lekcjach. Sprawdź, jakie czynności powinna podjąć szkoła, jeżeli skreślenie ma dotyczyć osoby pełnoletniej.
Przepisy dotyczące ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z epidemią koronawirusa w Polsce nie zawierają regulacji zwalniających poradnie psychologiczno-pedagogiczne z obowiązku wydawania opinii, którą należy dołączyć do wniosku o wyrażenie zgody na tzw. edukację domową. Czy to oznacza, że dyrektor może negatywnie rozpatrzeć wniosek, który nie będzie jej zawierał? Przeczytaj aktualny artykuł na ten temat: Nauczanie domowe – co z opinią wydawaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną