Zapewnienie odpowiedniej opieki uczniom z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera wymaga dodatkowego nakładu pracy ze strony nauczyciela. Z tego powodu zdarza się, że przedszkole lub szkoła odmawia dziecku możliwości udziału w wycieczce. Dowiedz się, czy nauczyciel ma obowiązek zabrania na wycieczkę ucznia posiadającego orzeczenie.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może być zwolniony z obowiązku uczenia się drugiego języka obcego nowożytnego. W takim przypadku powinien uczęszczać na zajęcia z techniki. Zdarza się jednak, że zarówno uczeń, jak i jego rodzice nie są zadowoleni z tego rozwiązania. Sprawdź, czy technikę można w tej sytuacji zastąpić innymi zajęciami.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych powinno obejmować modyfikację procesu uczenia się, w tym przekazywania treści programowych, w takim zakresie by umożliwić uczniom sprostanie tym wymaganiom. Sprawdź czy nauczyciel może zwolnić ucznia z wybranych treści podstawy programowej.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność można przedłużyć okres nauki. Sprawdź, w jakim terminie należy podjąć odpowiednią decyzję w przypadku uczniów szkół podstawowych.
Warunki w jakich ma się odbywać spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą regulują przepisy ustawy Prawo oświatowe. Rodzice uczniów, którzy decydują o edukacji domowej powinni zostać szczegółowo zapoznani z zasadami klasyfikacji. Pozwoli to uniknąć nieporozumień dotyczących możliwości zwolnienia z egzaminów klasyfikacyjnych.
W szkole może dojść do sytuacji, w której w indywidualnym programie nauki realizację określonych zajęć prowadzonych przez tego samego nauczyciela przewidziano dla więcej niż jednego ucznia. Czy w takim przypadku takie zajęcia mogą być prowadzone np. dla dwójki uczniów w tym samym czasie? Poznaj odpowiedź eksperta.
Dyrektor szkoły może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź czy taka zgoda może zostać wyrażona, jeżeli chociaż jedna z tych opinii będzie negatywna.
Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym nie powinna wynosić więcej niż 20. Do grupy może należeć nie więcej niż 5 dzieci z niepełnosprawnością. Dowiedz się, jakie kroki podjąć, jeżeli w rodzice dziecka doręczą orzeczenie w trakcie roku szkolnego, kiedy limity te zostały już osiągnięte.
Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają obowiązek dokonywania oceny efektywności udzielanej pomocy oraz formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Nierzadko po przeprowadzeniu rzeczonej oceny formułowany jest wniosek o braku zasadności kontynuowania udzielania pomocy. Czy w takim przypadku specjalista może podjąć decyzję o zakończeniu jej udzielania?
Organizacja nauczania indywidualnego nierzadko wiąże się z szeregiem trudności natury organizacyjnej. Zapewnienie objętemu nim uczniowi dostępu do wszystkich zajęć przewidzianych w ramowym planie nauczania niekiedy wymaga od dyrektora zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Rozwiązaniem takich problemów mogłoby być „przesunięcie” realizacji niektórych przedmiotów do realizacji w klasie programowo wyższej. Czy takie działanie będzie zgodne z prawem?