Częste nieobecności w przedszkolu dziecka odbywającego obowiązkowe przygotowanie przedszkolne może sprawić, że jego gotowość do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej nie będzie wystarczająca. Dowiedz się, czy jeżeli frekwencja poniżej 50% może skutkować odroczeniem obowiązku szkolnego.
Uczeń przybywający z zagranicy jest przyjmowany do szkoły oraz kwalifikowany do odpowiedniej klasy na podstawie odpowiednich dokumentów. Przez pojęcie dokumentów należy rozumieć dokumenty wymienione w § 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Jakie zatem dokumenty powinna dostarczyć osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego?
Przepisy dotyczące ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z epidemią koronawirusa w Polsce nie zawierają regulacji zwalniających poradnie psychologiczno-pedagogiczne z obowiązku wydawania opinii, którą należy dołączyć do wniosku o wyrażenie zgody na tzw. edukację domową. Czy to oznacza, że dyrektor może negatywnie rozpatrzeć wniosek, który nie będzie jej zawierał? Przeczytaj aktualny artykuł na ten temat: Nauczanie domowe – co z opinią wydawaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
Ocenianie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym przebiega na innych zasadach niż w odniesieniu do uczniów nieposiadających takiego orzeczenia. Upewnij się, że znasz zasady.
Osiągnięcie gotowości szkolnej przez dziecko pięcioletnie umożliwia mu, na wniosek rodziców, podjęcie nauki w szkole podstawowej w wieku sześciu lat. Sprawdź czy jeśli już po przyjęciu dziecka do szkoły stwierdzona zostanie niedojrzałość emocjonalna, będzie możliwe powtarzanie przez niego klasy, mimo osiągania dobrych wyników w nauce.
Uczeń chory, którego stan zdrowia uniemożliwia lub tylko utrudnia uczęszczanie do szkoły, może realizować obowiązek nauki w formie indywidualnego nauczania. W dokumentach prawa oświatowego zawarto zapis, który stanowi, że najważniejszym celem nauczania w zreformowanej szkole jest takie organizowanie nauki, aby ułatwić uczniom chorym jak najszybszy powrót do szkoły. Służą temu cele edukacji włączającej. W drugim artykule, z cyklu organizacji w szkole różnych form wsparcia, przedstawiamy najważniejsze założenia związanych z indywidualnym nauczaniem dzieci.
Czy rodzic lub pełnoletni uczeń może wycofać złożone wcześniej oświadczenie o udziale ucznia w zajęciach religii w każdym momencie? Co w sytuacji, gdy takie oświadczenie zostanie wycofane tuż przed klasyfikacją?
Wybranym grupom uczniów mina zobowiązana jest zapewnić przewóz do szkoły, należą do nich w szczególności dzieci z niepełnosprawnością. Rodzice często nie są zadowoleni z godzin, w których uch dziecko jest odbierane z domu i odwożone po lekcjach. Sprawdź, czy istnieje podstawa do wystąpienia z żądaniem, by taki przewóz odbywał się w wyznaczonych przez nich godzinach.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może zostać objęte kształceniem specjalnym w przedszkolu. Pojawia się jednak pytanie – czy może by ono zorganizowane w przedszkolu specjalnym albo przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami specjalnymi?
Zarówno uczeń, jak i jego rodzice mogą nie zgodzić się z ustaloną oceną klasyfikacyjną i wystąpić z zastrzeżeniami. W takim przypadku dyrektor sprawdza czy ocena została ustalona zgodnie z zasadami oceniania obowiązującymi w szkole, a jeżeli jest taka potrzeba – dojdzie do weryfikacji wiedzy ucznia. Jednak jak postąpić, gdy wniosek o przeprowadzenie weryfikacji został złożony jeszcze przed ustaleniem oceny klasyfikacyjnej?