Uczeń osiągający wysokie wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe może otrzymywać pomoc materialną o charakterze motywacyjnym w postaci stypendium. Sprawdź czy w takim przypadku szkoła musi przekazywać odpowiednią informację do urzędu skarbowego.
Nie milknie dyskusja na temat prac domowych – najczęściej zadawane pytania dotyczą prawa nauczyciela do postawienia oceny niedostatecznej za nieodrobione zadanie? Czy taka jedynka liczy się do średniej? Coraz częściej rodzice oraz uczniowie proszą o określenie jednego, uniwersalnego dla wszystkich szkół katalogu wskazującego, co może być oceniane w ramach oceniania bieżącego. Wydaje się jednak, że takie (pożądane) rozwiązanie nie jest jednak możliwe – sprawdź, co na ten temat mówią przepisy prawa oświatowego.
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują obowiązku informowania ucznia i jego rodziców o przewidywanych śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych. Taki obowiązek może jednak wynikać z przepisów wewnątrzszkolnych. Sprawdź, jakie konsekwencje może ponieść wychowawca, jeżeli w ostatniej chwili zmieni ocenę.
Prace pisemne stanowią nieodłączny element szkolnej rzeczywistości. Często ich sprawdzenie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, a to sprawia, że nie są sprawdzane „z dnia na dzień”. Sprawdź czy przepisy prawa oświatowego dają podstawę do roszczeń uczniów o sprawdzenie prac w określonym terminie.
Częste nieobecności w przedszkolu dziecka odbywającego obowiązkowe przygotowanie przedszkolne może sprawić, że jego gotowość do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej nie będzie wystarczająca. Dowiedz się, czy jeżeli frekwencja poniżej 50% może skutkować odroczeniem obowiązku szkolnego.
Uczeń przybywający z zagranicy jest przyjmowany do szkoły oraz kwalifikowany do odpowiedniej klasy na podstawie odpowiednich dokumentów. Przez pojęcie dokumentów należy rozumieć dokumenty wymienione w § 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Jakie zatem dokumenty powinna dostarczyć osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego?
Przepisy dotyczące ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z epidemią koronawirusa w Polsce nie zawierają regulacji zwalniających poradnie psychologiczno-pedagogiczne z obowiązku wydawania opinii, którą należy dołączyć do wniosku o wyrażenie zgody na tzw. edukację domową. Czy to oznacza, że dyrektor może negatywnie rozpatrzeć wniosek, który nie będzie jej zawierał? Przeczytaj aktualny artykuł na ten temat: Nauczanie domowe – co z opinią wydawaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
Ocenianie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym przebiega na innych zasadach niż w odniesieniu do uczniów nieposiadających takiego orzeczenia. Upewnij się, że znasz zasady.
Osiągnięcie gotowości szkolnej przez dziecko pięcioletnie umożliwia mu, na wniosek rodziców, podjęcie nauki w szkole podstawowej w wieku sześciu lat. Sprawdź czy jeśli już po przyjęciu dziecka do szkoły stwierdzona zostanie niedojrzałość emocjonalna, będzie możliwe powtarzanie przez niego klasy, mimo osiągania dobrych wyników w nauce.
Uczeń chory, którego stan zdrowia uniemożliwia lub tylko utrudnia uczęszczanie do szkoły, może realizować obowiązek nauki w formie indywidualnego nauczania. W dokumentach prawa oświatowego zawarto zapis, który stanowi, że najważniejszym celem nauczania w zreformowanej szkole jest takie organizowanie nauki, aby ułatwić uczniom chorym jak najszybszy powrót do szkoły. Służą temu cele edukacji włączającej. W drugim artykule, z cyklu organizacji w szkole różnych form wsparcia, przedstawiamy najważniejsze założenia związanych z indywidualnym nauczaniem dzieci.