Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym nie powinna wynosić więcej niż 20. Do grupy może należeć nie więcej niż 5 dzieci z niepełnosprawnością. Dowiedz się, jakie kroki podjąć, jeżeli w rodzice dziecka doręczą orzeczenie w trakcie roku szkolnego, kiedy limity te zostały już osiągnięte.
Organizacja nauczania indywidualnego nierzadko wiąże się z szeregiem trudności natury organizacyjnej. Zapewnienie objętemu nim uczniowi dostępu do wszystkich zajęć przewidzianych w ramowym planie nauczania niekiedy wymaga od dyrektora zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Rozwiązaniem takich problemów mogłoby być „przesunięcie” realizacji niektórych przedmiotów do realizacji w klasie programowo wyższej. Czy takie działanie będzie zgodne z prawem?
Z przepisów prawa oświatowego nie wynika wprost, że wniosek o wydłużenie etapu edukacyjnego powinni złożyć rodzice ucznia, jednocześnie – nie wskazują, aby było to niedozwolone. W takim razie – czy może zdarzyć się, że rodzice wystąpią z wnioskiem, a rada pedagogiczna rozpatrzy go negatywnie?
Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania wskazuje na obowiązek prowadzenia niektórych zajęć w podziale na grupy, jeżeli oddział liczy więcej niż 24 uczniów. Czy konieczność dzielenia na grupy dotyczy także znacznie mniej licznych oddziałów w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych?
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli określa limity liczby uczniów z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole. W jaki sposób ustalić takie limity, jeżeli do jednego oddziału uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Przepisy prawa oświatowego zawierają regulacje umożliwiające zwolnienie ucznia z udziału w niektórych zajęciach. Których przedmiotów dotyczą te regulacje i jak powinien postąpić dyrektor branżowej szkoły specjalnej w sytuacji, gdy rodzice ucznia wystąpią z wnioskiem o zwolnienie go z udziału w zajęciach praktycznej nauki zawodu ze względy na zły stan zdrowia?
Przepisy prawa oświatowego nie określają szczegółowej procedury organizowania indywidualnego programu lub toku nauki, ani zasad tworzenia związanej z tym dokumentacji. Jednak analiza przepisów pozwala wskazać, jakie czynności dokumenty i w jakiej kolejności trzeba opracować. Zapoznaj się z proponowaną procedurą i pobierz wzory niezbędnych dokumentów.
Dziecko, na wniosek rodziców, może zostać przyjęte do pierwszej klasy szkoły podstawowej, jeżeli w poprzednim roku korzystało z wychowania przedszkolnego lub posiada odpowiednią opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dziecko może zostać przyjęte do szkoły także wtedy, gdy poradnia wyda negatywną opinię?
Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej będzie mogło rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje takie dziecko, jeżeli: korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej albo posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną uprawnioną do jej wydania.
Zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego zawierają wskazania dotyczące rodzaju zajęć rewalidacyjnych, które należy zorganizować dla dziecka w przedszkolu. Nie wskazują jednak ich wymiaru. Ile godzin zajęć rewalidacyjnych powinno realizować dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością ruchową?