Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność można przedłużyć okres nauki. Sprawdź, w jakim terminie należy podjąć odpowiednią decyzję w przypadku uczniów szkół podstawowych.
Warunki w jakich ma się odbywać spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą regulują przepisy ustawy Prawo oświatowe. Rodzice uczniów, którzy decydują o edukacji domowej powinni zostać szczegółowo zapoznani z zasadami klasyfikacji. Pozwoli to uniknąć nieporozumień dotyczących możliwości zwolnienia z egzaminów klasyfikacyjnych.
W szkole może dojść do sytuacji, w której w indywidualnym programie nauki realizację określonych zajęć prowadzonych przez tego samego nauczyciela przewidziano dla więcej niż jednego ucznia. Czy w takim przypadku takie zajęcia mogą być prowadzone np. dla dwójki uczniów w tym samym czasie? Poznaj odpowiedź eksperta.
Dyrektor szkoły może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź czy taka zgoda może zostać wyrażona, jeżeli chociaż jedna z tych opinii będzie negatywna.
Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym nie powinna wynosić więcej niż 20. Do grupy może należeć nie więcej niż 5 dzieci z niepełnosprawnością. Dowiedz się, jakie kroki podjąć, jeżeli w rodzice dziecka doręczą orzeczenie w trakcie roku szkolnego, kiedy limity te zostały już osiągnięte.
Organizacja nauczania indywidualnego nierzadko wiąże się z szeregiem trudności natury organizacyjnej. Zapewnienie objętemu nim uczniowi dostępu do wszystkich zajęć przewidzianych w ramowym planie nauczania niekiedy wymaga od dyrektora zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Rozwiązaniem takich problemów mogłoby być „przesunięcie” realizacji niektórych przedmiotów do realizacji w klasie programowo wyższej. Czy takie działanie będzie zgodne z prawem?
Z przepisów prawa oświatowego nie wynika wprost, że wniosek o wydłużenie etapu edukacyjnego powinni złożyć rodzice ucznia, jednocześnie – nie wskazują, aby było to niedozwolone. W takim razie – czy może zdarzyć się, że rodzice wystąpią z wnioskiem, a rada pedagogiczna rozpatrzy go negatywnie?
Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania wskazuje na obowiązek prowadzenia niektórych zajęć w podziale na grupy, jeżeli oddział liczy więcej niż 24 uczniów. Czy konieczność dzielenia na grupy dotyczy także znacznie mniej licznych oddziałów w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych?
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli określa limity liczby uczniów z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole. W jaki sposób ustalić takie limity, jeżeli do jednego oddziału uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Przepisy prawa oświatowego zawierają regulacje umożliwiające zwolnienie ucznia z udziału w niektórych zajęciach. Których przedmiotów dotyczą te regulacje i jak powinien postąpić dyrektor branżowej szkoły specjalnej w sytuacji, gdy rodzice ucznia wystąpią z wnioskiem o zwolnienie go z udziału w zajęciach praktycznej nauki zawodu ze względy na zły stan zdrowia?