Przepisy prawa oświatowego nie określają szczegółowej procedury organizowania indywidualnego programu lub toku nauki, ani zasad tworzenia związanej z tym dokumentacji. Jednak analiza przepisów pozwala wskazać, jakie czynności dokumenty i w jakiej kolejności trzeba opracować. Zapoznaj się z proponowaną procedurą i pobierz wzory niezbędnych dokumentów.
Dziecko, na wniosek rodziców, może zostać przyjęte do pierwszej klasy szkoły podstawowej, jeżeli w poprzednim roku korzystało z wychowania przedszkolnego lub posiada odpowiednią opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dziecko może zostać przyjęte do szkoły także wtedy, gdy poradnia wyda negatywną opinię?
Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej będzie mogło rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje takie dziecko, jeżeli: korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej albo posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną uprawnioną do jej wydania.
Zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego zawierają wskazania dotyczące rodzaju zajęć rewalidacyjnych, które należy zorganizować dla dziecka w przedszkolu. Nie wskazują jednak ich wymiaru. Ile godzin zajęć rewalidacyjnych powinno realizować dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością ruchową?
We wskazaniach dla nauczycieli dotyczących pracy z dzieckiem, zamieszczonych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Czy szkoła ma obowiązek zapewnić dziecku wymienione zajęcia?
Uczeń, który nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki. Są to zajęcia obligatoryjne dla ucznia, jako alternatywa dla nauki drugiego języka. Sprawdź, czy przepisy, które wejdą w życie 1 września 2019 rozstrzygają, na jakich zasadach powinna być organizowana nauka techniki dla uczniów klas VII i VIII z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Zgodnie z regulacjami ustawy Prawo oświatowe, przepisy rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, stosuje się odpowiednio do niepublicznych szkół. Czy „odpowiednie stosowanie” oznacza, że konieczne jest realizowanie takich samych form wsparcia, jak w szkołach publicznych, czy też istnieje możliwość ich zmodyfikowania?
Jedną z kompetencji rady rodziców jest uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego. O ile realizacja tego zadania w szkole publicznej nie budzi wątpliwości, o tyle problem pojawia się w szkołach niepublicznych, w których nie działa rada rodziców. Który organ w takim przypadku odpowiada za uchwalenie programu?
Zgodnie z art. 22a ustawy o systemie oświaty, nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych. Jakie konsekwencje poniesie nauczyciel, który nie wypełni tego obowiązku?
Konieczność dostosowania polskiego porządku prawnego do przepisów RODO wymusiła uzupełnienie ustawy – Prawo oświatowe o przepisy dotyczące obowiązku zachowania przez nauczycieli tzw. tajemnicy zawodowej. Sprawdź na czym polegają zmiany i upewnij się, że nie popełniasz błędów.