
Uczniowi z niepełnosprawnością w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym przysługują 2 godziny tygodniowo zajęć rewalidacyjnych. Czy rodzic (lub szkoła) może zrezygnować z realizacji zajęć rewalidacyjnych? Czy rewalidacja w wymiarze określonym ramowym planem nauczania może być w szkole zastąpiona inną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej, niekoniecznie ze specjalistą w danej niepełnosprawności?

Sprawdzamy, czy jeśli na wycieczkę szkolną jadą z klasą dzieci z niepełnosprawnością, to musi z nimi jechać opiekun z odpowiednimi kwalifikacjami. Czy można dać do opieki nad tymi dziećmi tylko jednego nauczyciela?

Klasyfikacja roczna i końcowa ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 3a ustawy o systemie oświaty. W przypadku ucznia klasy I szkoły podstawowej mamy do czynienie z klasyfikacją śródroczną i roczną. Klasyfikacja końcowa dotyczy wyłącznie uczniów klas programowo najwyższych. Sprawdzamy szczegóły.

W odniesieniu do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym obowiązują te same przepisy, które dotyczą wszystkich dzieci z niepełnosprawnością. Przedszkole publiczne nie może odmówić przyjęcia dziecka do przedszkola, jeśli spełnia ono kryteria rekrutacji.

W związku ze strajkiem nauczycieli w szkołach istnieje ryzyko trudności z realizacją podstawy programowej. Jak w takiej sytuacji monitorować realizację podstawy programowej, aby była ona zrealizowana? Podpowiadamy, co zrobić, gdy nauczyciel zgłosi problemy z jej realizacją lub niemożność jej zrealizowania.

Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym może realizować naukę w szkole lub oddziale ogólnodostępnym, w szkole lub oddziale integracyjnym, w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub w specjalnym ośrodku wychowawczym – jeżeli uczeń nie może uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania lub w młodzieżowym ośrodku socjoterapii. Sprawdzamy szczegóły.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie musi zawierać zalecenia o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka obcego, by dyrektor szkoły mógł zastosować takie rozwiązanie. Warunkiem koniecznym jest wniosek rodziców w tej sprawie.

Często nauczyciele zastanawiają się, czy dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, które realizuje roczne przygotowanie w przedszkolu i będzie miało odroczony obowiązek szkolny, musi mieć wystawioną informację o gotowości do nauki szkolnej. Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.

Planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem jest zadaniem wychowawcy. Wychowawca powinien zatem nawiązać współpracę z innymi nauczycielami i specjalistami i wspólnie ustalić, jakie działania na rzecz dziecka mogą/powinny zostać podjęte. Do czasu podjęcia innych działań można we współpracy z rodzicami i specjalistami spoza szkoły oraz we współpracy z pracownikami szkoły wspierać dziecko w ramach bieżącej pracy.

Wyjazd uczniów do kina lub do teatru może być wyjściem grupowym lub wycieczką – zależy to od celu, programu i czasu trwania organizowanego wyjścia. Jeśli to kilkugodzinne wyjście (nawet z dojazdem), to można je potraktować jako wyjście grupowe. Ale czy zawsze? Sprawdzamy przepisy.