Często nauczyciele zastanawiają się, czy dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, które realizuje roczne przygotowanie w przedszkolu i będzie miało odroczony obowiązek szkolny, musi mieć wystawioną informację o gotowości do nauki szkolnej. Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.
Planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem jest zadaniem wychowawcy. Wychowawca powinien zatem nawiązać współpracę z innymi nauczycielami i specjalistami i wspólnie ustalić, jakie działania na rzecz dziecka mogą/powinny zostać podjęte. Do czasu podjęcia innych działań można we współpracy z rodzicami i specjalistami spoza szkoły oraz we współpracy z pracownikami szkoły wspierać dziecko w ramach bieżącej pracy.
Wyjazd uczniów do kina lub do teatru może być wyjściem grupowym lub wycieczką – zależy to od celu, programu i czasu trwania organizowanego wyjścia. Jeśli to kilkugodzinne wyjście (nawet z dojazdem), to można je potraktować jako wyjście grupowe. Ale czy zawsze? Sprawdzamy przepisy.
Wolontariat to bezpłatne, dobrowolne i świadome działanie na rzecz innych osób, które wykracza poza zwykłe więzi rodzinne czy koleżeńskie. Takim działaniem może być kwestowanie na rzecz np. WOŚP. Czy w takiej sytuacji wolontariat należy wpisać na świadectwie szkolnym? Sprawdzamy, co mówią o tym przepisy.
Nie ma przeciwwskazań, aby test diagnozy wstępnej się odbył i został oceniony. Informację o wynikach powinien otrzymać zarówno uczeń, jak i jego rodzice, ale ocena ta wyrażona w procentach lub stopniem – nie może mieć wpływu na ocenę śródroczną lub roczną. Sprawdzamy szczegóły.
Z końcem listopada br. zaczęły obowiązywać nowe przepisy BHP dla szkół i placówek. Jedną z wprowadzonych nowości jest obowiązek równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach. Sprawdzamy, na czym polega zmiana w przepisach.
Przepisy umożliwiają elastyczną organizację pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.Uczeń taki realizuje odrębną podstawę programową według ramowego planu nauczania dla szkoły specjalnej. Sprawdzamy, jak dostosować zajęcia edukacyjne w szkole.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną mogą uczęszczać do każdego typu szkoły. Bardzo często dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczą się w szkołach masowych. Czy taki uczeń musi realizować ogólną podstawę programową? Czy raczej realizuje on podstawę przewidzianą dla szkoły specjalnej? Sprawdzamy przepisy na ten temat.