Przepisy nie odnoszą się wprost do terminów realizacji zadań nauczycieli w zakresie obowiązku dostosowania wymagań edukacyjnych. W tym zakresie nauczyciele i specjaliści powinni uwzględniać bieżące potrzeby ucznia i kierować się wnioskami wynikającymi z prowadzonych obserwacji i ocen dokonywanych zgodnie z przyjętymi celami pracy z uczniami i bieżącymi potrzebami uczniów, które mogą zmieniać się w toku rozwoju.
Przepisy nie rozstrzygają szczegółowo zasad organizacji zajęć rewalidacyjnych. Natomiast pozwalają na elastyczne reagowanie na potrzeby uczniów oraz konieczność zapewnienia zindywidualizowanego podejścia do każdego ucznia.
Przepisy nie określają szczegółowo, ile godzin rewalidacji przypada dziecku w przedszkolu. Związane jest to z tym, że od 1 września 2017 r. nie ma rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji podstawy programowej. Nie ma więc również rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji zajęć rewalidacyjnych.
Rzeczywistość szkolna pokazuje, że nauka nie zawsze jest efektywna, a wielu uczniów, nawet tych z całkiem dobrymi możliwościami, ma wręcz problemy ze skutecznym zapamiętywaniem nowych treści. Warto zastanowić się, co szkoła może zrobić w tym zakresie oraz czego na pewno nie można przeoczyć. Przedstawiamy praktyczne wskazówki.
Kiedy dziecko wkracza w okres dojrzewania, zmienia się jego funkcjonowanie. Rodzice i nauczyciele, często z dnia na dzień, przestają je rozpoznawać i rozumieć. Szkoła schodzi na dalszy plan, a nauka przestaje być fajna. Coraz trudniej o porozumienie. A przecież uczyć się trzeba. Na szczęście są sposoby na przywrócenie równowagi w relacji z nastolatkiem i skłonienie go do nauki – poznaj kilka z nich.
Jednolita dla wszystkich uczniów oferta edukacyjna należy do przeszłości. Nie sprawdziła się, bo klasy jednorodne nie istnieją. Dlatego obecnie szkoła stawia na zindywidualizowane wspomaganie rozwoju podopiecznych. Planowanie i prowadzenie lekcji oraz przydzielanie uczniom zadań musi uwzględniać ich poziom, potrzeby i aktualne możliwości. Co to oznacza dla nauczyciela? Podpowiadamy, jak efektywnie pracować z klasami o zróżnicowanym poziomie.
W punkcie przedszkolnym nie trzeba udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ponieważ rozporządzenia regulującego tę kwestię nie stosuje się w tzw. innych formach wychowania przedszkolnego, czyli w punktach przedszkolnych oraz zespołach wychowania przedszkolnego. Sprawdzamy, w jaki sposób w tych placówkach organizuje się wsparcie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Przepisy nie ograniczają możliwości kształcenia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole branżowej I stopnia. Nie regulują jednak szczegółowo tej kwestii. Problemem może być więc przede wszystkim zmiana etapów edukacyjnych, co stanowi istotną trudność w organizacji kształcenia na etapie szkoły ponadgimnazjalnej.
Wielu nauczycieli nie wie, jak radzić sobie z agresją uczniów. Jeszcze więcej stresu i obaw wywołuje agresywny uczeń z autyzmem. Sprawdź, co zrobić w sytuacji, gdy agresywne zachowania ucznia zdarzają się zarówno w stosunku do innych uczniów, jak i nauczycieli, a rodzice twierdzą, że w domu dziecko nie przejawia takich zachowań.