
Dziecko, na wniosek rodziców, może zostać przyjęte do pierwszej klasy szkoły podstawowej, jeżeli w poprzednim roku korzystało z wychowania przedszkolnego lub posiada odpowiednią opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dziecko może zostać przyjęte do szkoły także wtedy, gdy poradnia wyda negatywną opinię?
Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej będzie mogło rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje takie dziecko, jeżeli: korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej albo posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną uprawnioną do jej wydania.

Zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego zawierają wskazania dotyczące rodzaju zajęć rewalidacyjnych, które należy zorganizować dla dziecka w przedszkolu. Nie wskazują jednak ich wymiaru. Ile godzin zajęć rewalidacyjnych powinno realizować dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością ruchową?

We wskazaniach dla nauczycieli dotyczących pracy z dzieckiem, zamieszczonych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Czy szkoła ma obowiązek zapewnić dziecku wymienione zajęcia?

Zgodnie z regulacjami ustawy Prawo oświatowe, przepisy rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, stosuje się odpowiednio do niepublicznych szkół. Czy „odpowiednie stosowanie” oznacza, że konieczne jest realizowanie takich samych form wsparcia, jak w szkołach publicznych, czy też istnieje możliwość ich zmodyfikowania?

Zgodnie z art. 22a ustawy o systemie oświaty, nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych. Jakie konsekwencje poniesie nauczyciel, który nie wypełni tego obowiązku?

Konieczność dostosowania polskiego porządku prawnego do przepisów RODO wymusiła uzupełnienie ustawy – Prawo oświatowe o przepisy dotyczące obowiązku zachowania przez nauczycieli tzw. tajemnicy zawodowej. Sprawdź na czym polegają zmiany i upewnij się, że nie popełniasz błędów.

W miesiącach wakacyjnych w placówkach nieferyjnych zwykle planuje się liczne wyjścia i wycieczki, które mają uatrakcyjnić podopiecznym spędzany w nich czas. Coraz częściej zadawane jest jednak pytanie – czy przepisy prawa oświatowego regulują kwestię organizowania wycieczek podczas upałów?

W przepisach brak jest regulacji dotyczących rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W takich przypadkach dyrektorzy, odwołując się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, żądają złożenia oświadczenia o rezygnacji z udziału w tych zajęciach. Jednak co w sytuacji, gdy uczeń jest pełnoletni, a oświadczenie składają jego rodzice?

Planowana nowelizacja Karty Nauczyciela wprowadzi modyfikacje przepisów dotyczących postępowania dyscyplinarnego wobec nauczycieli. Nauczyciel, który popełni czyn naruszający prawa i dobro dziecka nie będzie mógł zostać za ukarany karą porządkową, a dyrektor będzie miał obowiązek zawiadomienia o zdarzeniu rzecznika dyscyplinarnego. Co jeszcze się zmieni?