Wolontariat to bezpłatne, dobrowolne i świadome działanie na rzecz innych osób, które wykracza poza zwykłe więzi rodzinne czy koleżeńskie. Takim działaniem może być kwestowanie na rzecz np. WOŚP. Czy w takiej sytuacji wolontariat należy wpisać na świadectwie szkolnym? Sprawdzamy, co mówią o tym przepisy.
Nie ma przeciwwskazań, aby test diagnozy wstępnej się odbył i został oceniony. Informację o wynikach powinien otrzymać zarówno uczeń, jak i jego rodzice, ale ocena ta wyrażona w procentach lub stopniem – nie może mieć wpływu na ocenę śródroczną lub roczną. Sprawdzamy szczegóły.
Z końcem listopada br. zaczęły obowiązywać nowe przepisy BHP dla szkół i placówek. Jedną z wprowadzonych nowości jest obowiązek równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach. Sprawdzamy, na czym polega zmiana w przepisach.
Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Przepis ten nie dotyczy jednak ucznia objętego obowiązkiem szkolnym.
Przepisy umożliwiają elastyczną organizację pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.Uczeń taki realizuje odrębną podstawę programową według ramowego planu nauczania dla szkoły specjalnej. Sprawdzamy, jak dostosować zajęcia edukacyjne w szkole.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną mogą uczęszczać do każdego typu szkoły. Bardzo często dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczą się w szkołach masowych. Czy taki uczeń musi realizować ogólną podstawę programową? Czy raczej realizuje on podstawę przewidzianą dla szkoły specjalnej? Sprawdzamy przepisy na ten temat.
Często w ostatnim czasie pojawiającym się problemem w szkołach jest organizacja zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Podpowiadamy, jak takie zajęcia zorganizować.