W miesiącach wakacyjnych w placówkach nieferyjnych zwykle planuje się liczne wyjścia i wycieczki, które mają uatrakcyjnić podopiecznym spędzany w nich czas. Coraz częściej zadawane jest jednak pytanie – czy przepisy prawa oświatowego regulują kwestię organizowania wycieczek podczas upałów?
W przepisach brak jest regulacji dotyczących rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W takich przypadkach dyrektorzy, odwołując się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, żądają złożenia oświadczenia o rezygnacji z udziału w tych zajęciach. Jednak co w sytuacji, gdy uczeń jest pełnoletni, a oświadczenie składają jego rodzice?
Planowana nowelizacja Karty Nauczyciela wprowadzi modyfikacje przepisów dotyczących postępowania dyscyplinarnego wobec nauczycieli. Nauczyciel, który popełni czyn naruszający prawa i dobro dziecka nie będzie mógł zostać za ukarany karą porządkową, a dyrektor będzie miał obowiązek zawiadomienia o zdarzeniu rzecznika dyscyplinarnego. Co jeszcze się zmieni?
Uczniowi z niepełnosprawnością w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym przysługują 2 godziny tygodniowo zajęć rewalidacyjnych. Czy rodzic (lub szkoła) może zrezygnować z realizacji zajęć rewalidacyjnych? Czy rewalidacja w wymiarze określonym ramowym planem nauczania może być w szkole zastąpiona inną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej, niekoniecznie ze specjalistą w danej niepełnosprawności?
Sprawdzamy, czy jeśli na wycieczkę szkolną jadą z klasą dzieci z niepełnosprawnością, to musi z nimi jechać opiekun z odpowiednimi kwalifikacjami. Czy można dać do opieki nad tymi dziećmi tylko jednego nauczyciela?
Klasyfikacja roczna i końcowa ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 3a ustawy o systemie oświaty. W przypadku ucznia klasy I szkoły podstawowej mamy do czynienie z klasyfikacją śródroczną i roczną. Klasyfikacja końcowa dotyczy wyłącznie uczniów klas programowo najwyższych. Sprawdzamy szczegóły.
W odniesieniu do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym obowiązują te same przepisy, które dotyczą wszystkich dzieci z niepełnosprawnością. Przedszkole publiczne nie może odmówić przyjęcia dziecka do przedszkola, jeśli spełnia ono kryteria rekrutacji.
W związku ze strajkiem nauczycieli w szkołach istnieje ryzyko trudności z realizacją podstawy programowej. Jak w takiej sytuacji monitorować realizację podstawy programowej, aby była ona zrealizowana? Podpowiadamy, co zrobić, gdy nauczyciel zgłosi problemy z jej realizacją lub niemożność jej zrealizowania.
Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym może realizować naukę w szkole lub oddziale ogólnodostępnym, w szkole lub oddziale integracyjnym, w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub w specjalnym ośrodku wychowawczym – jeżeli uczeń nie może uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania lub w młodzieżowym ośrodku socjoterapii. Sprawdzamy szczegóły.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie musi zawierać zalecenia o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka obcego, by dyrektor szkoły mógł zastosować takie rozwiązanie. Warunkiem koniecznym jest wniosek rodziców w tej sprawie.