Dyrektor szkoły ma obowiązek zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę. Dotyczy to nie tylko zajęc prowadzonych na jej terenie, ale również w poza obiektami należącymi do danej jednostki. Obowiązywanie tej zasady nie zostało wyłączone na czas zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, a zatem – o bezpieczeństwo uczniów trzeba dbać także w czasie zdalnego nauczania. Jak dokonać tego podczas zdalnego wychowania fizycznego, kiedy uczniowie wykonują ćwiczenia w domu?
W okresie zamknięcia szkół trzeba stosować wszystkie przepisy prawa oraz statutu szkoły dotyczące wystawiania ocen zachowania – w zakresie możliwym do zastosowania w kształceniu na odległość. Sprawdź, jak kryteria określone w przepisach stosować w sytuacji, gdy uczniowie uczą się z domu.
Przepisy dopuszczają łączenie klas, jednak określają w jakich okolicznościach i na jakich zasadach jest to możliwe. Sprawdź, czy organizacja nauczania w klasach łączonych jest możliwe w przypadku, gdy jedną z tych klas jest klasa integracyjna.
Przedszkole niepubliczne otrzymuje wyższą dotację oświatową na dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Często jednak orzeczenia są dostarczane do przedszkola w trakcie roku szkolnego i w trakcie miesiąca. Od kiedy w takim przypadku przedszkole powinno otrzymywać dodatkowe środki?
W związku z wprowadzeniem zdalnego nauczania wielu uczniów korzysta ze sprzętu wypożyczonego ze szkoły. Zdarza się, że rodzice uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego występują z wnioskiem o przekazanie takiego sprzętu na własność. Sprawdź, czy dyrektor może przekazać uczniowi komputer, jeżeli rodzic powołuje się na fakt otrzymywania dodatkowych środków na kształcenie ucznia z orzeczeniem.
Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń powinni mieć prawo zrezygnowania z udziału w zajęciach rewalidacyjnych, jeżeli jest to uzasadnione. W większości przypadków taka rezygnacja jest równoznaczna z wycofaniem ze szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, czy uczeń, który rezygnuje z zajęć rewalidacyjnych może korzystać z innych zalecanych form wsparcia.
Okres nauki w szkole podstawowej można, w zależności od etapu edukacyjnego, przedłużyć o jeden rok lub dwa lata. Sprawdź czy w czasie pandemii koronawirusa dyrektor może podjąć decyzję o kolejnym przedłużeniu nauki na danym etapie.
W szkole podstawowej uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują odrębną podstawę programową. Często pojawia się pytanie, czy tę podstawę powinni realizować także uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim sprzężoną z innymi rodzajami niepełnosprawności.
Przepisy nie definiują, jak należy rozumieć pojęcia, które mogą być zamieszczone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Najwięcej trudności dostarczają „warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia" oraz „cele rozwojowe i terapeutyczne", a także „działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia i wzmacniania jego uczestnictwa w życiu szkoły" . Proponowane w artykule zapisy wynikają z dotychczasowych praktycznych doświadczeń uwzględniających wymagania formalne, podstawy teoretyczne oraz kierunki zmian w podejściu do edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Sprawdź, jak odczytywać zalecenia w orzeczeniu wydanym przez poradnię.