
Nowelizacja ustawy Prawo Oświatowe, wzmacniająca rolę kuratorów, przewiduje także zmiany w innych ustawach. Sejm przyjął projekt ustawy nowelizujący aż siedem aktów prawnych, w tym ustawę o systemie oświaty. Planowana nowelizacja ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty obejmie dwa zagadnienia. Po pierwsze zmienią się wymogi dotyczące dopuszczana do użytku szkolnego podręczników. Po drugie dyrektor szkoły będzie mógł zwolnić ucznia z niektórych zajęć na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie zmiany przewiduje przyjęta przez Sejm nowelizacja Lex Czarnek.

Zmianom w związku z przyjęciem Lec Czarnek ma e ustawa z 27 października o finansowaniu zadań oświatowych. Sprawdź, co ma zmienić się w tych przepisach. Przeczytaj aktualizację: Co dalej z Lex Czarnek? Jest weto Prezydenta

Z przepisów wynika, że uczeń z niepełnosprawnością intelektualną realizuje podstawę programową kształcenia ogólnego. Czy jednak można zadecydować, że lepsza będzie podstawa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym? Zdarza się, że zmiana podstawy programowej jest rozważana dla uczniów, którzy mają trudność z przekroczeniem niektórych progów umiejętności, np. umiejętności czytania.

Obowiązek włączania kamerek w czasie zajęć wielu uczniom spędza sen z powiek. Jedni nie chcą pokazywać się nauczycielowi oraz kolegom bez konkretnego powodu, inni nie posiadają odpowiedniego sprzętu, a jeszcze inni – wstydzą się wyglądu swojego mieszkania lub znajdują się w krępującej sytuacji. Mimo to, w większości szkół niewłączanie kamery jest karane nieobecnością, oceną niedostateczną lub obniżeniem oceny z zachowania. Czy słusznie?

Uczniowie klas VIII oraz klas maturalnych intensywnie przygotowują się do egzaminów. W związku z tym nauczyciele przedmiotów organizują dla nich tzw. testy sumujące. Test ma sprawdzić wiedzę z ostatnich lat. Wątpliwości budzi jednak to, czy powinna być wystawiana ocena ze sprawdzianu podsumowującego kilka lat nauki. Sprawdź, czy nauczyciel może oceniać za spełnianie wymagań edukacyjnych przewidzianych dla wcześniejszych lat.

W rozporządzeniu wprowadzającym zdalne nauczanie od 20 grudnia do 9 stycznia wskazano, że dla uczniów klas I-III trzeba zorganizować opiekę w świetlicach. Czy to oznacza, że rodzice najmłodszych uczniów nie będą mogli skorzystać z zasiłku opiekuńczego? Sprawdź, komu będzie przysługiwał zasiłek opiekuńczy na okres zdalnego nauczania.

Przepisy określają limity dzieci z niepełnosprawnością w oddziałach integracyjnych i specjalnych. A co z oddziałami ogólnodostępnymi? Ile dzieci z orzeczeniem i potrzebie kształcenia specjalnego może uczęszczać do jednego oddziału przedszkolnego? Czy ma znaczenie rodzaj niepełnosprawności uczniów? Sprawdź, czy przepisy wskazują, jaka jest maksymalna liczba dzieci z niepełnosprawnością w oddziale ogólnodostępnym w przedszkolu.

Przepisy pozwalają na łączenie w oddziałach specjalnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Najważniejsze jest, aby uczniowie realizujący obowiązek edukacji w oddziale specjalnym korzystali z indywidualizacji nauczania. Tę zapewnia prawidłowo opracowany IPET oraz dostęp do edukacji zgodnej z potrzebami. Jeżeli potrzeby ucznia zostaną zaspokojone w oddziale łączonym, nie ma przeszkód, aby zorganizować. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach, dotyczących tworzenia klas łączonych. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak przepisy regulują łączenie uczniów w różnym wieku w oddziale specjalnym. Dowiedz się, jak stosować je w odniesieniu do szkoły ogólnodostępnej z oddziałami specjalnymi.

Każda gmina ma obowiązek zapewnienia możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego wszystkim dzieciom w wieku od 3 do 6 roku życia. Miejsce zależy zapewnić również dzieciom starszym, jeżeli odroczono im rozpoczęcie obowiązku szkolnego. Co jednak z dziećmi młodszymi? Czy gmina musi zapewnić także miejsce dla 2,5-latka? I wreszcie – czy możliwe jest przyjęcie 2 latka do przedszkola? Sprawdź czy to dobry pomysł i co na ten temat mówią przepisy.

Przepisy dotyczące obowiązku noszenia maseczki w szkole budzą obecnie wiele wątpliwości i kontrowersji. Nie wszyscy zgadzają się z tym, że koronawirus niesie za sobą zagrożenie. Inni kwestionują skuteczność środków ochronnych. Czy uczniowie muszą zasłaniać usta i nos w czasie lekcji oraz podczas przerw? Które przepisy wprowadzają obowiązkowe maseczki w szkołach? Wreszcie – czy kara za brak maseczki w szkole jest zgodna z prawem? Sprawdź, czy dyrektor może karać uczniów za brak maseczki.