Opublikowane w Dzienniku Ustaw rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zawierają m.in. rozwiązania dla szkół zawodowych, w których uczniowie realizują m.in. zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe oraz staże. Sprawdź, jakie postanowienia wypracował resort edukacji.
W związku z możliwością rozpoczęcia zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno-wychowawczych oraz z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w roku szkolnym 2019/2020, pojawiły się wątpliwości. Czy dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą uczestniczyć w przedszkolu jedynie w zajęciach indywidualnych ze specjalistami czy również w zajęciach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym? Poznaj odpowiedź eksperta.
Artykuł archiwalny. Poznaj aktualne zasady dotyczące prowadzenia zdalnych zajęć z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną: Zdalne nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Nowe przepisy nie zawierają gotowych rozwiązań dotyczących realizacji podstawy programowej w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną. Dowiedz się, jak powinno wyglądać nauczanie zdalne z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną i znaczną w szkole specjalnej? Czy nauczyciele mogą ograniczyć się do informowania rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji?
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktycznych pojawił się problem z przekazaniem uczniom klas maturalnych liceum i ich rodzicom informacji o zagrożeniu oceną niedostateczną, część nauczycieli jeszcze takich zagrożeń nie wystawiła. Sprawdź czy w zaistniałej sytuacji nauczyciele mogą wystawić takie zagrożenia i czy szkoła może np. drogą korespondencyjną przekazać o tym informację do zainteresowanych osób?
Dyrektor szkoły zatwierdza program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Sprawdzamy, jaką formę powinny mieć zmiany w statucie i opinia do programu!
Każdy program powinien stanowić opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Po uchyleniu rozporządzenia MEN z 21 czerwca 2012 r. określającego warunki dopuszczania do użytku w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego żaden przepis nie podaje wprost, jakie szczegółowe elementy powinien on zawierać. Układ własnego programu zależy od autorskiej koncepcji nauczyciela.
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej i integracji sensorycznej można zaliczyć do zajęć specjalistycznych realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przepisy nie precyzują przy tym, ilu uczniów może brać udział w tych rodzajach zajęć.