Zajęcia wspomagające mogą być realizowane przez nauczycieli w ramach godzin ponadwymiarowych. W takim przypadku zastosowanie mają przepisy Karty Nauczyciela. Ustawa wprowadza zaś limity godzin ponadwymiarowych. Co ważne, ograniczenia mają zastosowanie również w odniesieniu do dyrektora szkoły z obniżonym pensum. Sprawdź, kiedy dyrektor szkoły może prowadzić zajęcia wspomagające i jaka może być ich maksymalna liczba.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, którym uczniom przysługuje tzw. dostosowanie wymagań edukacyjnych. Nie wszyscy nauczyciele i rodzice mają jednak pewność, na jaką podstawę prawnej należy się powołać w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby. Sprawdź, na jakie przepisy należy się powołać.
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej jest poważnym wzywaniem. Wynika to głównie z tego, że uczniowie realizują odrębną podstawę programową oraz inny ramowy plan nauczania. Najwięcej zadań ma tu do wykonania dyrektor szkoły i specjaliści, w tym nauczyciel wspomagający. Sprawdź, jak organizować zajęcia dla uczniów, których obowiązuje inny ramowy plan nauczania.
Przepisy nie wskazują, na jaki okres dostosować wymagania edukacyjne dla uczniów z orzeczeniem lub opinią. Brak regulacji nie oznacza jednak zupełnej dowolności. Co ważne, okres obowiązywania dostosowań może różnić się w zależności od tego, na jakiej podstawie je opracowano. Sprawdź, skąd czerpać informacje na temat okresu obowiązywania dostosowań.
Zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą może być wydane przed rozpoczęciem albo w trakcie roku szkolnego. Przepisy nie wskazują okresu, na jaki ma być wydane. W związku z tym dyrektor podejmuje decyzje w tym zakresie na podstawie oceny indywidualnej sytuacji ucznia.
Przepisy określają wymiar zajęć rewalidacyjnych dla uczniów w poszczególnych typach i rodzajach szkół i oddziałów. Nie różnicują natomiast sytuacji ucznia w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Czy to oznacza, że uczniowi z jedną niepełnosprawnością przysługuje taka sama liczba godzin zajęć rewalidacyjnych, co uczniowi z niepełnosprawnościami sprzężonymi?
Co można zrobić w sytuacji, gdy wyniki edukacyjne uczniów są bardzo niskie, a nauczyciele na podstawie diagnozy wstępnej oraz swoich obserwacji wnioskują o objęcie zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi całej klasy? Czy dyrektor może zorganizować zajęcia dla całej klasy uzasadniając to skutkami pandemii COVID-19? Czy w takim przypadku wystarczy pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Sprawdzamy, jakie działania mogą służyć podniesieniu jakości nauczania.
W orzeczeniach z poradni często pojawia się zalecenie zatrudnienia dodatkowej kadry. Czy o tym, kto będzie zatrudniony, decyduje dyrektor szkoły? Zdarza się, że mimo zalecenia zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, ucznia wspiera pomoc nauczyciela. Dowiedz się, czy to prawidłowe rozwiązanie. Sprawdź, kiedy może decydować, kogo zaangażować do pracy z uczniem.
Przepisy określają zakres obowiązków pedagoga szkolnego. Nie ma jednak informacji o tym, czy zatrudnienie tego specjalisty jest obligatoryjne w każdym typie szkoły. Sprawdź, czy obowiązkowe jest zatrudnienie pedagoga w szkole ponadpodstawowej. Dowiedz się również czy w odniesieniu do szkół niepublicznych stosuje się inne zasady.
Działania dotyczące preorientacji zawodowej w przedszkolu powinny być podejmowane w toku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego – nie trzeba więc opracowywać odrębnego programu. Podpowiadamy, jak powinna być organizowana preorientacja zawodowa w przedszkolu.