Przepisy pozwalają na łączenie w oddziałach specjalnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Najważniejsze jest, aby uczniowie realizujący obowiązek edukacji w oddziale specjalnym korzystali z indywidualizacji nauczania. Tę zapewnia prawidłowo opracowany IPET oraz dostęp do edukacji zgodnej z potrzebami. Jeżeli potrzeby ucznia zostaną zaspokojone w oddziale łączonym, nie ma przeszkód, aby zorganizować. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach, dotyczących tworzenia klas łączonych. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak przepisy regulują łączenie uczniów w różnym wieku w oddziale specjalnym. Dowiedz się, jak stosować je w odniesieniu do szkoły ogólnodostępnej z oddziałami specjalnymi.
Każda gmina ma obowiązek zapewnienia możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego wszystkim dzieciom w wieku od 3 do 6 roku życia. Miejsce zależy zapewnić również dzieciom starszym, jeżeli odroczono im rozpoczęcie obowiązku szkolnego. Co jednak z dziećmi młodszymi? Czy gmina musi zapewnić także miejsce dla 2,5-latka? I wreszcie – czy możliwe jest przyjęcie 2 latka do przedszkola? Sprawdź czy to dobry pomysł i co na ten temat mówią przepisy.
Przepisy dotyczące obowiązku noszenia maseczki w szkole budzą obecnie wiele wątpliwości i kontrowersji. Nie wszyscy zgadzają się z tym, że koronawirus niesie za sobą zagrożenie. Inni kwestionują skuteczność środków ochronnych. Czy uczniowie muszą zasłaniać usta i nos w czasie lekcji oraz podczas przerw? Które przepisy wprowadzają obowiązkowe maseczki w szkołach? Wreszcie – czy kara za brak maseczki w szkole jest zgodna z prawem? Sprawdź, czy dyrektor może karać uczniów za brak maseczki.
Oceniając zachowanie uczniów z zespołem Aspergera nie należy zbyt pochopnie wystawiać oceny nagannej. Konieczne jest bowiem rozpoznanie, jaki wpływ na funkcjonowanie ucznia w obszarach podlegających ocenie mają uwarunkowania wynikające ze zdiagnozowanych zaburzeń lub dysfunkcji. Sprawdź, jak powinna być ustalana ocena z zachowania ucznia z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej.
Z przepisów nie wynika czy zajęcia rewalidacyjne mogą być realizowane zespołowo np. dla dwóch uczniów z podobnymi zaleceniami w orzeczeniu, czy też tylko indywidualnie. Odpowiedź jest natomiast ważna, ponieważ od niej zależy to, w ilu godzinach zajęć w będzie uczestniczył uczeń. Poznaj stanowisko eksperta w tej sprawie.
Planowane zmiany w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe nie ominą szkół niepublicznych. Jeżeli proponowane przepisy wejdą w życie, nadzór kuratora w szkole niepublicznej będzie miał większe znaczenie. Sprawdź, co przewiduje nowelizacja.
Uczniowie, którzy z powodu problemów zdrowotnych nie mogą uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego, muszą dostarczyć do szkoły opinię lekarską. Sprawdź, kto odpowiada za zwalnianie uczniów z WF. Dowiedz się, czy przepisy określają, jakie warunki musi spełniać opinia lekarska.
Niepełnoletnia uczennica, właściwie jeszcze nastolatka, mieszka poza domem wbrew woli rodziców. Cały swój wolny czas spędza z pełnoletnim partnerem, który jest już na swoim utrzymaniu. Dziewczyna nie tylko nie pojawia się w domu rodzinnym i nie informuje o swoich aktywnościach. Dużym problemem jest jej absencja w szkole, relacje z matką i rówieśnikami. Co może zrobić dyrektor szkoły? Czy powinien powiadomić sąd rodzinny o tym, że nastolatka mieszka poza domem? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak postępować, jeżeli nastolatek wyprowadził się z domu, mimo że wciąż pozostaje pod władzą rodzicielską.
Kształcenie ucznia z niepełnosprawnością powinno odbywać się na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. IPET powinien określać zakres dostosowania wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania. Dostosowania mają być odpowiednie do potrzeb ucznia, w tym programu nauczania zawodu oraz praktyk zawodowych. Czy dostosowanie dotyczy także egzaminu zawodowego oraz matury?
Nierzadko uczniowie posługują się językiem obcym na poziomie znacznie przewyższającym poziom klasy. Wówczas nudzą się na lekcji, nierzadko także dezorganizują pracę. Sprawdź, co zrobić, gdy na zajęcia drugiego języka obcego uczęszcza uczennica, która przewyższa poziomem klasę. Czy ucznia można zwolnić z obowiązku nauki drugiego języka? A może przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny i w ten sposób ustalić ocenę końcową?