Światowy dzień autyzmu, obchodzony corocznie 2 kwietnia, został ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych w celu zwiększenia świadomości na temat spektrum autyzmu oraz propagowania zrozumienia i akceptacji dla osób z tym zaburzeniem.
W wykazie prac legislacyjnych opublikowano projekt MEiN w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe. Planowane są wyższe kwoty dotacji na podręczniki i materiały ćwiczeniowe.
Mądra i praktyczna indywidualizacja pracy na lekcji w zróżnicowanym zespole to nie lada wyzwanie. To nie tylko celne rozpoznanie potrzeb każdego dziecka, lecz także zróżnicowanie metod aktywizujących, jakimi posługujemy się do zrealizowania zaplanowanych zajęć czy też sprawiedliwe ocenianie. Przedstawiamy serię 3 artykułów, które w praktyczny sposób przedstawiają sposoby na indywidualizację pracy i które pomogą każdemu nauczycielowi zrozumieć, czym tak naprawdę jest edukacja włączająca.
Ministerstwo Edukacji i Nauki informuje, że trwają prace nad opracowaniem wykazu obowiązkowych dokumentów, które muszą wypełniać dyrektorzy oraz nauczyciele. Stworzenie takiego katalogu ma na celu odbiurokratyzowanie systemu pracy w szkole. Sprawdź szczegóły.
Opublikowany w grudniu 2022 r. raport z kontroli w zakresie kształcenia uczniów niesłyszących i słabosłyszących wykazał niedostosowanie systemu kształcenia do potrzeb uczniów z tym rodzajem niepełnosprawności. Z kontroli wynika, że w latach 2019-2022 system kształcenia nie zaspokajał zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością słuchu, choć powszechny i równy dostęp do wykształcenia zapewniają im konstytucja oraz Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. W związku z tym, do Ministerstwa Edukacji i Nauki wpłynęły liczne interpelacje dotyczące edukacji uczniów niesłyszących i słabosłyszących. Sprawdź, jak MEiN odpowiada na pytania dotyczące dostosowania systemu edukacji do potrzeb uczniów z wadami słuchu.