RPD apeluje o wycofanie ze szkół punktowej oceny zachowania

Dodano: 8 maja 2025
RPD apeluje o wycofanie ze szkół punktowej oceny zachowania

Rzecznika Praw Dziecka wystąpiła do MEN z prośbą zakazanie szkołom stosowania punktowej oceny zachowania. Zdaniem rzeczniczki system ten narusza prawo wychowawcy do ustalenia klasyfikacyjnej oceny zachowania, a także bezprawnie poszerza określone ustawą kompetencje innych nauczycieli. Ponadto punktowe systemy oceny zachowania często naruszają prawo ocenianego ucznia do wyrażenia opinii w sprawie oceny. Sprawdź, o co apeluje RPD.

W swoim wystąpieniu do MEN, Rzeczniczka Praw Dziecka zaapelowała o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w zakresie nowelizacji ustawy. o systemie oświaty i wprowadzenia regulacji zakazującej stosowania przez szkoły punktowego systemu oceniania zachowania uczniów. Dlaczego?

Niektóre szkoły wprowadzają w statutach system ocenia oparty na punktach

Zgodnie z przepisami ocenianie zachowania odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego i obejmuje m.in. ustalanie kryteriów oceniania zachowania. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego (w tym kryteria ocen zachowania) powinien określać statut szkoły. 

Niektóre szkoły wprowadzają w swoich statutach system oceniania zachowania oparty na punktach – dodatnich i ujemnych – przyznawanych uczniowi przez cały rok szkolny za konkretne zachowania. Ocena klasyfikacyjna zachowania jest wówczas uzależniona od łącznej liczby zdobytych punktów.

Dlaczego RPD chce zakazu punktowej oceny zachowania w szkołach?

Zdaniem RPD:

  • kryteria ocen zachowania, określone w statucie szkoły, powinny zapewniać wychowawcy oddziału pewien zakres swobody w ich stosowaniu, chociaż nie mogą opierać się na całkowitej uznaniowości. Nie powinny być również skonstruowane w taki sposób, który odbierałby wychowawcy realną możliwość samodzielnego ustalenia klasyfikacyjnej oceny zachowania. Rola wychowawcy ogranicza się wtedy jedynie do zliczenia liczby punktów oraz odczytania odpowiadającej jej oceny zachowania, przypisanej przez kryteria określone w statucie szkoły. Zdaniem RPD jest to naruszenie prawa wychowawcy do ustalenia klasyfikacyjnej oceny zachowania i bezprawne poszerzenie kompetencje innych nauczycieli.
  • Punktowe oceny zachowania mogą odbierać uczniowi prawo do aktywnego udziału w procesie ustalania oceny klasyfikacyjnej, ograniczając możliwość przedstawienia własnego stanowiska. Tego rodzaju rozwiązania mogą również prowadzić do nierównego traktowania uczniów z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dla których zgodnie z przepisami powinno się stosować dostosowane, często opisowe formy oceny.

RPD podkreśliła, że docierając do niej sygnały  o nieprawidłowościach i uznaniowości przy stosowaniu przez szkoły punktowej oceny zachowania.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy