MEN otrzymało interpelację w sprawie drastycznego spadku poziomu edukacji w wyniku zniesienia prac domowych. Skutki – po roku od wprowadzenia tej zmiany – nazwano w piśmie „katastrofalnymi”. MEN odpowiedziało na pytania dotyczące analizy skutków zmian oraz dalszych planów w tym zakresie.
Autorzy interpelacji skierowanej do MEN zauważają alarmujące głosy od nauczycieli i uczniów świadczące o obniżeniu poziomu edukacji. Minął rok od czasu wprowadzenia zmian i w ramach podsumowania zadano MEN następujące pytania:
1. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej przeprowadziło jakiekolwiek badania dotyczące skutków zniesienia prac domowych? Jakie są ich wyniki?
2. Jakie działania zamierza podjąć rząd, by naprawić skutki tej fatalnej decyzji i podnieść poziom nauczania w polskich szkołach?
3. Czy ministerstwo planuje przywrócenie prac domowych w szkołach podstawowych? Jeśli nie, to dlaczego?
4. Czy rząd zamierza wziąć odpowiedzialność za konsekwencje obniżenia poziomu edukacji, które dotkną przyszłe pokolenia i polską gospodarkę?
W odpowiedzi MEN podkreśla i przypomina, że rozporządzenie ME z 22 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych:
nie wprowadziło zakazu zadawania prac domowych,
ogranicza zadawanie pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych w klasach I-III szkoły podstawowej (przy pozostawieniu możliwości zadawania prac w zakresie ćwiczeń usprawniających motorykę małą);
pozostawia możliwość zadawania prac domowych według własnego uznania w klasach IV-VIII. Zmianą jest tutaj to, że uczeń zamiast oceny otrzymuje informację zwrotną o jakości wykonania pracy domowej. Taka informacja ma wspomaga
ucznia w procesie edukacyjnym.
MEN ma wątpliwości co do sensu i rzetelności oceniania prac domowych w dobie rozwoju nowoczesnych technologii oraz powszechnego stosowania zasobów sztucznej inteligencji.
„Informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej koncentruje się na wspieraniu nauczycieli w organizacji procesu dydaktycznego, uwzględniając wprowadzone zmiany. Instytut Badań Edukacyjnych opracował informatory z przykładami dobrych praktyk w zakresie zadawania prac domowych zgodnie z rozporządzeniem.”
Ministerstwo Edukacji Narodowej koncentruje się na wspieraniu nauczycieli w dostosowaniu procesu nauczania do nowych przepisów. W tym celu Instytut Badań Edukacyjnych przygotował informatory z przykładami dobrych praktyk w zakresie prac domowych.
Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi badania, które mają pokazać jak rozporządzenie zmieniające w sprawie oceniania, zostało wdrożone w różnych szkołach. W ramach badań Instytut:
zbierze opinie nauczycieli oraz uczniów,
przeanalizuje jak zmienią się wyniki egzaminów po roku szkolnym 2024/25 (względem zeszłych lat) w szkołach, które zaprzestały zadawania prac domowych, w porównaniu do szkół które od lat prac domowych nie stosowały.
MEN przypomina, że wyników egzaminu ósmoklasisty co do zasady nie można porównywać z wynikami z lat ubiegłych. W tym roku dodatkowo dlatego, że podstawą przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2021 – 2024 były tzw. wymagania egzaminacyjne. Natomiast w bieżącym roku szkolnym podstawą przeprowadzania tego egzaminu będą wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego.