Od 1 kwietnia prace domowe w szkołach podstawowych są nieobowiązkowe, a w klasach I-III nie mogą być zadawane. Nowe przepisy nie oznaczają jednak zniesienia obowiązku uczenia się w domu lub powtarzania materiału omówionego podczas lekcji. W związku z tym Instytut Badań Edukacyjnych opracował informatory zawierające przykładowe rozwiązania i dobre praktyki. Będą one przydatne w zadawaniu prac domowych zgodnie z wymogami nowego rozporządzenia oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
Przypominamy, że 22 marca 2024 r. minister edukacji podpisała nowelizację rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Klasy I-III szkoły podstawowej |
Nauczyciele nie będą zadawać pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Wyjątkiem będą ćwiczenia usprawniające motorykę małą(ćwiczenia polegające na rozwijaniu umiejętności ruchowych dłoni) |
Klasy IV-VIII szkoły podstawowej |
Nauczyciele będą mogli zadać uczniowi pisemną lub praktyczno-techniczną pracę domową do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, ale wykonanie jej nie będzie obowiązkowe |
Nowe przepisy dotyczące prac domowych nie obejmują uczniów szkół ponadpodstawowych.
W związku z przypomnianymi wyżej zmianami w prawie, Instytut Badań Edukacyjnych opracował informatory dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych: „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?”.
Publikacje IRE zawierają m.in.:
przykładowe rozwiązania i dobre praktyki dotyczące zadawaniu prac domowych zgodnie z wymogami nowego rozporządzenia,
wnioski, jakiej płyną z badań naukowych na temat prac domowych oraz omówienie czynników i strategii, wynikających z nich dla praktyki szkolnej.
Przygotowano trzy części informatora przeznaczone dla nauczycieli i dyrektorów wszystkich etapów edukacyjnych: