W wielu polskich szkołach przerwa obiadowa trwa tylko 15–20 minut. To za mało, by spokojnie zjeść posiłek. Uczniowie jedzą w pośpiechu lub w ogóle rezygnują z obiadu. Skutki? Problemy zdrowotne, gorsza koncentracja i marnowanie jedzenia. Jak temu zaradzić? MEN odpowiada na interpelację w tej sprawie.
Do MEN trafiła interpelacja w sprawie systemu pozyskiwania zaświadczeń o niekaralności przez rodziców uczestniczących w zajęciach szkolnych oraz będących opiekunami na wycieczkach szkolnych. Obecnie procedura trwa długo – rodzice sami muszą występować o takie zaświadczenia i oczekiwać na wydanie dokumentu. Może okazać się to zbyt czasochłonne. Sprawdź, jak MEN odpowiada na pytania o usprawnienie procesu wydawania informacji z KRK dla rodziców będących opiekunami podczas zajęć organizowanych przez szkołę.
Czy polski system edukacji czeka rewolucja? Jak ważną rolę w procesie zmian odgrywa zdolność samodzielnego uczenia się? Jak dyrektor i nauczyciele mogą wspierać uczniów w samodzielnej nauce? Dzisiaj jest to ważne również w kontekście zmian związanych z zadawaniem prac domowych. Wielu rodziców twierdzi, że zmiany te negatywnie wpływają na zdolność samodzielnego ucznia się ich dzieci. IBE zaprasza na bezpłatną konferencję "Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?".
MEN otrzymało interpelację w sprawie nauczania religioznawstwa w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zdaniem jej autorki aktualnie w Polsce uczniowie przez cały okres edukacji szkolnej nie mają możliwości poznania różnorodności religijnej świata. MEN odpowiada na pytanie, czy uwzględni te treści w podstawie programowej.
Kiedy trzeba wprowadzić w szkole racjonalne usprawnienia i jak to zrobić? W nowym darmowym poradniku IBE eksperci wyjaśniają w jaki sposób poszerzyć dostępność edukacji. Przedstawiono w nim racjonalne usprawnienia dla konkretnych typów potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności.
Uczniowie z dyskalkulią skarżą się, że trudności w uczeniu się matematyki powodują, że nie uzyskują oni pozytywnego wyniku na egzaminie maturalnym. Rzecznik Praw Obywatelskich zapytał Centralną Komisję Egzaminacyjną jak osoby z dyskalkulią radzą sobie na maturze z matematyki. Poznaj odpowiedź i wnioski z odpowiedzi CKE.
Do MEN trafiła interpelacja w sprawie hejtu wobec dzieci i młodzieży w Polsce. Jest on szczególnie groźny ze względu na szeroki zasięg i prędkość rozprzestrzeniania się w przestrzeni cyfrowej. Problem eskaluje. Dlatego w interpelacji poselskiej zaapelowano do MEN o podjęcie pilnych działań w zakresie zapobiegania problemowi hejtu w szkołach oraz zadano konkretne pytania w tej sprawie. Poznaj stanowisko i odpowiedzi MEN.
Rzeczniczka Praw Dziecka zwraca uwagę na sytuację dzieci cierpiących na choroby przewlekłe. Chodzi o brak uregulowań dotyczących opieki zdrowotnej nad dziećmi przewlekle chorymi w przedszkolu. RPD apeluje do Ministry Zdrowia o uregulowania prawne w tym temacie, tak jak zrobiono to w przypadku uczniów przewlekle chorych.