Jak uczyć się skutecznie? Wiele osób intuicyjnie powtarza materiał, czytając go wielokrotnie. Naukowcy wskazują jednak, że kluczowe dla efektywnego zapamiętywania jest nie tylko odtwarzanie informacji z pamięci w odpowiednich odstępach czasu, ale także zmienność w sposobie nauki. Badacze, w artykule opublikowanym w czasopiśmie „Proceedings of the National Academy of Sciences” (PNAS), dowodzą, że urozmaicone przypominanie materiału może znacząco poprawić zdolność zapamiętywania i późniejszego wydobywania informacji z pamięci.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dotychczasowe badania nad efektywną nauką podkreślały znaczenie aktywnego przypominania sobie materiału oraz rozkładania nauki w czasie zamiast intensywnych, jednorazowych sesji przed egzaminem. Naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetu SWPS postanowili sprawdzić, czy zapamiętywanie można jeszcze bardziej usprawnić. Wyniki ich badań jednoznacznie wskazują, że sposób, w jaki przypominamy sobie informacje, ma kluczowe znaczenie.
W ramach eksperymentu uczestnicy uczyli się fińskich słów w kontekście polskich zdań, np. „Tata zamiata lattia” (z fin. podłoga). W jednej grupie obce słowo było wielokrotnie powtarzane w tym samym zdaniu, w drugiej – w różnych kontekstach, np.: „Tata zamiata lattia”, „Dziecko bawi się na lattia”, „Pies śpi na lattia”. Okazało się, że osoby, które przypominały sobie słowo w różnych zdaniach, lepiej zapamiętywały jego znaczenie – zarówno tuż po nauce, jak i po upływie doby.
Co ciekawe, badani często byli przekonani, że skuteczniej zapamiętają materiał, jeśli będzie on prezentowany w niezmienionej formie. Tymczasem wyniki testów wskazywały coś odwrotnego. To tzw. iluzja metapoznawcza – błędne przekonanie o efektywności danej metody nauki. W rzeczywistości urozmaicone przypominanie wymaga większego wysiłku, ale prowadzi do lepszego zapamiętania.
Wyniki badań nad zmiennym przypominaniem mogą pomóc nauczycielom w organizowaniu bardziej efektywnego procesu nauczania. Warto wprowadzić tę wiedzę do codziennej pracy z uczniami, stosując różnorodne metody i podejścia:
Wprowadzenie tych metod do codziennej praktyki nauczycielskiej może pomóc uczniom nie tylko lepiej zapamiętywać materiał, ale także rozwijać umiejętność elastycznego myślenia i skutecznego korzystania z wiedzy w różnych sytuacjach.
Badania sugerują, że różnorodne sposoby przypominania sprzyjają głębszemu zapamiętywaniu. Choć wymaga to większego wysiłku, pozwala lepiej i trwalej opanować materiał, co w praktyce przekłada się na lepsze wyniki w nauce i większą swobodę w korzystaniu z przyswojonych informacji.