MEN odpowiedziało na poselską interpelację w sprawie zakładania monitoringu w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych w placówkach oświatowych. Wprowadzenie monitoringu w szkolnych toaletach jest możliwe pod pewnymi warunkami – wcześniej musiało dojść do niebezpiecznych zdarzeń w tych miejscach, a inne metody zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru były nieskuteczne. Zanim monitoring zostanie zamontowany konieczne są także konsultacja z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim w tej sprawie.
Według Rzecznika Praw Obywatelskich nieuzasadnione jest różnicowanie statusu prawnego nauczycieli zatrudnionych w ramach umowy o pracę oraz mianowania. Ci drudzy mają gorszą sytuację, jeśli chodzi o ochronę przedemerytalną i prawa do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy (w przypadku przywrócenia ich do pracy przez sąd). Dlatego też RPO opowiada się za ujednoliceniem form zatrudnienia nauczyciela.
Minister zdrowia odpowiedział na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczące opieki nad dziećmi z alergią w placówkach oświatowych. Główną poruszaną kwestią jest podawania adrenaliny w przypadku wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego. W najnowszym piśmie MZ poinformował, że wkrótce zapadną decyzję dotyczące zmian w tym zakresie, w tym zmiany definicji pierwszej pomocy. Nowa definicja ma uwzględnia możliwość podawania leków w placówkach oświatowych.
Serwis „Życie jest warte rozmowy” wraz z partnerami i konsultantami przygotował II edycję raportu – „Zrozumieć, aby zapobiec”. Raport dotyczy zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży i powstał na podstawie danych Komendy Głównej Policji.
Na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji zamieszczono publikację pt. Czytam. Rozumiem. Wiem. Potrafię. Rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem uczniów z doświadczeniem migracji. Publikacja zawiera specjalny zbiór tekstów popularnonaukowych wraz z ćwiczeniami przygotowany na potrzeby dydaktyki języka polskiego dla uczniów z doświadczeniem migracji. Celem opracowania jest przede wszystkim rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem – umiejętności kluczowej w środowisku szkolnym.
W dniu 23 lutego 2024 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszony został nowy tekst jednolity ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych. Sprawdź, jak obecnie prawidłowo powoływać się na tę ustawę.
Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Archiwa Państwowe zapraszają uczniów klas IV-VII szkół podstawowych i ich nauczycieli do udziału w 3. edycji konkursu „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”. Dowiedz się, jakie zadanie czeka na uczestników konkursu.
W odpowiedzi na interpelację poselską MEN zapowiedział powołanie zespołu, który przeanalizuje m.in.: sposób wynagradzania pracowników szkoły, zasady awansu zawodowego; czas pracy i uprawnienia nauczycieli, w tym postulat rozszerzenia katalogu nagród dla nauczycieli o nagrodę za 45-letni staż pracy.