Projekt zmian rozporządzenia w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania budzi wątpliwości RPO. Projekt pomija szkoły przeznaczone przede wszystkim dla dorosłych. Według Rzecznika powoduje to ryzyko pogłębiania się nierówności w zakresie jakości sprzętu komputerowego oraz TIK w szkołach i wpłynie na jakość nauki w pominiętych placówkach. RPO wystąpił w tej sprawie do Minister Edukacji.
Współcześnie, kiedy znaczna część życia człowieka przenosi się do internetu, odpowiedzialność za reakcję na niepożądane zachowania w sieci nabiera nowego znaczenia. Jak to się dzieje, że w obliczu cyberprzemocy tak wielu internautów pozostaje biernych, licząc na to, że inni zareagują? Najnowsze badania pokazują, że klucz do zmiany tej postawy może tkwić w odpowiednio sformułowanym komunikacie. Zapraszam do lektury artykułu, który przedstawia, jak proste, ale przemyślane działania mogą przyczynić się do zwiększenia odpowiedzialności w cyfrowym świecie.
Zdrowie psychiczne to temat, który zyskuje coraz większe znaczenie, dlatego kwestia ta została uwzględniona m.in. w kierunkach polityki oświatowej na rok 2024/2025. Nie mniej ważna od wspierania dobrostanu dzieci i młodzieży jest jednak troska o zdrowie psychiczne nauczycieli. Joanna Gutral, psycholożka i psychoterapeutka z Uniwersytetu SWPS, podkreśla, że troska o zdrowie psychiczne jest równie ważna jak dbanie o zdrowie fizyczne. Ekspertka szczegółowo omawia, czym jest zdrowie psychiczne i dlaczego jego utrzymanie jest kluczowe dla naszego codziennego funkcjonowania.
Do Ministerstwa Edukacji Narodowej wpłynęła interpelacja z pytaniem dotyczącym możliwości zwiększenia pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu do 30 godzin tygodniowo. Zdaniem pytającego wymiar obowiązkowych godzin zajęć nauczycieli zajęć praktycznych jest małe w stosunku do pensum nauczycieli przedmiotów teoretycznych zawodowych, ponieważ nauczyciele ci są obciążeni zdecydowanie mniejszym zakresem obowiązków. MEN nie podziela tego stanowiska i w najbliższym czasie nie planuje wprowadzenia zmian, ale nie wyklucza, że kwestia ta stanie się przedmiotem pogłębionej analizy Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli.
Do MEN wpłynęła poselska interpelacja w sprawie postępu prac nad postulatami dotyczącymi kształcenia specjalnego. Zawarto w niej pytanie, czy prace w tym zakresie są prowadzone w czasie wakacji, tak by chociaż częściowo usprawnić i ułatwić szkołom realizację zadań w nowym roku szkolnym. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na interpelację.
Od 1 października 2024 r. obowiązywać będzie nowa treść świadectwa ukończenia studiów podyplomowych. Nowe przepisy określają niezbędne elementy, które muszą zostać zawarte w dokumencie. Są tam również informacje ważne dla dyrektora szkoły zatrudniającego nowych pracowników. Dowiedz się więcej.
Nauczyciel może być zobowiązany do udziału w sierpniowym posiedzeniu rady pedagogicznej. Jednak często zdarza się, że nauczyciele w tym czasie przebywają jeszcze na wakacyjnych wyjazdach. Sprawdzamy, kiedy dyrektor może wyciągnąć konsekwencje służbowe wobec nauczyciela nieobecnego na radzie.
Instytut Badań Edukacyjnych wraz z Ministerstwem Edukacji zapraszają nauczycieli i innych przedstawicieli oświaty na webinar Droga Singapuru do sukcesu edukacyjnego. Ten kraj to wzór holistycznej edukacji i przygotowania uczniów do przyszłości i życia w XXI wieku. Jak wykorzystać doświadczenia i rozwiązania Singapuru w polskim systemie edukacji? Dowiesz się podczas webinaru 12 sierpnia.