MEN odpowiada RPD: Z edukacji zdrowotnej będzie można zrezygnować

Dodano: 10 lutego 2025
MEN odpowiada RPD Z edukacji zdrowotnej będzie można zrezygnować

Ministra Edukacji odpowiedziała na pismo RPD w sprawie projektu rozporządzeń dotyczących wprowadzenia do szkół dwóch nowych przedmiotów – edukacji obywatelskiej oraz edukacji zdrowotnej. Wówczas w grudniu, Rzecznika zwróciła uwagę na to, że zmiany w podstawie nauczania spowodują zwiększenie wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na te wątpliwości.

RPD zastanawia się nad przeciążeniem uczniów liczbą obowiązkowych przedmiotów

W grudniu Rzeczniczka Praw Dziecka wydała opinię na temat projektu rozporządzeń dotyczących wprowadzenia do szkół dwóch nowych przedmiotów – edukacji obywatelskiej oraz edukacji zdrowotnej. Wskazała w niej, że nowe przedmioty wprowadza się jako przedmioty obowiązkowe, bez modyfikacji ramowych planów nauczania w zakresie innych lekcji. Oznacza to zwiększenie tygodniowego wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Tymczasem uczniowie już teraz sygnalizują przeciążenie nadmiarem nauki i zajęć.

Z edukacji zdrowotnej będzie można zrezygnować

W odpowiedzi MEN czytamy, że edukacja zdrowotna wprowadzana do szkół od 1 września 2025 r. będzie organizowana analogicznie od dotychczasowych zajęć z wychowania do życia w rodzinie. Oznacza to, że:

  • uczniowie niepełnoletni nie będą brać udziału w lekcjach edukacji zdrowotnej, jeżeli ich rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły pisemną rezygnację;

  • uczniowie pełnoletni sami będą mogli złożyć rezygnację z zajęć.

Edukacja obywatelska oprócz teorii i praktyki, obejmie realne działania obywatelskie

Wymiar edukacji obywatelskiej ma być natomiast analogiczny do realizowanego dotychczas przedmiotu historia i teraźniejszość. Natomiast zwiększenie o 1 godzinę wymiaru godzin edukacji obywatelskiej w branżowej szkole I stopnia wynika z potrzeby przygotowania uczniów do odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Podstawa programowa dla tego przedmiotu oprócz teorii i praktyki obejmuje również realne działania obywatelskie takie jak np. uczestnictwo w debacie, konsultacjach czy sondzie ulicznej; udział w spotkaniach z przedstawicielami władzy publicznej, obchodach rocznicowych, zbiórkach publicznych. Dodatkowo w toku nauki uczniowie będą realizować w małych grupach przynajmniej jeden projekt edukacyjny na wybrany przez siebie temat zgodny, z wymaganiami szczegółowymi przedmiotu.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy