Brak dostępu do świadczeń socjalnych, niższe wynagrodzenia i odpływ wykwalifikowanej kadry – to główne problemy, z jakimi mierzą się nauczyciele i specjaliści pracujący w przedszkolach niepublicznych prowadzonych przez stowarzyszenia. W interpelacji nr 10373 zapytano Ministerstwo Edukacji o możliwość wprowadzenia mechanizmów wyrównawczych dla tych placówek. Odpowiedź MEN pokazuje, że choć resort dostrzega problemy, istotna część odpowiedzialności leży po stronie gmin i uwarunkowań systemowych.
Ministerstwo Edukacji przedstawiło projekt ustawy z dnia 15 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy – jeśli wejdą w życie – mają na celu dostosowanie sieci szkół do zmieniającej się sytuacji demograficznej i wspieranie lokalnych społeczności, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Sprawdź, co ma się zmienić.
Czy przedszkolaki będą mogły zostawać w świetlicy szkolnej razem ze starszym rodzeństwem? Czy szkoła zorganizuje im popołudniowy posiłek? Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe z 15 lipca 2025 r. Nowe przepisy szczegółowo uregulują funkcję opiekuńczą szkoły, wprowadzając m.in. dodatkowe wsparcie dla rodziców i bardziej elastyczne zasady korzystania ze świetlic. Jeśli wejdą w życie, zaczną obowiązywać od roku szkolnego 2026/2027.
„W sieci, w szkole, na podwórku – pilnuj swego wizerunku!” – to hasło przewodnie kampanii Rzeczniczki Praw Dziecka, która wystartowała z początkiem wakacji. Jej celem jest zwrócenie uwagi dorosłych i dzieci na konieczność ochrony wizerunku najmłodszych w internecie oraz poza nim. Kampanii towarzyszy pakiet bezpłatnych materiałów edukacyjnych do wykorzystania w szkołach podstawowych.
Co piąty uczeń czuje się samotny, co dziesiąty doświadcza wykluczenia, a przemoc rówieśnicza występuje niemal w każdej klasie – to tylko niektóre z niepokojących wniosków płynących z najnowszego raportu „Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych”. Badanie przeprowadzono na ogromną skalę – objęło prawie 19 tysięcy uczniów z 96 szkół średnich w całej Polsce. Autorami raportu są eksperci z Uniwersytetu SWPS, Fundacji UNIQA oraz zespołu twórców programu RESQL. To pierwsze tego typu badanie, które tak dokładnie przygląda się przemocy rówieśniczej z perspektywy uczniów – i nie zostawia złudzeń: bullying to zjawisko powszechne, systemowe i głęboko zakorzenione w codzienności szkolnej.
Brak wystarczającej liczby egzemplarzy lektur szkolnych to wciąż problem w wielu szkołach podstawowych, szczególnie w mniejszych miejscowościach. W interpelacji nr 10248 zwrócono się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z pytaniem o planowane działania mające na celu zwiększenie dostępności lektur w szkołach. Resort odpowiada, że odpowiedzialność za wyposażenie szkół spoczywa na organach prowadzących, ale przypomina również o dotacjach w ramach rządowego programu wspierającego czytelnictwo.
W odpowiedzi na interpelację nr 10152 Ministerstwo Edukacji przedstawiło szczegóły dotyczące zmian w zakresie edukacji zdrowotnej i seksualnej w szkołach. Resort edukacji potwierdził, że od 1 września 2025 r. w szkołach podstawowych (klasy IV–VIII) i ponadpodstawowych realizowany będzie nowy, nieobowiązkowy przedmiot – edukacja zdrowotna, który zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie.
Minister Edukacji Barbara Nowacka 10 lipca 2025 r. ogłosiła szczegóły nowej reformy edukacyjnej – „Reforma26. Kompas Jutra”. Celem zapowiedzianych zmian jest stworzenie szkoły, która odpowiada na wyzwania współczesnego świata, wspiera rozwój uczniów i uczennic, a także zapewnia nauczycielom autonomię, godne warunki pracy i prestiż zawodu.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało komunikat, w którym jednoznacznie wskazuje, że niewłaściwie wystawione świadectwo ukończenia szkoły podstawowej nie uniemożliwia absolwentowi udziału w rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej.