W Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie Ministra Edukacji z 8 sierpnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Zmiany dotyczą m.in. nauczycieli edukacji zdrowotnej, muzyki i plastyki, wychowania przedszkolnego, przedmiotów zawodowych i języków obcych. Sprawdź, co zmieniło się w przepisach.
Rozporządzenie ME z 8 sierpnia 2025 r. wprowadza nową definicję „przepisów obowiązujących przed dniem 3 sierpnia 2019 r.”. Zgodnie z nowym stanem prawnym przez przepisy obowiązujące przed 3 sierpnia 2019 r. należy rozumieć przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 oraz z 2022 r. poz. 1769) określające wymagany od nauczycieli poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek poziom wykształcenia i jego zakres, odpowiednio do których były prowadzone studia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela”.
Resort edukacji wprowadził do rozporządzenia definicję legalną osoby, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stpnia zgodnie z nowym standardem kształcenia – należy przez to rozumieć osobę, ukończyła studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3 sierpnia 2019 r., a studia drugiego stopnia już według nowych zasad. Celem tej zmiany jest umożliwienie wszystkim nauczycielom, legalne zdobywanie kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela.
Dotyczy: § 3a i § 39a (nowo dodane). Od roku szkolnego 2025/2026 do szkół podstawowych i ponadpodstawowych wprowadzony zostanie nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. W związku z tym wprowadzono przepisy określające wymagane kwalifikacje. Zajęcia będą mogły prowadzić osoby, które:
Zajęcia mogą być prowadzone zespołowo przez kilku nauczycieli.
Dotyczy: § 3b (nowo dodany). Do nauczania muzyki i plastyki w klasach IV–VIII oraz szkołach ponadpodstawowych mają zostać dopuszczone również osoby, które (łącznie):
Dotyczy: § 5 (nowe brzmienie). Nowelizacja zmienia strukturę § 5 rozporządzenia, określającego kwalifikacje nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych. Teraz rozporządzenie określa ścieżki kwalifikacyjne w zależności od typu studiów (ukończone przed lub po 3 sierpnia 2019 r.) oraz od zgodności kierunku z treściami programowymi przedmiotu zawodowego. Uwzględniono również możliwość uzyskania kwalifikacji poprzez ukończenie odpowiednich studiów podyplomowych. Innymi słowy, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych w technikach, branżowych szkołach I stopnia, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych ma posiadać osoba, która:
Dotyczy: § 12 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 pkt 2 (nowe brzmienie). Minister Edukacji rozszerza możliwość uznania kwalifikacji nauczycieli języków obcych uzyskanych w ramach:
Uznanie dotyczy także studiów prowadzonych przed 3 sierpnia 2019 r., co chroni prawa nabyte nauczycieli.
Dotyczy: § 15 ust. 3 (nowe brzmienie). Nowelizacja pozwoli nauczać języka regionalnego osobom, które:
Dotyczy: 18 ust. 1 pkt 4 (dodano nowy). Dodano możliwość zatrudnienia w przedszkolu specjalnym nauczyciela, który ukończył studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów i posiada przygotowanie pedagogiczne.
Nauczyciele w szkołach wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii – wystarczy licencjat
Dotyczy: § 22 ust. 2 pkt 5 i 6 (nowe brzmienie). Po nowelizacji kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii posiada osoba, która ukończyła
a) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii lub
b) studia podyplomowe w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii, lub
c) kurs kwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii.
Skreślono wymóg, by były to studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, co oznacza, że do pracy na stanowisku nauczyciela wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii może być zatrudniona osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie ze „starym standardem”.
Dotyczy: § 24 (nowe brzmienie). Zmiana ma polegać na uproszczeniu wymogów kwalifikacyjnych:
Nowe brzmienie § 24 uwzględnia różnorodność zajęć, których nie da się przypisać do klasycznych kierunków studiów (np. modelarstwo, koronkarstwo).
Dotyczy: § 28 ust. 1 (nowe brzmienie). Dodano możliwość uzyskania kwalifikacji również przez osoby, które:
To oznacza, że resort edukacji chce, aby nauczyciele mogący obecnie zajmować stanowisko pedagoga specjalnego do 31 sierpnia 2026 r. mieli kwalifikacje bezterminowe. Oznacza to zniesienie przepisów przejściowych (w projekcie przewidziano również uchylenie § 40 rozporządzenia).
Dotyczy § 29 (nowe brzmienie). Zmiana polega na usunięciu zapisu „w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom” (dla nowego standardu kształcenia) oraz „w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom” (dla przepisów sprzed 3 sierpnia 2019 r.). Dotychczas kwalifikacje były powiązane z koniecznością posiadania specjalności lub zakresu studiów ściśle dopasowanego do rodzaju prowadzonych zajęć. Po zmianie wystarczy samo ukończenie studiów na kierunku psychologia oraz posiadanie przygotowania pedagogicznego — bez wymogu dopasowania specjalności czy zakresu kształcenia. W praktyce oznacza to szerszy dostęp do stanowiska nauczyciela psychologa,.
Zmiana: § 32 ust. 1 (nowe brzmienie). W nowelizacji rozporządzenia uzupełniono katalog form kształcenia – doprecyzowano, że oprócz studiów pierwszego i drugiego stopnia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego mogą także dawać jednolite studia magisterskie, prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3 sierpnia 2019 r.
Zmiana ta formalnie potwierdza równoważność jednolitych studiów magisterskich z innymi ścieżkami kształcenia, jeśli spełniają one kryteria zgodności kierunku oraz przygotowania pedagogicznego.
Zmiana: § 33 ust. 1 (nowe brzmienie). Zmiana polega na usunięciu odesłania do § 22 ust. 4. Skreślenia dokonano ze względu na fakt, iż przepis błędnie wskazywał, że osoby, które spełniają wymagania kwalifikacyjne do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną mają kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży z różnymi niepełnosprawnościami.
Zmiana: § 34 ust. 2 (nowe brzmienie). Zmiana polega na uwzględnieniu nauczyciela psychologa wśród osób posiadających wymagane kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zgodnie bowiem z § 3 ust. 2 rozporządzenia MEN z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wchodzi – obok pedagoga posiadającego kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka i logopedy – także psycholog.
Zmiana: § 35 ust. 7 (nowe brzmienie). Projekt nowelizacji § 35 ust. 7 rozporządzenia doprecyzowuje, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela współorganizującego kształcenie posiadają także nauczyciele:
jeśli ukończyli studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki specjalnej i spełniają wymogi kwalifikacyjne określone w § 3 ust. 1, § 4, § 5, § 7, § 12 lub § 13.
Nowe brzmienie przepisu odpowiada wymogom rozporządzenia z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Nowelizacja rozszerza katalog osób uprawnionych do nauczania języka polskiego w klasach IV–VIII szkół podstawowych za granicą – oprócz nauczycieli posiadających kwalifikacje do nauczania innego przedmiotu (§ 3), obejmuje też osoby mające kwalifikacje do prowadzenia zajęć określone w § 3, pod warunkiem ukończenia wymaganego kursu kwalifikacyjnego oraz studiów podyplomowych zleconych przez ministra (z określonym wymiarem godzin i praktyk).Dodatkowo doprecyzowano, że w liceach za granicą kwalifikacje mają wyłącznie osoby spełniające wymagania dla nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych w kraju.
Dodanie do rozporządzenia § 37a ma na celu uregulowanie sytuacji osób, które w latach akademickich 2019/2020–2022/2023 rozpoczęły studia drugiego stopnia w okresie „luki” między wejściem w życie nowego standardu kształcenia nauczycieli (3 sierpnia 2019 r.) a dostosowaniem przepisów o kwalifikacjach (3 października 2023 r.).
Na czym polega zmiana?
Ograniczenia
W praktyce § 37a zabezpiecza prawa nabyte osób, które ukończyły studia w okresie przejściowym, tak aby mogły one legalnie pracować w zawodzie nauczyciela na dotychczasowych zasadach.
Projekt rozporządzenia rozszerza listę egzaminów potwierdzających kwalifikacje do nauczania języków obcych o:
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Nowe przepisy będą obowiązywały od 28 sierpnia 2025 r.