W nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli przewidziano istotną zmianę dotyczącą kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego. Nowe brzmienie § 28 ust. 1 nie tylko porządkuje dotychczasowe przepisy, ale przede wszystkim likwiduje terminowość części kwalifikacji, która obecnie obowiązuje do dnia 31 sierpnia 2026 r.
Zgodnie z dotychczasowym stanem prawnym, osoby posiadające kwalifikacje do nauczania przedmiotów ogólnokształcących, przedszkolnych lub wczesnoszkolnych, które ukończyły dodatkowo studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej, mogą pełnić funkcję pedagoga specjalnego tylko do końca sierpnia 2026 r. (na podstawie przepisów przejściowych zawartych w § 40 rozporządzenia).
Przyjęta nowelizacja wprowadza nowe brzmienie § 28 ust. 1, ponieważ przewiduje, że osoby, które:
Rozporządzenie zmieniające uchyla przepis przejściowy (§ 40 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli), a jego treść została przeniesiona na stałe do katalogu kwalifikacji zawartego w § 28.
Od 28 sierpnia 2025 r. bezterminowe kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach będzie posiadała osoba, która:
1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4, posiada osoba, która ukończyła:
1) jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:
a) pedagogika specjalna w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku, na dowolnym kierunku, i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji włączającej, lub
4) studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
5) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie pedagogiki specjalnej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
6) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na dowolnym kierunku i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła:
a) studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub
b) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności pedagogika specjalna, lub
c) kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej.
1a. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4, posiada również osoba, która ma kwalifikacje określone w § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 lub § 4 pkt 2–5 oraz ukończyła:
1) studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub
2) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności pedagogika specjalna, lub
3) kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej.”;
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach posiada również osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach określone w § 4 i ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Wprowadzona zmiana eliminuje tymczasowy charakter kwalifikacji pedagoga specjalnego dla nauczycieli innych specjalności, którzy uzupełnili wykształcenie w zakresie pedagogiki specjalnej. Przepis przejściowy § 40 został uchylony, a jego treść – przeniesiona do § 28 jako rozwiązanie stałe.