W projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli przewidziano istotną zmianę dotyczącą kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego. Nowe brzmienie § 28 ust. 1 nie tylko porządkuje dotychczasowe przepisy, ale przede wszystkim likwiduje terminowość części kwalifikacji, która obecnie obowiązuje do dnia 31 sierpnia 2026 r.
Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, osoby posiadające kwalifikacje do nauczania przedmiotów ogólnokształcących, przedszkolnych lub wczesnoszkolnych, które ukończyły dodatkowo studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej, mogą pełnić funkcję pedagoga specjalnego tylko do końca sierpnia 2026 r. (na podstawie przepisów przejściowych zawartych w § 40 rozporządzenia).
Planowana nowelizacja ma wprowadzić nowe brzmienie § 28 ust. 1, a jego pkt 7 przewiduje, że osoby, które:
Projekt przewiduje uchylenie przepisu przejściowego (§ 40 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli), a jego treść zostaje przeniesiona na stałe do katalogu kwalifikacji zawartego w § 28.
Jeżeli projekt rozporządzenia zmieniającego zostanie podpisany i ogłoszony w Dzienniku Ustaw, to kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach będzie posiadała osoba, która:
1) ukończyła jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:
a) pedagogika specjalna w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
2) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na dowolnym kierunku studiów i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji włączającej, lub
4) ukończyła studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
5) ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie pedagogiki specjalnej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
6) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na dowolnym kierunku studiów i posiada przygotowanie pedagogiczne, oraz ukończyła:
a) studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub
b) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności pedagogika specjalna, lub
c) kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej;
7) ma kwalifikacje określone w § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 lub § 4 ust. 1 pkt 2, 4 i 5 oraz ukończyła:
a) studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub
b) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności pedagogika specjalna, lub
c) kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach nadal bezterminowo będzie posiadała osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach określone w § 4 i ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Proponowana zmiana eliminuje tymczasowy charakter kwalifikacji pedagoga specjalnego dla nauczycieli innych specjalności, którzy uzupełnili wykształcenie w zakresie pedagogiki specjalnej. Przepis przejściowy § 40 ma zostać uchylony, a jego treść – przeniesiona do § 28 jako rozwiązanie stałe.