W zaleceniach z poradni może pojawić się konieczność prowadzenia zajęć usprawniania ruchowego. Ich celem jest usprawnianie fizyczne ucznia przez odpowiednie ćwiczenia. Sprawdź, kto może opracować program usprawniania ruchowego i prowadzić takie zajęcia dla dziecka z autyzmem. Dowiedz się, od czego zależy to, komu można przydzielić prowadzenie takich zajęć.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Pobierz przykładowy Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny dla ucznia w wieku 11 lat, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zespół Aspergera.
W świetle współczesnych badań autyzm uznawany jest za zaburzenie neurorozwojowe. Oznacza to, że jest związany z nieprawidłowym rozwojem i funkcjonowaniem mózgu. Przypuszczalnie ma on podłoże genetyczne, ale obecny stan wiedzy tego nie potwierdza. Nie bez znaczenia pozostają także czynniki środowiskowe, jednak siły i znaczenia ich oddziaływania wciąż nie wyjaśniono. Czy współczesna nauka potrafi wyjaśnić, skąd bierze się autyzm? Poznaj teorie i hipotezy na temat źródeł autyzmu u dzieci. Sprawdź, które z nich zostały obalone, a które wymagają pogłębionych badań.
Ćwiczenie skierowane jest do uczniów klas VI–VIII, w szczególności dla osób z diagnozą autyzmu lub Zespołu Aspergera. Karty pracy mają na celu podniesienie jakości życia osób, które mają kłopot w rozumieniu sytuacji społecznych, motywów postępowań innych, ich decyzji i zachowania.
Całościowe zaburzenia rozwoju to grupa zaburzeń, które charakteryzują̨ się: trudnościami w zakresie interakcji społecznych, nieprawidłowościami w zakresie komunikacji oraz ograniczonym, powtarzającym się repertuarem zainteresowań i aktywności. Kłopoty te obejmują̨ całość zachowania dziecka w rożnych sytuacjach. Dzieci i młodzież z całościowymi zaburzeniami rozwoju bywają postrzegane jako niegrzeczne, trudne. Z pocastu dowiesz się, jakie są przyczyny niepożądanych zachowań, jak sobie z nimi radzić oraz, jakiego rodzaju wsparcie zapewnić uczniowi w szkole i poza nią.
Karta pracy dla uczniów klas VI-VIII mających problemy z rozumieniem ciągu przyczynowo-skutkowego. Ćwiczenia mogą być wykorzystane w terapii uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. Zadanie polega na połączeniu ilustracji w taki sposób, aby pokazać, co powstaje z różnych składników.
U dzieci z autyzmem mogą występować różne zaburzenia dotyczące wielu sfer funkcjonowania. Najważniejsza jest tzw. autystyczna triada, a najistotniejszym z niej jest obszar dotyczący komunikowania się. Nie istnieje niestety jeden, spójny obraz ilustrujący, na czym polegają i jak przebiegają takie zaburzenia komunikacji. Niektóre dzieci w ogóle nie posługują się mową, inne potrafią wykorzystywać ją do komunikacji. W artykule omówiono trudności, które w autyzmie występują najczęściej. Wskazano także etapy rozwoju mowy i języka u dzieci neurotypowych oraz dzieci z autyzmem.
Ćwiczenie dedykowane uczniom klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Praca z ćwiczeniami przygotuje ucznia do identyfikowania stresu u innych osób, zrozumienia przyczyn niepokoju i jego oznak. Zadaniem ucznia jest rozpoznanie stresu na podstawie zdjęć i przykładowych dialogów oraz wybranie odpowiedniego komunikatu dla danej sytuacji.
Ćwiczenie dedykowane uczniom klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Praca z karami pomoże uczniom rozróżnić odpowiedni sposób nawiązania rozmowy od takiego, który może utrudnić kontakt. Zadaniem ucznia jest wybrać sposób reakcji w sytuacji towarzyskiej oraz dobrać komentarze wyjaśniające, dlaczego pozostałe reakcje nie były adekwatne.
Ćwiczenia dedykowane są uczniom klas IV–VI szkół podstawowych z diagnozą autyzmu lub Zespołu Aspergera. Zestaw służy do wspierania rozwoju umiejętności rozumienia wypowiedzi innych, zwłaszcza tych, które oparte są na metaforze. Treści, które mogą mieć wiele znaczeń, zależnie od kontekstu, sprawiają osobom z całościowymi zaburzeniami rozwoju ogromne trudności.
Ćwiczenia są przeznaczone dla uczniów klas IV–VI szkół podstawowych z diagnozą autyzmu lub Zespołu Aspergera. Zestaw ma na celu wspieranie rozwijania umiejętności rozumienia codziennych sytuacji społecznych z udziałem uczestników. Pogłębienie świadomości w tym obszarze jest niezwykle ważnym czynnikiem w przeciwdziałaniu mechanizmom wykluczenia, jakie dotykają osoby z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla młodzieży VI-VIII klas z autyzmem, zespołem Aspergera lub problemami w komunikacji. Zestaw składa się z nagrania, dialogu oraz ćwiczeń. Słuchowisko i zadania do niego mają na celu poprawić umiejętności komunikacyjne oraz pokazać rozwiązanie trudnych dla nastolatków sytuacji społecznych. Słuchowisko i karty pracy wspierają ucznia w zrozumieniu, czym jest asertywność oraz jak zachowywać się asertywnie. Zadaniem ucznia jest wysłuchanie nagrania i sprawdzenie swojego rozumienia uczuć i intencji, jakie towarzyszą rozmówcom.
Ćwiczenie przeznaczone dla uczniów klas IV-VI w tym dla tych z autyzmem i Zespołem Aspergera. W zadaniu uczniowie wybierają z krótkiej listy emocje i uczucia adekwatne w opisanej sytuacji. Druga część polega na samodzielnym określeniu odpowiednich stanów, bez posiłkowania się listą.
Czy wiesz, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać informacje niezbędne do opracowania planu terapii? Diagnoza i wnioski z obserwacji logopedycznej są ważne nie tylko dla logopedów. Informacje powinny być uwzględniane przez wszystkich nauczycieli pracujących z dzieckiem. Z wyników obserwacji skorzysta przede wszystkim nauczyciel wspomagający. Jego zadanie polega bowiem m.in. na wypracowaniu sposobów komunikowania się z uczniem. W artykule opisano najważniejsze aspekty obserwacji logopedycznej dziecka ze spektrum autyzmu. Wynotowano również, jakich informacji powinna udzielić obserwacja dziecka niemówiącego oraz dziecka, które mówi.
W artykule szczegółowo omówiono wszystkie aspekty, które należy brać pod uwagę podczas obserwacji. Wskazówki będą przydatne także w pracy nauczyciela współorganizującego proces kształcenia ucznia z autyzmem.
Zestaw jest propozycją zadań dla dzieci w klasach IV-VI, adresowany do osób z zespołem Aspergera i autyzmem. Słuchowisko i zadania do niego mają na celu ułatwić uczniom trening komunikacji i kompetencji społecznych. Nagranie odnosi się do sytuacji szkolnej dzieci w wieku 11-13 lat. Zadaniem ucznia jest przesłuchanie nagrania i zweryfikowanie swojego rozumienia uczuć i intencji, jakie towarzyszą rozmówcom.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.