Ćwiczenie dedykowane uczniom klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Praca z karami pomoże uczniom rozróżnić odpowiedni sposób nawiązania rozmowy od takiego, który może utrudnić kontakt. Zadaniem ucznia jest wybrać sposób reakcji w sytuacji towarzyskiej oraz dobrać komentarze wyjaśniające, dlaczego pozostałe reakcje nie były adekwatne.
Ćwiczenia dedykowane są uczniom klas IV–VI szkół podstawowych z diagnozą autyzmu lub Zespołu Aspergera. Zestaw służy do wspierania rozwoju umiejętności rozumienia wypowiedzi innych, zwłaszcza tych, które oparte są na metaforze. Treści, które mogą mieć wiele znaczeń, zależnie od kontekstu, sprawiają osobom z całościowymi zaburzeniami rozwoju ogromne trudności.
Ćwiczenia są przeznaczone dla uczniów klas IV–VI szkół podstawowych z diagnozą autyzmu lub Zespołu Aspergera. Zestaw ma na celu wspieranie rozwijania umiejętności rozumienia codziennych sytuacji społecznych z udziałem uczestników. Pogłębienie świadomości w tym obszarze jest niezwykle ważnym czynnikiem w przeciwdziałaniu mechanizmom wykluczenia, jakie dotykają osoby z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla młodzieży VI-VIII klas z autyzmem, zespołem Aspergera lub problemami w komunikacji. Zestaw składa się z nagrania, dialogu oraz ćwiczeń. Słuchowisko i zadania do niego mają na celu poprawić umiejętności komunikacyjne oraz pokazać rozwiązanie trudnych dla nastolatków sytuacji społecznych. Słuchowisko i karty pracy wspierają ucznia w zrozumieniu, czym jest asertywność oraz jak zachowywać się asertywnie. Zadaniem ucznia jest wysłuchanie nagrania i sprawdzenie swojego rozumienia uczuć i intencji, jakie towarzyszą rozmówcom.
Czy wiesz, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać informacje niezbędne do opracowania planu terapii? Diagnoza i wnioski z obserwacji logopedycznej są ważne nie tylko dla logopedów. Informacje powinny być uwzględniane przez wszystkich nauczycieli pracujących z dzieckiem. Z wyników obserwacji skorzysta przede wszystkim nauczyciel wspomagający. Jego zadanie polega bowiem m.in. na wypracowaniu sposobów komunikowania się z uczniem. W artykule opisano najważniejsze aspekty obserwacji logopedycznej dziecka ze spektrum autyzmu. Wynotowano również, jakich informacji powinna udzielić obserwacja dziecka niemówiącego oraz dziecka, które mówi.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W artykule szczegółowo omówiono wszystkie aspekty, które należy brać pod uwagę podczas obserwacji. Wskazówki będą przydatne także w pracy nauczyciela współorganizującego proces kształcenia ucznia z autyzmem.
Zestaw jest propozycją zadań dla dzieci w klasach IV-VI, adresowany do osób z zespołem Aspergera i autyzmem. Słuchowisko i zadania do niego mają na celu ułatwić uczniom trening komunikacji i kompetencji społecznych. Nagranie odnosi się do sytuacji szkolnej dzieci w wieku 11-13 lat. Zadaniem ucznia jest przesłuchanie nagrania i zweryfikowanie swojego rozumienia uczuć i intencji, jakie towarzyszą rozmówcom.
Zestaw trzech kart pracy ułatwiających naukę rozpoznawania i nazywana emocji i uczuć. Karty pracy można wykorzystać podczas pracy z uczniami z autyzmem i zespołem Aspergera oraz dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną. Karty pracy opracowano także w wersji językowej dla uczniów z Ukrainy.
Zestaw dwóch kart pracy przeznaczonych do pracy z uczniami z autyzmem i zespołem Aspergera. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności rozpoznawania znaczenia słów o przeciwwstawanym znaczeniu (homonimów).
Karty pracy dla uczniów klas VI-VIII mających problemy z przewidywaniem skutków zdarzeń lub zachowań. Ćwiczenia mogą być wykorzystane w terapii uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. Zadanie polega na połączeniu zdarzeń w pary w taki sposób, aby razem stanowiły przyczynę i skutek.
Ćwiczenie dla uczniów szkół ponadpodstawowych ukierunkowane na poznawanie związków frazeologicznych. Karty pracy warto wykorzystać podczas pracy z uczniami z autyzmem i z zespołem Aspergera. Zadanie polega na dopasowaniu zdania zawierającego związek frazeologiczny do obrazka. Wybrane związki frazeologiczne odnoszą się do wyglądu i stanu zdrowia.
Pierwszym zadaniem nauczyciela wspomagającego jest nawiązanie z nim pozytywnego kontaktu. Należy przygotować się na to, że wspomaganie ucznia zespołem Aspergera wymaga cierpliwości. Uczeń nie zawsze chce współpracować. Nauczyciel nie zawsze potrafi go zrozumieć. Mogą pojawić się bunt i złość. Jednak stała obecność nauczyciela i wsparcie pozwalają osiągać cele wychowania i kształcenia dzieci z zaburzeniami. Skorzystaj ze wskazówek eksperta.
Najważniejszym obszarem pracy z uczniem z zespołem Aspergera jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i emocjonalno-społecznych. Jaka jest istota trudności w porozumiewaniu się takiego ucznia? Dlaczego trudno go zrozumieć, mimo że jego kompetencje językowe są rozwinięte? Poznaj charakterystykę tego zaburzenia i dowiedz się, jak rozwijać umiejętności komunikacyjne ucznia z zespołem Aspergera. Zyskaj pewność, że wspomagając ucznia, pracujesz nad tym, co leży u podstaw jego problemów społecznych.
Ćwiczenie wykorzystujące projekcję obrazów. Zadanie ucznia polega na rozpoznaniu emocji i uczuć postaci wyświetlanej na filmie. Na zakończenie ćwiczenia uczeń określa swój stan emocjonalny w danej chwili. Zadanie do wykorzystania podczas zajęć z uczniami z autyzmem, w tym zespołem Aspergera oraz uczniami z niepełnosprawnością intelektualną.
Obowiązkiem nauczyciela wspomagającego jest towarzyszenie uczniowi lub uczniom podczas lekcji oraz prowadzenie zajęć rewalidacyjnych. Jego obecność na lekcjach może wywoływać zainteresowanie i zdziwienie u innych uczniów, dlatego klasa musi być odpowiednio przygotowana na jego obecność w czasie zajęć.
Autyzm to zaburzenie o charakterze neurologicznym. Pierwsze objawy można zaobserwować w pierwszych latach życia, choć nie zawsze są one od razu utożsamiane właśnie z tym zaburzeniem. Dowiedz się, czym jest autyzm, poznaj zarys historii i podstawowe informacje o pierwszych symptomach, kryteriach diagnostycznych oraz sposobach klasyfikacji całościowych zaburzeń rozwoju. Sprawdź, które hipotezy dotyczące autyzmu zostały obalone przez badaczy, a które wymagają pogłębionych badań.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.