Przedszkole do którego uczęszcza dziecko z autyzmem zobowiązane jest do zatrudnienia dodatkowo tzw. nauczyciela wspomagającego. Czy taki nauczyciel musi być obecny w przy dziecku przez cały czas jego pobytu w placówce? Czy zamiast nauczyciela wspomagającego można zatrudnić specjalistę lub zapewnić wsparcie pomocy nauczyciela?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zadaniem proponowanego scenariusza lekcji jest wsparcie integracji dziecka z diagnozą ZA w gronie rówieśników, zapobieganie wykluczeniu i odrzuceniu poprzez zwiększenie świadomości uczniów. Ważne w pracy z dziećmi z ZA jest również łączenie ich trudności z zaburzeniem, co pozwala oddzielić objawy od ich woli i uniknąć poczucia winy, niskiej samooceny.
Ćwiczenie dedykowane uczniom klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz uczniom szkoły podstawowej z autyzmem, w tym zespołem Aspergera. Zadanie polega na dokończeniu zdań zgodnie z myślą, która jako pierwsza pojawi się w świadomości ucznia.
Ćwiczenie przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych, w tym dla uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. Ćwiczenie polega na zapoznaniu z się z zasadami komunikacji i prowadzenia dialogu przez osoby, które mają trudności z komunikacją.
Zmiany budzą lęk. Przyzwyczajeni do obowiązującej od lat 90’ klasyfikacji ICD-10 możemy obawiać się zamieszania, jakie wprowadzi nowa klasyfikacja chorób ICD-11 opublikowana kilka miesięcy temu. Co się zmieni? Do czego trzeba będzie przywyknąć? Jakie zmiany niosą za sobą korzyści, a jakie kłopoty? Spróbujmy przyjrzeć się modyfikacjom, w szczególności, jeśli chodzi o choroby i zaburzenia psychiczne. Pamiętaj, że nowy system będzie obowiązywał już od 1 stycznia 2022 roku, a do chwili obecnej nie opublikowano polskiej wersji. Warto już dziś poznać zmiany.
Przeczytaj również:
Agresywny, wulgarny, nieprzystosowany – tak często określa się zachowanie uczniów z zespołem Aspergera. Wobec takich uczniów podejmuje się różnego rodzaju oddziaływania, jednak nie zawsze dają one oczekiwane rezultaty. Jeżeli nieporządne zachowania nasilają się, zaniepokojeni rodzice pozostałych żądają usunięcia agresora ze szkoły. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor? Czy przeniesienie ucznia z zespołem Aspergera z powodu agresji jest możliwe? Z artykułu dowiesz się, kiedy zaburzenia związane z ZA mogą stać się podstawą do złożenia wniosku o zmianę szkoły dla dziecka.
Oceniając zachowanie uczniów z zespołem Aspergera nie należy zbyt pochopnie wystawiać oceny nagannej. Konieczne jest bowiem rozpoznanie, jaki wpływ na funkcjonowanie ucznia w obszarach podlegających ocenie mają uwarunkowania wynikające ze zdiagnozowanych zaburzeń lub dysfunkcji. Sprawdź, jak powinna być ustalana ocena z zachowania ucznia z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej.
Zestaw dedykowany dla uczniów klas VI – VIII, szczególnie dla dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Słuchowisko wraz z kartami pracy i transkrypcją dialogu ma na celu poprawę umiejętności komunikacyjnych, rozumienia emocji i intencji rozmówców. Zadaniem zestawu jest również pomoc w nauce wychwytywania nieporozumień komunikacyjnych, które często są źródłem nastoletnich konfliktów. Zadaniem ucznia jest przesłuchanie słuchowiska oraz wykonanie odnoszących się do niego ćwiczeń.
Karta pracy dla uczniów klas IV-VI pochodzących z Ukrainy. Materiał przygotowano w podwójnej wersji językowej, aby ułatwić pracę uczniom, którzy nie znają języka polskiego albo poziom języka polskiego nie jest wystarczający do samodzielnego wykonania zadania. Ćwiczenie jest przeznaczone dla uczniów mających problemy z przewidywaniem skutków wypowiadanych przez siebie komunikatów. Można wykorzystać je w pracy z uczniami z zespołem Aspergera. Zadanie polega na dopasowaniu wypowiedzi, którymi można zastąpić komunikaty wywołujące negatywne uczucia i emocje.
Pobierz także inne karty pracy w ukraińskiej wersji językowej:
Materiał jest przeznaczony dla uczniów, którzy nie znają języka polskiego albo poziom języka polskiego nie jest wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań. Ćwiczenia mogą być wykorzystane w terapii uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. Zadanie polega na analizie stanów rzeczy i dokonaniu oceny, co jest przyczyną, a co skutkiem. Zestaw został opracowany w dwóch wersjach językowych.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla młodzieży VI-VIII klas z zespołem Aspergera lub problemami w komunikacji. Słuchowisko i zadania do niego mają na celu poprawić umiejętności komunikacyjne oraz pokazać rozwiązanie trudnych dla nastolatków sytuacji społecznych. Zestaw daje możliwość zrozumieć czym są relacje przyjacielskie, jak zachowują się osoby, które przyjaźnią się. Na przykładzie trzech przyjaciółek można zrozumieć czym jest plotkowanie, zrozumieć, że ton i sposób wypowiedzi może wpływać na znaczenie wypowiedzi przyjazne lub nieprzyjazne, nawet jeżeli słowa na to nie wskazują.
Karta pracy jest przeznaczona dla uczniów szkół ponadpodstawowych, w szczególności dla uczniów z diagnozą zespołu Aspergera. Celem pracy z kartami jest wsparcie rozwoju społecznego, pomoc w nauce doboru wypowiedzi adekwatnych do sytuacji i jej kontekstu. Ze względu na opracowanie materiału w szyku ukraińskim, zadanie może wykonać również uczeń z Ukrainy, który nie zna biegle języka polskiego.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla młodzieży VI-VIII klas ze spektrum autyzmu oraz dzieci neurotypowych. Słuchowisko i zadania do niego mają na celu uświadomić, jak z rozmowy wyłapywać ważniejsze komunikaty, jak reagować na smutek przyjaciela oraz jak utożsamić się z osobą przeżywającą smutek za pomocą własnych doświadczeń. Dla uczniów neurotypowych zestaw może posłużyć jako przykład różnorodności wśród ludzi oraz niewykluczanie osób, które wydają się inne.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla uczniów klas VII-VII. Adresowany jest dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Słuchowisko i karty pracy mają na celu ułatwić młodzieży samodzielny trening komunikacji oraz rozwijanie umiejętności kompetencji społecznych. Zadaniem ucznia jest przesłuchanie nagrania a następnie sprawdzenie swojego rozumienia opisanej sytuacji, zweryfikowania uczuć i intencji, które towarzyszyły trzem bohaterkom nagrania.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla uczniów klas VI-VIII. Adresowany jest dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Słuchowisko i karty pracy mają na celu ułatwić młodzieży samodzielny trening komunikacji oraz rozwijanie umiejętności kompetencji społecznych. Zadaniem ucznia jest przesłuchanie nagrania a następnie sprawdzenie swojego rozumienia opisanej sytuacji, zweryfikowania uczuć i intencji, które towarzyszą 3 bohaterkom.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.