Wielu uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zmienia szkołę. Czy nowa szkoła, do której przenosi się uczeń, powinna otrzymać ze starej placówki Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny ucznia? Sprawdź, czy IPET idzie za uczniem.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Pomimo zbliżonej nazwy zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się i zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów są formami działalności szkoły organizowanymi na podstawie różnych rozporządzeń. Sprawdź, na jakiej podstawie uczeń może brać udział w zajęciach rozwijających uzdolnienia, rozwijających umiejętności uczenia się i zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, a na jakiej podstawie będzie uczestniczyć w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia.
Każde dziecko to niepowtarzalna kompilacja wpływów genetyki, procesu uczenia się i doświadczeń społecznych. Niektóre z nich mają ponadto specjalne potrzeby edukacyjne, część dodatkowo także niepełnosprawność. Dla tej grupy uczniów w szkole przygotowuje się Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Sprawdź, o czym pamiętać opracowując IPET. Możesz pobrać również przykładowy program dla ucznia szkoły podstawowej z niedostosowaniem społecznym.
Przeczytaj również:
Na czym polega współpraca między wychowawcą a specjalistami? Czy jest potrzebna? Co może zyskać każda ze stron? Co należy do wychowawcy, a co do specjalisty i w jaki sposób mają się uzupełniać? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w artykule.
Często jako pedagodzy, ale również jako rodzice, zadajemy sobie dręczące nas pytanie co jest z tym dzieckiem (uczniem), czemu ono tak się zachowuje, z czym mamy do czynienia, czy to chwilowe, czy to już coś poważnego? Gdzie zatem leży granica pomiędzy złym wychowaniem, a niedostosowaniem społecznym?
Artykuł archiwalny. Poznaj aktualne wskazówki dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nauczaniu zdalnym: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w czasie pandemii
Dyrektorzy odpowiedzialni za zapewnienie realizacji zadań szkoły czy przedszkola w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówek oświatowych zastanawiają się czy powinni uwzględnić również prowadzenie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznaj odpowiedź eksperta.
Planowanie, organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem każdego nauczyciela, jednak wychowawca klasy ma w tym zakresie swoje specyficzne zadania wyznaczone prawem oświatowym. Sprawdź, jakie zadania spoczywają na wychowawcy, a jakie na pozostałych uczestnikach procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego. Poznaj schemat organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej krok po kroku.
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej opublikowano nowe teksty jednolite ustawy o systemie oświaty oraz ważnych rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej. Pamiętaj, aby posługiwać się nowymi numerami Dziennika Ustaw.
Dla każdego ucznia, któremu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna należy prowadzić tzw. indywidualną teczkę. W takiej teczce przechowuje się dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szkole oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Sprawdź, jakie dokładne dokumenty należy w niej zamieszczać.
Wyzwania stawiane pedagogom we współczesnym świecie wymagają od nich ciągłego poszukiwania nowych myśli, koncepcji rozwiązań, metod i form oddziaływań oraz inspiracji do codziennej pracy. Materiał może być pomocny jako wskazówka, jak i z kim może współpracować szkoła w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie, jacy specjaliści i instytucje mogą pomóc nauczycielom w rozwiązaniu tych problemów.
Podczas planowania wsparcia dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektorzy oraz nauczyciele odpowiedzialni za opracowanie IPET często zastanawiają się, jaka jest różnica między zajęciami rewalidacyjnymi a zajęciami specjalistycznymi. Zapoznaj się z porównaniem zaprezentowanym w praktycznej i czytelnej tabeli.
Decyzja resortu edukacji w przedszkolach, szkołach i placówkach odbywają się już zajęcia rewalidacyjne, prowadzone w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem. A co z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą objęta jest zdecydowanie większa grupa dzieci? Sprawdź, czy dla dzieci uczęszczających na zajęcia stacjonarne można już organizować takie zajęcia.
Sprawdź, co rozumieć przez dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szkole oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i dowiedz się, jakie dokumenty należy gromadzić w indywidualnej teczce ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole.
Przepisy rozporządzenia ograniczającego pracę szkół nie wykluczają stosowania przepisów dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej, co oznacza, że w miarę możliwości należy jej udzielać. Jak zatem rozliczać tę pracę, jeżeli zgodnie z organizacją szkoły pomoc psychologiczno-pedagogiczna była udzielana w godzinach ponadwymiarowych?
Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało o zmianie rozporządzenia w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Od 6 do 10 kwietnia 2020 r. działalność specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, przedszkoli i szkół specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej oraz szkół specjalnych funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii będzie ograniczona. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.