Podobnie jak wiosną, dziś również nauczyciele stoją przed trudnym zadaniem – organizacji nauczania w formie zdalnej. MEN zapowiada modyfikację podstawy programowej, a szkoły podjęły różne decyzje, w jednych obowiązkowe jest korzystanie z kamery, w innych nauczyciele pozostają z uczniami w kontakcie mailowym. Wciąż jednak nie ma konkretnych wytycznych dla nauczycieli wychowawców i specjalistów. A przecież szkoła poza funkcjami edukacyjnymi realizuje wiele innych zadań. Nie tak wymiernych jak oceny w dzienniku, ale często dużo ważniejszych w kontekście zdrowia psychicznego. Jak w tych czasach może wyglądać pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Jak swoje zadania może realizować psycholog lub pedagog pracujący zdalnie?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Na psychiatryczną izbę przyjęć często trafiają dzieci przywożone karetką prosto ze szkoły. Jednak problem, z którym trafiają do szpitala nie pojawił się nagle, a najwięcej informacji o niepokojących zachowaniach dziecka posiadają rodzice. Jak zachęcić ich do otwartej rozmowy ze szkolnym psychologiem lub wychowawcą? Jak pomóc im wspólnie z dzieckiem przejść przez kryzys i wrócić do szkoły po pobycie na oddziale psychiatrycznym?
Przeczytaj również:
Wszelką dokumentację dotyczącą udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej przechowuje się w indywidualnej teczce ucznia. Przepisy prawa oświatowego nie zawierają jednak regulacji wskazujących, jak postępować ze zgromadzonymi dokumentami po ukończeniu przedszkola lub szkoły. Przez jaki okres należy je przechowywać?
Kryzys polskiej psychiatrii dziecięcej widać w kolejkach do psychologa lub psychiatry w poradniach, liczbie zgłoszeń dzieci do opieki psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, we wstrząsających nagłówkach o próbach samobójczych coraz mniejszych dzieci. Na psychiatryczną izbę przyjęć często trafiają dzieci przywożone karetką prosto ze szkoły. Pojawia się pytanie: czy da się tego uniknąć?
Dysgrafia, czyli problemy z pisaniem, to jedna z najczęstszych obok dysleksji i dysortografii przyczyna trudności szkolnych uczniów. Zdarza się, że niedokładności w odtwarzaniu liter i ich niekształtność jest tak silna, że uczeń nie jest w stanie sam odczytać tego, co zapisał. Sprawdź, w jaki sposób szkoła może pomóc mu w trakcie bieżącej nauki.
Zarówno nauczyciele, jak i rodzice powinni odpowiedzialnie i racjonalnie oceniać możliwości i potrzeby i ucznia, w perspektywie rzeczywistego przygotowania go da samodzielności, autonomii i optymalnego rozwijania kompetencji. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia może doprowadzić do wniosku o zasadności wycofania wsparcia ze strony nauczyciela wspomagającego. Sprawdź, w jakiej formie należy podjąć taką decyzję i jakie skutki będzie ona pociągała wobec samego nauczyciela.
Przepisy nie rozstrzygają kwestii dotyczących aktualności opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź czy opinia określająca indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka powinna być uznawana za ważną przez rok szkolny czy raczej przez cały etap edukacyjny.
Zakres danych wpisywanych do dzienników lekcyjnych został określony w rozporządzeniu MEN z 25 sierpnia 2017 r. Niektórzy nauczyciele chcieliby jednak, aby w dziennikach znalazły się także dodatkowe informacje, w szczególności dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy katalog danych wpisywanych do dzienników można rozszerzać.
Uczeń, który otrzymał orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego co do zasady nie uczestniczy w zajęciach edukacyjnych na ternie szkoły. Niejednokrotnie takiemu uczniowi trzeba jednak udzielać również pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy te zajęcia muszą być zorganizowane w domu ucznia czy raczej może on uczestniczyć w nich w szkole.
Nie wszystkie dzieci, którym w przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna posiadają orzeczenie lub opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź czy w takich przypadkach trzeba dokonywać oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pobierz edytowalny wzór pisma dyrektora szkoły przekazującego wniosek o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się dla ucznia szkoły ponadpodstawowej.
W opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych orzekających specyficzne trudności w uczeniu się coraz częściej pojawia się sformułowanie, że należy ucznia objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie porad i konsultacji. Co oznacza takie sformułowanie? Kto posiada kompetencje do udzielania takich porad i konsultacji?
Ustalenia zespołu udzielającego uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny zostać spisane. Pobierz wzór karty ustaleń zespołu i modyfikuj go zgodnie z potrzebami.
Szkoła lub przedszkole może zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o udział zatrudnionego w niej nauczyciela w posiedzeniu zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz wzór wniosku.
Jeżeli zastanawiasz się jak opracować zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wobec ucznia, skorzystaj z przykładu.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.