Rola osoby pomagającej
Gdzie szukać ucznia? Nawiązywanie zdalnego kontaktu
Jak pomagać zdalnie? Praktyczne narzędzia i metody
Uczniowie, którzy w czasie ferii zimowych mają potrzebę skorzystania ze wsparcia psychologicznego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą zwracać się o nie także w czasie ferii zimowych. Szczegóły dotyczące dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pierwszej połowie stycznia przedstawia na swojej stronie internetowej Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Mimo że prowadzenie zdalnych lekcji nie jest już tak nieznanym lądem, jak wiosną, wciąż trudno jest w gąszczu narzędzi internetowych znaleźć takie, które rzeczywiście wprowadzą w pracę pewien komfort. Zwłaszcza, jeśli praca dotyczy udzielania pomocy psychologicznej lub pedagogicznej. Bardzo trudno jest przecież zadbać o intymną atmosferę wtedy, gdy dziecko znajduje się z rodziną w domu. Jednak przerwanie takiej pomocy mogłoby przynieść negatywne skutki. Stąd pomysł krótkiego przeglądu programów, które są darmowe lub mają bezpłatną wersję próbną.
Sytuacja, w której znaleźli się nauczyciele oraz uczniowie jest sytuacją wyjątkową i precedensową. Nauczyciele stają na wysokości zadania, zdobywają i doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem zajęć na odległość. W trybie zdalnym mogą pracować również psycholog i pedagog. Sprawdź, jak powinny być zorganizowane zajęcia oraz jakie formy współpracy z uczniami i ich rodzicami wybrać.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Gdy moczy się przedszkolak, nie wzbudza to tak dużego niepokoju. Zdarza się, że kilkulatki zajęte zabawą, zawstydzone koniecznością pójścia do toalety nie zgłaszają swoich potrzeb. Zbyt długi pobyt poza budynkiem, stres, napięcie, nagromadzenie wielu bodźców to gotowy przepis na mokre spodenki, nawet jeśli pielucha była odstawiona już dawno. Inaczej jednak sprawa wygląda, jeśli mowa o uczniach – szkół podstawowych, a czasem i średnich.
Wielu uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zmienia szkołę. Czy nowa szkoła, do której przenosi się uczeń, powinna otrzymać ze starej placówki Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny ucznia? Sprawdź, czy IPET idzie za uczniem.
Pomimo zbliżonej nazwy zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się i zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów są formami działalności szkoły organizowanymi na podstawie różnych rozporządzeń. Sprawdź, na jakiej podstawie uczeń może brać udział w zajęciach rozwijających uzdolnienia, rozwijających umiejętności uczenia się i zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, a na jakiej podstawie będzie uczestniczyć w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia.
Każde dziecko to niepowtarzalna kompilacja wpływów genetyki, procesu uczenia się i doświadczeń społecznych. Niektóre z nich mają ponadto specjalne potrzeby edukacyjne, część dodatkowo także niepełnosprawność. Dla tej grupy uczniów w szkole przygotowuje się Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Sprawdź, o czym pamiętać opracowując IPET. Możesz pobrać również przykładowy program dla ucznia szkoły podstawowej z niedostosowaniem społecznym.
Przeczytaj również:
Na czym polega współpraca między wychowawcą a specjalistami? Czy jest potrzebna? Co może zyskać każda ze stron? Co należy do wychowawcy, a co do specjalisty i w jaki sposób mają się uzupełniać? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w artykule.
Często jako pedagodzy, ale również jako rodzice, zadajemy sobie dręczące nas pytanie co jest z tym dzieckiem (uczniem), czemu ono tak się zachowuje, z czym mamy do czynienia, czy to chwilowe, czy to już coś poważnego? Gdzie zatem leży granica pomiędzy złym wychowaniem, a niedostosowaniem społecznym?
Artykuł archiwalny. Poznaj aktualne wskazówki dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nauczaniu zdalnym: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w czasie pandemii
Dyrektorzy odpowiedzialni za zapewnienie realizacji zadań szkoły czy przedszkola w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówek oświatowych zastanawiają się czy powinni uwzględnić również prowadzenie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznaj odpowiedź eksperta.
Planowanie, organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem każdego nauczyciela, jednak wychowawca klasy ma w tym zakresie swoje specyficzne zadania wyznaczone prawem oświatowym. Sprawdź, jakie zadania spoczywają na wychowawcy, a jakie na pozostałych uczestnikach procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego. Poznaj schemat organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej krok po kroku.
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej opublikowano nowe teksty jednolite ustawy o systemie oświaty oraz ważnych rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej. Pamiętaj, aby posługiwać się nowymi numerami Dziennika Ustaw.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.