Dysgrafia, czyli problemy z pisaniem, to jedna z najczęstszych obok dysleksji i dysortografii przyczyna trudności szkolnych uczniów. Zdarza się, że niedokładności w odtwarzaniu liter i ich niekształtność jest tak silna, że uczeń nie jest w stanie sam odczytać tego, co zapisał. Sprawdź, w jaki sposób szkoła może pomóc mu w trakcie bieżącej nauki.
Zarówno nauczyciele, jak i rodzice powinni odpowiedzialnie i racjonalnie oceniać możliwości i potrzeby i ucznia, w perspektywie rzeczywistego przygotowania go da samodzielności, autonomii i optymalnego rozwijania kompetencji. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia może doprowadzić do wniosku o zasadności wycofania wsparcia ze strony nauczyciela wspomagającego. Sprawdź, w jakiej formie należy podjąć taką decyzję i jakie skutki będzie ona pociągała wobec samego nauczyciela.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy nie rozstrzygają kwestii dotyczących aktualności opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź czy opinia określająca indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka powinna być uznawana za ważną przez rok szkolny czy raczej przez cały etap edukacyjny.
Zakres danych wpisywanych do dzienników lekcyjnych został określony w rozporządzeniu MEN z 25 sierpnia 2017 r. Niektórzy nauczyciele chcieliby jednak, aby w dziennikach znalazły się także dodatkowe informacje, w szczególności dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy katalog danych wpisywanych do dzienników można rozszerzać.
Uczeń, który otrzymał orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego co do zasady nie uczestniczy w zajęciach edukacyjnych na ternie szkoły. Niejednokrotnie takiemu uczniowi trzeba jednak udzielać również pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy te zajęcia muszą być zorganizowane w domu ucznia czy raczej może on uczestniczyć w nich w szkole.
Pobierz edytowalny wzór pisma dyrektora szkoły przekazującego wniosek o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się dla ucznia szkoły ponadpodstawowej.
Szkoła lub przedszkole może zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o udział zatrudnionego w niej nauczyciela w posiedzeniu zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz wzór wniosku.
Jeżeli zastanawiasz się jak opracować zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wobec ucznia, skorzystaj z przykładu.
Dokonując oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole skorzystaj ze wzoru, który możesz dowolnie modyfikować, aby dostosować go do potrzeb.
Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, mogą korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania. Zajęcia organizuje organ prowadzący szkołę, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy.
Przeczytaj również:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna składa się z dwóch części. Dokumentacja dotycząc uczniów pozwala gromadzić informacje o uczniach, zaś wzory dokumentów to zestaw wzorów najważniejszych dokumentów dotyczących organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, którymi powinien dysponować wychowawca klasy.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce jest dobrowolne i nieodpłatne. Dobrowolność oznacza, że rodzice ucznia powinni wyrazić zgodę na objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Pojawia się pytanie – czy wystarczy zgoda jednego z nich, czy może obydwoje powinni wyrazić ją oboje?
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach: obowiązki spoczywające na dyrektorze przedszkola oraz na nauczycielach i specjalistach.
Zasady oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom i młodzieży powinny określać wewnętrzne rozstrzygnięcia przyjęte w szkole lub przedszkolu. Skorzystaj z przykładowego wzoru arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zdarza się, że mimo oddziaływań podejmowanych w szkole lub przedszkolu nie pojawiają się postępy w rozwoju dziecka lub pojawiają się, ale w innym niż oczekiwane tempo. W takich sytuacjach konieczne jest przeprowadzenie rzetelnej analizy dotychczasowych działań, poszukanie nowych rozwiązań oraz modyfikacja sposobów postępowania. Sprawdź, jakie działania podejmować, jeżeli pomoc psychologiczno-pedagogiczna okazuje się być nieefektywna i dowiedz się, jakiego wsparcia należy oczekiwać od poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych podmiotów.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.