Minister edukacji w liście do dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych poprosiła o zwrócenie szczególnej uwagi na elastyczne możliwości organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które funkcjonują od roku. Resort przy okazji wyjaśnia, na czym polegają zmiany w przepisach obowiązujących od zeszłego roku szkolnego.
Artykuł zawiera omówienie sposobów prowadzenia rozpoznania umiejętności uczniów klas I–III z ryzykiem występowania specyficznych trudności w uczeniu się matematyki. Zawarto w nim przykładowy arkusz obserwacji dotyczącej funkcjonowania ucznia oraz wskazówki do pracy obejmujące różnorodne metody i formy wsparcia.
W Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyły się spotkania z przedstawicielami Europejskiej Agencji do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej oraz Komisji Europejskiej, rozpoczynające projekt „Wspieranie podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce”. Możemy się więc spodziewać, że w najbliższych miesiącach ukażą się zmiany legislacyjne i nowe założenia dotyczące edukacji włączającej.
Jest kilka umiejętności i cech, którymi szczególnie pedagog specjalny powinien się charakteryzować. Sprawdź, o czym nie może zapominać nauczyciel wspomagający.
Dokument przydatny podczas pracy pedagoga specjalnego.
Podczas szkolenia omówione zostały najważniejsze zagadnienia związane z ewaluacją programu wychowawczo-profilaktycznego.
Chłopiec nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, lecz opinię. W bieżącym roku szkolnym realizował nauczanie indywidualne na terenie szkoły, w dalszym ciągu jednak niemożliwe jest, aby uczeń uczestniczył w zajęciach według planu klasy. Czy zindywidualizowana ścieżka kształcenia byłaby właściwą formą kształcenia dla chłopca? Jakie należy zgromadzić i opracować dokumenty?
Zamieszczony IPET dla ucznia z mózgowym porażeniem jest propozycją opartą na zmianach w prawie wprowadzonych z dniem 1 wrzenia 2017 roku. Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową są bardzo różnorodną grupą. Szczególnej uwagi wymagać będą dzieci i młodzież z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego, z chorobami nerwowo-mięśniowymi oraz po wypadkach i urazach.
Ukazał się projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych. Planuje się, że przepisy wejdą w życie już 1 września 2018 r. Sprawdzamy, jakie kwestie ureguluje.
Jeśli w szkole masz uczniów, którzy nie byli diagnozowani w poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale podejrzewasz u nich problemy, możesz wykorzystać prosty test. Wyniki dadzą podstawę do przeprowadzenia rozmów z rodzicami i dalszego diagnozowania ucznia. Test jest odpowiedni dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas 1–3.
Czy dziecko, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, może przebywać w przedszkolu poza godzinami, w których w przedszkolu jest nauczyciel wspomagający?
Sprawdź, na jakich zasadach będzie można tworzyć klasy integracyjne w szkole podstawowej od roku szkolnego 2018/2019.
Zanim nauczyciel przystąpi do dostosowania wymagań dla uczniów z dysleksją, najpierw powinien utworzyć zestaw wymagań dla danej klasy. Wymagania edukacyjne nauczyciel opracowuje do wybranego programu, oczywiście uwzględniając podstawę programową.
Nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne z uczniem niepełnosprawnym ruchowo powinien posiadać kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności ucznia. Kwestia odpracowania lub prześnienia zajęć z uczniem na inny dzień tygodnia pozostaje ona do uzgodnienia na poziomie szkoły pomiędzy nauczycielem a dyrektorem.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.