Ukazał się projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych. Planuje się, że przepisy wejdą w życie już 1 września 2018 r. Sprawdzamy, jakie kwestie ureguluje.
Jeśli w szkole masz uczniów, którzy nie byli diagnozowani w poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale podejrzewasz u nich problemy, możesz wykorzystać prosty test. Wyniki dadzą podstawę do przeprowadzenia rozmów z rodzicami i dalszego diagnozowania ucznia. Test jest odpowiedni dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas 1–3.
Czy dziecko, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, może przebywać w przedszkolu poza godzinami, w których w przedszkolu jest nauczyciel wspomagający?
Sprawdź, na jakich zasadach będzie można tworzyć klasy integracyjne w szkole podstawowej od roku szkolnego 2018/2019.
Zindywidualizowana ścieżka to stosunkowo nowa forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Do zapewnienia jej realizacji zobligowana jest każda szkoła, w tym także niepubliczna o uprawnieniach publicznej. Nie można z góry wykluczyć możliwości realizacji tej ścieżki.
Zanim nauczyciel przystąpi do dostosowania wymagań dla uczniów z dysleksją, najpierw powinien utworzyć zestaw wymagań dla danej klasy. Wymagania edukacyjne nauczyciel opracowuje do wybranego programu, oczywiście uwzględniając podstawę programową.
Nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne z uczniem niepełnosprawnym ruchowo powinien posiadać kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności ucznia. Kwestia odpracowania lub prześnienia zajęć z uczniem na inny dzień tygodnia pozostaje ona do uzgodnienia na poziomie szkoły pomiędzy nauczycielem a dyrektorem.
Sprawdź, w jaki sposób właściwie zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla ucznia posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej wydane w związku z autyzmem. Artykuł zaktualizowany zgodnie ze stanem prawnym od 1 września 2021 r.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zamieszczony IPET jest propozycją opartą na zmianach w prawie wprowadzonych we wrześniu 2017 roku. Zaproponowana struktura programu zawiera wszystkie obligatoryjne elementy.
Zamieszczony IPET jest propozycją opartą na zmianach w prawie, wprowadzonych z dniem 1 września 2017 roku. Zaproponowana struktura programu zawiera wszystkie obligatoryjne elementy.
W artykule poruszone zostało zagadnienie znaczenia emocji dla funkcjonowania naszego organizmu, a przede wszystkim omówione negatywne skutki nadmiernej reaktywności emocjonalnej ucznia w sytuacjach szkolnych. Sprawdź, co należy zrobić, gdy jesteśmy rozjemcami w sytuacji wysoko nacechowanej emocjonalnie.
W drugiej części cyklu artykułów o emocjach przyglądamy się dotychczasowym odkryciom z zakresu funkcjonowania mózgu, aby na tej podstawie prześledzić proces kształtowania się emocji. Poparty konkretnymi przykładami materiał przydatny jest dla nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami, aby lepiej zrozumieć podłoże emocjonalne wywierające wpływ na proces uczenia się – nauczania.
W tej części cyklu na temat emocji zastanawiamy się, w jaki sposób wykorzystać emocje dla dobra procesu nauczania. Przytaczamy również szereg praktycznych porad, które pomogą specjalistom w motywowaniu uczniów do uczenia się na sposób szkolny.
Na ile możemy pomóc naszym uczniom w uczeniu się rozpoznawania i analizowania własnych emocji oraz świadomego posługiwania się nimi? W artykule rozpatrujemy sytuacje, na które powinniśmy być szczególnie wyczuleni, świadczące o potencjalnych problemach w zarządzaniu własną emocjonalnością przez naszych uczniów.
W tej części cyklu artykułów rozpatrujemy emocje i kondycję psychiczną nauczyciela w korelacji do emocji uczniów. Zwracamy uwagę na umiejętność oddzielenia życia osobistego od spraw zawodowych. Podkreślamy znaczenie atmosfery, którą tworzymy w szkole, oraz dajemy uczniom i nauczycielowi prawo do bycia zmęczonym mnogością bodźców oddziałujących na nas wzajemnie.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.