W edukacji włączającej szkołę postrzega się jako miejsce, którego zadaniem jest rozpoznanie prowadzone w celu uwzględnienia potrzeb każdego dziecka. Prowadzone przez nauczycieli i specjalistów rozpoznanie ma z jednej strony doprowadzić do indywidualizacji procesu kształcenia, z drugiej – umożliwić uczniom uczenie się we współpracy w dostosowanym do ich potrzeb tempie, z wykorzystaniem zróżnicowanych metod i technik pracy uwzględniających ich style uczenia oraz w warunkach biorących pod uwagę ograniczenia i możliwości poszczególnych uczniów.
Przepisy umożliwiają elastyczną organizację pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.Uczeń taki realizuje odrębną podstawę programową według ramowego planu nauczania dla szkoły specjalnej. Sprawdzamy, jak dostosować zajęcia edukacyjne w szkole.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Spotkania zespołu w sprawie ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym powinny odbywać się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym. Zespół co najmniej dwa razy w roku ma też obowiązek dokonać okresowej, wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Pobierz wzór oceny!
Zgoda na objęcie pomocą ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jest równoznaczna z udziałem dziecka w proponowanych zajęciach. Pobierz wzór decyzji dyrektora!
IPET opracowuje zespół nauczycieli i specjalistów, którzy prowadzą zajęcia z uczniem. Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powołuje się osobny zespół, przy czym wychowawca, nauczyciel lub specjalista może być członkiem kilku zespołów. Pobierz wzór metryczki do opracowania IPET!
IPET oraz w wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia wskazują na potrzebę zajęć indywidualnych lub w grupie do 5 osób. Tylko na tej podstawie dyrektor szkoły może zwrócić się do organu prowadzącego o umożliwienie uczniowi korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz wzór wniosku!
Zapraszamy do obejrzenia szkolenia „Nowy rok szkolny z nowym statusem nauczyciela pedagoga, psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego, doradcy zawodowego, a także nauczyciela wspomagającego".
Informacje dla nauczycieli – 11 kroków postępowania, zasady, które pomogą w pracy na lekcji.
W punkcie przedszkolnym nie trzeba udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ponieważ rozporządzenia regulującego tę kwestię nie stosuje się w tzw. innych formach wychowania przedszkolnego, czyli w punktach przedszkolnych oraz zespołach wychowania przedszkolnego. Sprawdzamy, w jaki sposób w tych placówkach organizuje się wsparcie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Minister edukacji w liście do dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych poprosiła o zwrócenie szczególnej uwagi na elastyczne możliwości organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które funkcjonują od roku. Resort przy okazji wyjaśnia, na czym polegają zmiany w przepisach obowiązujących od zeszłego roku szkolnego.
Artykuł zawiera omówienie sposobów prowadzenia rozpoznania umiejętności uczniów klas I–III z ryzykiem występowania specyficznych trudności w uczeniu się matematyki. Zawarto w nim przykładowy arkusz obserwacji dotyczącej funkcjonowania ucznia oraz wskazówki do pracy obejmujące różnorodne metody i formy wsparcia.
W Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyły się spotkania z przedstawicielami Europejskiej Agencji do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej oraz Komisji Europejskiej, rozpoczynające projekt „Wspieranie podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce”. Możemy się więc spodziewać, że w najbliższych miesiącach ukażą się zmiany legislacyjne i nowe założenia dotyczące edukacji włączającej.
Jest kilka umiejętności i cech, którymi szczególnie pedagog specjalny powinien się charakteryzować. Sprawdź, o czym nie może zapominać nauczyciel wspomagający.
Dokument przydatny podczas pracy pedagoga specjalnego.
Podczas szkolenia omówione zostały najważniejsze zagadnienia związane z ewaluacją programu wychowawczo-profilaktycznego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.