Sprawdź, czy przepisy przewidują „odrabianie” realizacji zajęć z uwagi na nieobecność ucznia lub usprawiedliwioną nieobecność nauczyciela. Jakie wynagrodzenie należy się za pozostawanie nauczyciela w gotowości do przeprowadzenia zajęć?
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne będą musiały ściślej współpracować z placówkami oświatowymi. Do końca marca przedstawiciele poradni wspólnie z pracownikami MEN muszą ustalić sześć modeli współpracy z placówkami oświatowymi. Te rozwiązania znajdą się później w projektowanej ustawie.
Związek Nauczycielstwa Polskiego pod koniec 2017 roku przeprowadził ankietę w 13 województwach. Wyniki badania wskazują, że w co drugiej szkole podstawowej i w większości szkół ponadgimnazjalnych zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizuje się niezgodnie z prawem.
Sprawdź, czy niepubliczna szkoła podstawowa może odmówić organizowania zindywidualizowanej ścieżki kształcenia i zawrzeć takie informacje w statucie szkoły oraz w umowie o kształcenie z rodzicami ucznia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
akie kroki poprzedzają wydanie opinii o potrzebie realizowania zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
Jakie kroki poprzedzają wydanie opinii o potrzebie realizowania zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
Sprawdź, czy orzeczenie wydane przez poradnię do końca II etapu edukacyjnego automatycznie zyskuje ważność do końca szkoły podstawowej.
Celem artykułu jest przedstawienie zasad doboru materiału werbalnego dla etapu utrwalania artykulacji głosek w związkach wyrazowych, zdaniach, tekstach. Artykuł zawiera ogólne wskazówki dla logopedy podczas układania, wybierania materiału językowego.
Od 1 września 2017 r. obowiązuje nowe rozporządzenie regulujące warunki i tryb udzielania zezwoleń oraz organizację indywidualnego programu lub toku nauki dla uczniów uzdolnionych. Zasadniczą zmianą, umożliwiającą bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby uczniów, jest zmiana czasu, na jaki udzielane jest zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Dotychczas zezwolenie takie udzielane było na czas nie krótszy niż jeden rok szkolny, aktualnie wydaje się je na czas określony, bez wskazywania minimalnego okresu.
Począwszy od 1 września 2017 r. pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w szkole. Porządkujemy i przypominamy najważniejsze zmiany, które obowiązują od początku roku szkolnego.
Był czas, że uznawano, iż dzieci nie cierpią na depresję. Prawdopodobnie powodem tego było niepoświęcanie uwagi przeżyciom dziecka. Chłopcy i dziewczęta wycofani, nadmiernie spokojni lub rozdrażnieni, byli ignorowani lub kierowani do specjalistów ze względu na uciążliwość ich zachowania. Dziś potrafimy rozróżniać depresję dziecięcą od innych problemów dziecka i proponować odpowiednią pomoc. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym depresja dziecięca różni się od smutku i przygnębienia.
Przeczytaj również:
Podnoszenie jakości kształcenia i wsparcia uczniów z spe, wzmocnienie funkcji wychowawczej szkoły, zwiększenie bezpieczeństwa informatycznego – to część wskazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej celów na 2018 r. Sprawdź, na co jeszcze MEN chce położyć nacisk w nadchodzącym roku.
Agresja to jednorazowy akt, podczas gdy przemoc jest procesem. Artykuł rozpatruje przemoc rówieśniczą, uwzględniając kryterium wieku, płci, sprawności. Opisuje sytuację osób zaangażowanych lub będących świadkami przemocy. Zawarte w nim informacje pozwolą nauczycielom specjalistom, wychowawcom lepiej dostrzegać i bardziej dogłębnie analizować przypadki przemocy rówieśniczej, z którymi spotykają się w swojej pracy.
Wielu z nas może z własnego uczniowskiego doświadczenia przytoczyć przykłady przemocy rówieśniczej. Może byliśmy jej ofiarami, a może i nam zdarzało się nękać kolegów… Zatem skąd się to zjawisko bierze i dlaczego jest dość powszechne? Artykuł może być pomocny nauczycielowi w odróżnianiu zachowań agresywnych od przypadków przemocy rówieśniczej, pomoże zastanowić się głębiej nad zagadnieniem, po to, aby je zdefiniować, scharakteryzować oraz poszukać skutecznych form radzenia sobie z takimi zjawiskami.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Sprawdź, czy do organizacji zajęć rozwijających umiejętność uczenia się opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej jest konieczna, czy wystarczy chęć uczniów i nauczyciela prowadzącego.
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.
Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zwykle wiąże się z uzyskaniem informacji o jego stanie zdrowia i innych problemach. Informacji tych nie zamieszcza się w tradycyjnym dzienniku lekcyjnym, także dlatego, że nie ma w nim miejsca na wpisywanie takich danych. A co w przypadku dzienników elektronicznych, których budowa umożliwia gromadzenie większych zasobów informacji?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.