Począwszy od 1 września 2017 r. pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w szkole. Porządkujemy i przypominamy najważniejsze zmiany, które obowiązują od początku roku szkolnego.
Był czas, że uznawano, iż dzieci nie cierpią na depresję. Prawdopodobnie powodem tego było niepoświęcanie uwagi przeżyciom dziecka. Chłopcy i dziewczęta wycofani, nadmiernie spokojni lub rozdrażnieni, byli ignorowani lub kierowani do specjalistów ze względu na uciążliwość ich zachowania. Dziś potrafimy rozróżniać depresję dziecięcą od innych problemów dziecka i proponować odpowiednią pomoc. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym depresja dziecięca różni się od smutku i przygnębienia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Podnoszenie jakości kształcenia i wsparcia uczniów z spe, wzmocnienie funkcji wychowawczej szkoły, zwiększenie bezpieczeństwa informatycznego – to część wskazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej celów na 2018 r. Sprawdź, na co jeszcze MEN chce położyć nacisk w nadchodzącym roku.
Przemoc rówieśnicza w szkole to zjawisko złożone, które wymaga uwagi i zrozumienia. Podczas gdy agresja jest jednorazowym aktem, przemoc to proces, który może przybierać różne formy i intensywność. W artykule omówiono, czym jest przemoc, uwzględniając kryterium wieku, płci oraz sprawności, a także opisano sytuacje osób zaangażowanych w przemoc – zarówno ofiar, sprawców, jak i świadków. Zawarte w nim informacje pomagają nauczycielom specjalistom oraz wychowawcom lepiej dostrzegać i dogłębniej analizować przypadki przemocy rówieśniczej w szkole, z którymi mają do czynienia w swojej codziennej pracy.
Wielu z nas może z własnego uczniowskiego doświadczenia przytoczyć przykłady przemocy rówieśniczej. Może byliśmy jej ofiarami, a może i nam zdarzało się nękać kolegów… Zatem skąd się to zjawisko bierze i dlaczego jest dość powszechne? Artykuł może być pomocny nauczycielowi w odróżnianiu zachowań agresywnych od przypadków przemocy rówieśniczej, pomoże zastanowić się głębiej nad zagadnieniem, po to, aby je zdefiniować, scharakteryzować oraz poszukać skutecznych form radzenia sobie z takimi zjawiskami.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Sprawdź, czy do organizacji zajęć rozwijających umiejętność uczenia wymagane jest dostarczenie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy wystarczy chęć uczniów i możliwość przydzielenia wybranemu nauczycielowi prowadzenia tych zajęć.
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.
Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zwykle wiąże się z uzyskaniem informacji o jego stanie zdrowia i innych problemach. Informacji tych nie zamieszcza się w tradycyjnym dzienniku lekcyjnym, także dlatego, że nie ma w nim miejsca na wpisywanie takich danych. A co w przypadku dzienników elektronicznych, których budowa umożliwia gromadzenie większych zasobów informacji?
Pobierz wzór opinii przedszkola o dziecku, którego rodzice chcą wystąpić o indywidualną ścieżkę wychowania przedszkolnego.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nie ma informacji o dostosowaniu wymagań, które zdaniem nauczyciela powinny się pojawić w pracy z uczniem. Czy możliwe jest ich wprowadzenie?
Zasady współpracy szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
Dowiedz się, jaką dokumentację powinien zgromadzić dyrektor w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
Organizacja nauczania indywidualnego, kształcenia specjalnego oraz zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Zasady współpracy szkoły i pedagoga szkolnego z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
Diagnoza „fobia szkolna” nie występuje w poważnych systemach diagnostycznych. Z poniższych rozważań dowiemy się, co kryje się za takim określeniem problemów ucznia. Jednak już na wstępie warto zaznaczyć, że należy zachować ogromną ostrożność w używaniu takiej „diagnozy”, ponieważ można przegapić powody problemów występujących w funkcjonowaniu ucznia i zaniechać niezbędnej interwencji.
Sprawdź, czy konieczne jest opracowanie procedury dotyczącej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i co powinna ona zawierać.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.