18 października w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyła Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska, a także przedstawiciele ministerstwa edukacji, oświaty, uczelni, dyrektorzy przedszkoli i szkół z całej Polski.
Minister Edukacji Narodowej powołała Zespół do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Z początkiem września weszło w życie wiele nowych regulacji dotyczących organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i przedszkolach, zajęć rewalidacyjnych czy nauczaniu indywidualnym. Jeśli chcesz poznać, w jakim zakresie zmiany prawne wpłynęły na Twoją pracę – zapraszamy do udziału w szkoleniu online oraz czacie z ekspertem.
Uczeń niepełnosprawny ma prawo do realizacji zajęć edukacyjnych z oddziałem i realizacji podstawy programowej w wymiarze wynikającym z planu zajęć dla klasy wynikającego z ramowego planu nauczania. Zdarza się jednak, że w tym czasie zaplanowano dla niego zajęcia rewalidacyjne.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Uczeń zdolny, w powszechnym odbiorze, to uczeń wyróżniający się pozytywnie – najczęściej w zakresie przedmiotów szkolnych, a zwłaszcza konkursów i olimpiad. Za uczniów zdolnych przyjmuje się tylko tych uczniów, którzy mieszczą się w wymiarach ocenianych przez szkołę. Stąd wielu uzdolnionych uczniów nie jest docenianych i dowartościowanych w systemie szkolnym.
Pełnoletni uczeń na zagranicznej wycieczce szkolnej został przyłapany na paleniu marihuany. Dowiedz się, czy po powrocie do kraju szkoła musi zawiadomić policję, czy wystarczą działania wychowawczo-profilaktyczne.
Sprawdź, czy organ prowadzący może odmówić przyznania środków na realizację godzin z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów z opiniami.
W systemie edukacji spotykamy uczniów o różnych potrzebach, możliwościach i ograniczeniach, także tych z chorobami, trudnościami w funkcjonowaniu, różnymi dysfunkcjami i niepełnosprawnościami. Obowiązujące od roku szkolnego 2017/2018 regulacje prawne zapewniają możliwość organizacji nauczania indywidualnego w ściśle określonych przypadkach, ale wskazują także inne, bardziej elastyczne formy organizowania edukacji i wsparcia.
Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Ośrodka Rozwoju Edukacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej organizuje konferencję „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście zmian w prawie oświatowym” z udziałem Minister Anny Zalewskiej.
Testom dotyczącym gotowości szkolnej podlegają dzieci 6-7 letnie. Sprawdź, z którego rocznika dzieci podlegają ocenie w bieżącym roku szkolnym.
Dowiedz się, czy należy prowadzić osobny dziennik dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym i kto powinien dokonywać w nim zapisów.
Artykuł przedstawia reguły dotyczące układania tekstów do etapu utrwalania artykulacji głosek w izolacji oraz w sylabach.
Od 8 września obowiązuje rozporządzenie mające na celu określenie rozwiązań prawnych służących wykonaniu rządowego Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za Życiem” w zakresie działania 2.4. „Utworzenie ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością”.
Czas trwania zajęć rewalidacyjnych został uregulowany w rozporządzeniu w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli.
Rozpoznawanie potrzeb jest procesem i wymaga zaangażowania całej kadry. Pierwszym etapem rozpoznawania potrzeb uczniów jest ocena nauczycieli, w tym wychowawców klasy. Z jakich metod i narzędzi jeszcze należy skorzystać?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.