Wzór dokumentu. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło nowy projekt rozporządzenia, którego celem jest określenie rozwiązań prawnych służących realizacji rządowego programu wsparcia dla rodzin „Za Życiem".
Czy dziecko z autyzmem, niebędące obywatelem polskim, może otrzymać orzeczenie o kształceniu specjalnym oraz odpowiednią pomoc w polskim przedszkolu?
Jednym z typów zaburzeń w adaptacji jest postawa dziecka pozornie przystosowanego – grzecznego, zdyscyplinowanego, ale bardzo nieśmiałego i zalęknionego, czasami jąkającego się. Jak wygląda w codziennym życiu przedszkolnym funkcjonowanie takiego dziecka?
Minister Edukacji Narodowej 9 sierpnia podpisał trzy rozporządzenia o kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Sprawdź, czy zajęcia specjalistyczne, w tym logopedyczne i korekcyjno-kompensacyjne, będą mogły być prowadzone w ramach podstawy programowej.
Współpraca młodzieżowego ośrodka wychowawczego z Rzecznikiem Praw Obywatelskich, rezygnacja z obligatoryjnego określenia minimalnego czasu 2 godzin na codzienną organizację przez ośrodki zajęć na świeżym powietrzu – poznaj wszystkie zmiany proponowane przez MEN.
Poznaj podstawowe zasady, którymi należy kierować się podczas terapii logopedycznej zaburzeń artykulacyjnych. Są to zasady uniwersalne w dydaktyce – artykuł przedstawia te zasady w odniesieniu do terapii logopedycznej.
Podczas pracy z uczniem należy pamiętać o zasadzie wiązania teorii z praktyką - tak dobierać materiał, aby był on zrozumiały i bliski dla ucznia, aby mógł odnieść go do rzeczywistości. Stosowanie się do tej zasady gwarantuje wiarę w wiedzę o świecie, sprawia, że uczeń rozumie przydatność nauki i widzi cel.
Trening Zastępowania Agresji – zgodnie z ideą programu – uznać należy za formę zajęć socjoterapeutycznych, ponieważ celem pracy i głównym czynnikiem zmian niekorzystnych wzorców zachowania są doświadczenia korekcyjne oraz nabywanie nowych umiejętności w toku zajęć grupowych o strukturalizowanym charakterze.
Dużo się dziś mówi o trudniejszych dzieciach: wydają się nie mieć umiejętności i motywacji, żeby odnieść sukces w szkole, życiu. Dyskutować można długo, ale najważniejsze jest to, że dzieci muszą być nauczone tych umiejętności. Opisany poniżej Trening Zastępowania Agresji ART jest nie tylko dla ludzi z problemem agresji, jest to program nauki podstawowych umiejętności społecznych.
Ukazał się projekt Rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2017 r. Sprawdź, co wprowadza.
Opublikowany w 2015 r. przez IBE raport z badań dotyczących przemocy w polskiej szkole pokazuje, że 10% uczniów jest dręczonych – najczęściej z powodu niskiego statusu majątkowego w rodzinie oraz słabej sprawności fizycznej. Oznacza to, że ok. pół miliona dzieci i młodzieży jest narażonych na różnego rodzaju działania przemocowe w szkole, a około 100 tysięcy doświadcza takich działań każdego dnia.
W latach 2014–2016 blisko połowa szkół publicznych różnych typów (ponad 44 proc.) nie zatrudniała na odrębnym etacie ani pedagoga, ani psychologa. Tak wynika z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Poznaj 6 planowanych zmian, które od września mają objąć WWRD.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.