Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy m.in. rodziców ucznia, dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, czy nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem. Pobierz wzór wniosku o udzielenie pomocy!
Nie zawsze adaptacja przebiega harmonijnie i bezproblemowo. Dziecko może uruchamiać mechanizmy obronne i wyrażać lęk w sposób zastępczy, np. płaczem, zwiększoną drażliwością, zaburzeniami łaknienia, trudnościami w zasypianiu, wymiotami, a nawet moczeniem nocnym.
Poznaj zmiany w organizacji kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem, które wchodzą od nowego roku szkolnego.
1 września 2017 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Sprawdź, jak brzmi ostateczna wersja rozporządzenia, a także przeczytaj o projekcie nowelizacji rozporządzenia obowiązującego dla szkół starego typu.
Warto poświęcić uwagę uczniom niepromowanym w pierwszej klasie gimnazjum, którzy znaleźli się w dość specyficznej sytuacji. Zmiany w organizacji systemu oświaty sprawiły, że muszą wrócić do szkoły podstawowej. To może okazać się trudne dla obu stron – ucznia i szkoły. Dlaczego i jak sobie z tym poradzić?
Wzór dokumentu. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło nowy projekt rozporządzenia, którego celem jest określenie rozwiązań prawnych służących realizacji rządowego programu wsparcia dla rodzin „Za Życiem".
Czy dziecko z autyzmem, niebędące obywatelem polskim, może otrzymać orzeczenie o kształceniu specjalnym oraz odpowiednią pomoc w polskim przedszkolu?
Jednym z typów zaburzeń w adaptacji jest postawa dziecka pozornie przystosowanego – grzecznego, zdyscyplinowanego, ale bardzo nieśmiałego i zalęknionego, czasami jąkającego się. Jak wygląda w codziennym życiu przedszkolnym funkcjonowanie takiego dziecka?
Minister Edukacji Narodowej 9 sierpnia podpisał trzy rozporządzenia o kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Sprawdź, czy zajęcia specjalistyczne, w tym logopedyczne i korekcyjno-kompensacyjne, będą mogły być prowadzone w ramach podstawy programowej.
Współpraca młodzieżowego ośrodka wychowawczego z Rzecznikiem Praw Obywatelskich, rezygnacja z obligatoryjnego określenia minimalnego czasu 2 godzin na codzienną organizację przez ośrodki zajęć na świeżym powietrzu – poznaj wszystkie zmiany proponowane przez MEN.
Poznaj podstawowe zasady, którymi należy kierować się podczas terapii logopedycznej zaburzeń artykulacyjnych. Są to zasady uniwersalne w dydaktyce – artykuł przedstawia te zasady w odniesieniu do terapii logopedycznej.
Podczas pracy z uczniem należy pamiętać o zasadzie wiązania teorii z praktyką - tak dobierać materiał, aby był on zrozumiały i bliski dla ucznia, aby mógł odnieść go do rzeczywistości. Stosowanie się do tej zasady gwarantuje wiarę w wiedzę o świecie, sprawia, że uczeń rozumie przydatność nauki i widzi cel.
Trening Zastępowania Agresji – zgodnie z ideą programu – uznać należy za formę zajęć socjoterapeutycznych, ponieważ celem pracy i głównym czynnikiem zmian niekorzystnych wzorców zachowania są doświadczenia korekcyjne oraz nabywanie nowych umiejętności w toku zajęć grupowych o strukturalizowanym charakterze.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.