Cukrzyca typu 1 to choroba przewlekła, która wymaga stałego kontrolowania poziomu cukru we krwi i podawania insuliny. Z tego powodu chore dziecko w szkole musi by otoczone szczególną opieką. Jak skutecznie uczyć dzieci chore na cukrzycę? O czym pamiętać, aby zapewnić im bezpieczny pobyt w szkole oraz stworzyć przyjazne środowisko? Czy mierzenie cukru jest obowiązkiem nauczyciela? Kto jest za to odpowiedzialny i kto może w tym pomóc?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Pełne włączenie dziecka chorego w ogólnodostępny system edukacji, z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości, wymaga zarówno od nauczycieli, jak i rodziców uważności, starań, współpracy i gotowości do zmian.
Do konsultacji społecznych trafiły trzy rozporządzenia. Sprawdź, co się zmieni w kwestii nauczania indywidualnego i jakie nowe zajęcia pojawią się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jak zorganizować przestrzeń i sposób nauki, aby praca z klasą, w której jest uczeń z ADHD, była satysfakcjonująca? Jak stworzyć dziecku odpowiednie warunki do pracy?
Problem wagarów dotyczy wszystkich szkół. Istnieją przepisy i procedury postępowania w przypadku absencji uczniów. Za tym wszystkim stoi jednak żywy człowiek i jego osobista historia. Jak do niego dotrzeć i jak mu pomóc?
Dowiedz się, czy rodzice ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim mogą wystąpić do dyrektora z prośbą o nauczyciela wspomagającego dla swojego dziecka.
Jeżeli wiedza i umiejętności są bramą do satysfakcjonującego życia, to emocje są do tej bramy kluczem. Jakie jest znaczenie potrzeb i emocji w procesie uczenia się i socjalizacji? O tym oraz o roli nauczyciela w rozpoznawaniu potrzeb ucznia przeczytasz w artykule.
Czy rodzic dziecka, które posiada orzeczenie poradni, może nie wyrazić zgody na udział dziecka w zajęciach rewalidacyjnych? Sprawdź, co szkoła może zrobić w takiej sytuacji.
Zwiększone nasilenie ekspresji emocji z kręgu złości w okresie dorastania jest naturalne. Dowiedz się, dlaczego tak jest i jak rozmawiać z nastolatkami, by ich emocje nie prowadziły do zachowań przynoszących niepotrzebne szkody.
Po kilku wizytach u specjalistów w poradni rodzic otrzymuje opinię dla swojego dziecka (o ile nie stwierdzono u niego niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem), zawierającą między innymi wskazania do pracy dla nauczycieli. Dokument ten wędruje do szkoły. Jak efektywnie zarządzać tym procesem, aby wysiłki szkoły i poradni wzajemnie się uzupełniały?
Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się w poniedziałek do MEN w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
Omawiamy, co jest ważne we współpracy nauczyciela wspomagającego i nauczycieli przedmiotowców, publikujemy kolejne wzory IPET oraz artykuły na temat rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów, poszerzamy bazę kart pracy na zajęcia specjalistyczne... Dodatkowo omawiamy zmiany w Karcie Nauczyciela, które weszły w życie od nowego roku i które jeszcze przed nami!
Wstyd ma dwa trzy oblicza: wstyd przed innymi i wstyd przed samym sobą. Jego odczuwanie nasila się w okresie dojrzewania. Jak i dlaczego tak się dzieje? Tutaj znajdziesz odpowiedź na to pytanie, a także wskazówki, jak zachowywać się wobec przejawów wstydu nastolatków.
Jak rozpoznać dziecko doświadczające przemocy? Dowiedz się, jaka jest rola szkoły, jaka może być pomoc poradni psychologiczno-pedagogicznej i jakie działania można w takiej sytuacji podjąć.
Według badań psychopedagogicznych średnio co piąty uczeń jest zdolny. Biorąc pod uwagę całą populację uczniów w Polsce, zdolni stanowią zatem całkiem liczną grupę. Czy wiemy, czego oni tak naprawdę potrzebują od szkoły? Co szkoła mogłaby im dać, a co faktycznie daje, żeby zapobiec marnotrawieniu ich talentów?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.