Dużo się dziś mówi o trudniejszych dzieciach: wydają się nie mieć umiejętności i motywacji, żeby odnieść sukces w szkole, życiu. Dyskutować można długo, ale najważniejsze jest to, że dzieci muszą być nauczone tych umiejętności. Opisany poniżej Trening Zastępowania Agresji ART jest nie tylko dla ludzi z problemem agresji, jest to program nauki podstawowych umiejętności społecznych.
Ukazał się projekt Rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2017 r. Sprawdź, co wprowadza.
Opublikowany w 2015 r. przez IBE raport z badań dotyczących przemocy w polskiej szkole pokazuje, że 10% uczniów jest dręczonych – najczęściej z powodu niskiego statusu majątkowego w rodzinie oraz słabej sprawności fizycznej. Oznacza to, że ok. pół miliona dzieci i młodzieży jest narażonych na różnego rodzaju działania przemocowe w szkole, a około 100 tysięcy doświadcza takich działań każdego dnia.
W latach 2014–2016 blisko połowa szkół publicznych różnych typów (ponad 44 proc.) nie zatrudniała na odrębnym etacie ani pedagoga, ani psychologa. Tak wynika z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Poznaj 6 planowanych zmian, które od września mają objąć WWRD.
Cukrzyca typu 1 to choroba przewlekła, która wymaga stałego kontrolowania poziomu cukru we krwi i podawania insuliny. Z tego powodu chore dziecko w szkole musi by otoczone szczególną opieką. Jak skutecznie uczyć dzieci chore na cukrzycę? O czym pamiętać, aby zapewnić im bezpieczny pobyt w szkole oraz stworzyć przyjazne środowisko? Czy mierzenie cukru jest obowiązkiem nauczyciela? Kto jest za to odpowiedzialny i kto może w tym pomóc?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Pełne włączenie dziecka chorego w ogólnodostępny system edukacji, z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości, wymaga zarówno od nauczycieli, jak i rodziców uważności, starań, współpracy i gotowości do zmian.
Do konsultacji społecznych trafiły trzy rozporządzenia. Sprawdź, co się zmieni w kwestii nauczania indywidualnego i jakie nowe zajęcia pojawią się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jak zorganizować przestrzeń i sposób nauki, aby praca z klasą, w której jest uczeń z ADHD, była satysfakcjonująca? Jak stworzyć dziecku odpowiednie warunki do pracy?
Problem wagarów dotyczy wszystkich szkół. Istnieją przepisy i procedury postępowania w przypadku absencji uczniów. Za tym wszystkim stoi jednak żywy człowiek i jego osobista historia. Jak do niego dotrzeć i jak mu pomóc?
Dowiedz się, czy rodzice ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim mogą wystąpić do dyrektora z prośbą o nauczyciela wspomagającego dla swojego dziecka.
Jeżeli wiedza i umiejętności są bramą do satysfakcjonującego życia, to emocje są do tej bramy kluczem. Jakie jest znaczenie potrzeb i emocji w procesie uczenia się i socjalizacji? O tym oraz o roli nauczyciela w rozpoznawaniu potrzeb ucznia przeczytasz w artykule.
Czy rodzic dziecka, które posiada orzeczenie poradni, może nie wyrazić zgody na udział dziecka w zajęciach rewalidacyjnych? Sprawdź, co szkoła może zrobić w takiej sytuacji.
Zwiększone nasilenie ekspresji emocji z kręgu złości w okresie dorastania jest naturalne. Dowiedz się, dlaczego tak jest i jak rozmawiać z nastolatkami, by ich emocje nie prowadziły do zachowań przynoszących niepotrzebne szkody.
Po kilku wizytach u specjalistów w poradni rodzic otrzymuje opinię dla swojego dziecka (o ile nie stwierdzono u niego niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem), zawierającą między innymi wskazania do pracy dla nauczycieli. Dokument ten wędruje do szkoły. Jak efektywnie zarządzać tym procesem, aby wysiłki szkoły i poradni wzajemnie się uzupełniały?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.