Dowiedz się, czy należy prowadzić osobny dziennik dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym i kto powinien dokonywać w nim zapisów.
Artykuł przedstawia reguły dotyczące układania tekstów do etapu utrwalania artykulacji głosek w izolacji oraz w sylabach.
Od 8 września obowiązuje rozporządzenie mające na celu określenie rozwiązań prawnych służących wykonaniu rządowego Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za Życiem” w zakresie działania 2.4. „Utworzenie ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością”.
Czas trwania zajęć rewalidacyjnych został uregulowany w rozporządzeniu w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli.
Rozpoznawanie potrzeb jest procesem i wymaga zaangażowania całej kadry. Pierwszym etapem rozpoznawania potrzeb uczniów jest ocena nauczycieli, w tym wychowawców klasy. Z jakich metod i narzędzi jeszcze należy skorzystać?
Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego trzeba opracować IPET, czyli indywidualny program Edukacyjno-terapeutyczny. Niestety, często zadanie to traktuje się nie jak szansę na opracowanie planu skutecznego działania, lecz jak przykry obowiązek. To z kolei sprawia, że IPET nie jest skuteczny.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytanie orzeczenia i analiza dokumentów nie wystarczą, by poznać dziecko. To wychowawca ma szczególną możliwość obserwowania dziecka w najróżniejszych sytuacjach – dlatego udział nauczycieli w ocenie funkcjonowania ucznia w szkole jest niezbędny, a ich obserwacje niezwykle cenne. To one powinny odgrywać szczególną rolę podczas opracowywania i w czasie realizacji IPET.
Przedstawiamy zasady doboru materiału językowego dla etapu utrwalania artykulacji w wyrazach. Artykuł zawiera informacje i przykłady dotyczące przestrzegania zasady czystości fonetycznej dla spółgłosek oraz zasady stopniowania trudności pod względem struktury i długości wyrazów.
Dowiedz się, czy jest wymagane powoływanie zespołu i jakie regulacje prawne zobowiązują od 1 września 2017 r. nauczycieli do współdziałania.
Naukowcy alarmują – Internet uzależnia dzieci, czasem w bardzo poważny sposób zaburzając ich funkcjonowanie. Do poradni psychologiczno-pedagogicznej trafiła niedawno zrozpaczona mama dziesięciolatki, która dostała ataku szału i zdemolowała pokój po tym, jak mama wyłączyła jej dostęp do sieci. Szesnastolatek tak kopnął swojego ojca, który wyjął kabel z komputera, że połamał mu dwa żebra… To realne sytuacje świadczące o silnym uzależnieniu, wymagające już specjalistycznego leczenia. Warto zatem być czujnym i sprawdzać, czy aby nie pojawiają się pierwsze objawy uzależnienia.
Najważniejszym działaniem na drodze pobudzania, stymulowania i wspierania rozwoju małego dziecka jest rzetelny, wieloprofilowy proces diagnostyczny dokonywany przez zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Warto pamiętać, aby tworząc klasę terapeutyczną, dokładnie rozważyć wszystkie przesłanki merytoryczne. Dla kogo organizuje się tego typu klasy? Jak się je tworzy? Czy w każdej sytuacji jest to najlepsze rozwiązanie dla ucznia?
Pobierz wzór wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dowiedz się, jakie wymagania powinien spełniać nauczyciel wspomagający w przedszkolu dla dziecka z zespołem Downa z niepełnosprawnością sprzężoną, ruchową oraz słabowidzącego.
Indywidualny program wczesnego wspomagania, nowe zadania zespołu – sprawdź, jak od września będzie wyglądało wczesnego wspomaganie rozwoju dziecka.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.