Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego trzeba opracować IPET, czyli indywidualny program Edukacyjno-terapeutyczny. Niestety, często zadanie to traktuje się nie jak szansę na opracowanie planu skutecznego działania, lecz jak przykry obowiązek. To z kolei sprawia, że IPET nie jest skuteczny.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytanie orzeczenia i analiza dokumentów nie wystarczą, by poznać dziecko. To wychowawca ma szczególną możliwość obserwowania dziecka w najróżniejszych sytuacjach – dlatego udział nauczycieli w ocenie funkcjonowania ucznia w szkole jest niezbędny, a ich obserwacje niezwykle cenne. To one powinny odgrywać szczególną rolę podczas opracowywania i w czasie realizacji IPET.
Przedstawiamy zasady doboru materiału językowego dla etapu utrwalania artykulacji w wyrazach. Artykuł zawiera informacje i przykłady dotyczące przestrzegania zasady czystości fonetycznej dla spółgłosek oraz zasady stopniowania trudności pod względem struktury i długości wyrazów.
Dowiedz się, czy jest wymagane powoływanie zespołu i jakie regulacje prawne zobowiązują od 1 września 2017 r. nauczycieli do współdziałania.
Naukowcy alarmują – Internet uzależnia dzieci, czasem w bardzo poważny sposób zaburzając ich funkcjonowanie. Do poradni psychologiczno-pedagogicznej trafiła niedawno zrozpaczona mama dziesięciolatki, która dostała ataku szału i zdemolowała pokój po tym, jak mama wyłączyła jej dostęp do sieci. Szesnastolatek tak kopnął swojego ojca, który wyjął kabel z komputera, że połamał mu dwa żebra… To realne sytuacje świadczące o silnym uzależnieniu, wymagające już specjalistycznego leczenia. Warto zatem być czujnym i sprawdzać, czy aby nie pojawiają się pierwsze objawy uzależnienia.
Najważniejszym działaniem na drodze pobudzania, stymulowania i wspierania rozwoju małego dziecka jest rzetelny, wieloprofilowy proces diagnostyczny dokonywany przez zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Warto pamiętać, aby tworząc klasę terapeutyczną, dokładnie rozważyć wszystkie przesłanki merytoryczne. Dla kogo organizuje się tego typu klasy? Jak się je tworzy? Czy w każdej sytuacji jest to najlepsze rozwiązanie dla ucznia?
Pobierz wzór wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dowiedz się, jakie wymagania powinien spełniać nauczyciel wspomagający w przedszkolu dla dziecka z zespołem Downa z niepełnosprawnością sprzężoną, ruchową oraz słabowidzącego.
Indywidualny program wczesnego wspomagania, nowe zadania zespołu – sprawdź, jak od września będzie wyglądało wczesnego wspomaganie rozwoju dziecka.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy m.in. rodziców ucznia, dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, czy nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem. Pobierz wzór wniosku o udzielenie pomocy!
Nie zawsze adaptacja przebiega harmonijnie i bezproblemowo. Dziecko może uruchamiać mechanizmy obronne i wyrażać lęk w sposób zastępczy, np. płaczem, zwiększoną drażliwością, zaburzeniami łaknienia, trudnościami w zasypianiu, wymiotami, a nawet moczeniem nocnym.
Poznaj zmiany w organizacji kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem, które wchodzą od nowego roku szkolnego.
1 września 2017 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Sprawdź, jak brzmi ostateczna wersja rozporządzenia, a także przeczytaj o projekcie nowelizacji rozporządzenia obowiązującego dla szkół starego typu.
Warto poświęcić uwagę uczniom niepromowanym w pierwszej klasie gimnazjum, którzy znaleźli się w dość specyficznej sytuacji. Zmiany w organizacji systemu oświaty sprawiły, że muszą wrócić do szkoły podstawowej. To może okazać się trudne dla obu stron – ucznia i szkoły. Dlaczego i jak sobie z tym poradzić?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.