Był czas, że uznawano, iż dzieci nie cierpią na depresję. Prawdopodobnie powodem tego było niepoświęcanie uwagi przeżyciom dziecka. Chłopcy i dziewczęta wycofani, nadmiernie spokojni lub rozdrażnieni, byli ignorowani lub kierowani do specjalistów ze względu na uciążliwość ich zachowania. Dziś potrafimy rozróżniać depresję dziecięcą od innych problemów dziecka i proponować odpowiednią pomoc. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym depresja dziecięca różni się od smutku i przygnębienia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Podnoszenie jakości kształcenia i wsparcia uczniów z spe, wzmocnienie funkcji wychowawczej szkoły, zwiększenie bezpieczeństwa informatycznego – to część wskazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej celów na 2018 r. Sprawdź, na co jeszcze MEN chce położyć nacisk w nadchodzącym roku.
Agresja to jednorazowy akt, podczas gdy przemoc jest procesem. Artykuł rozpatruje przemoc rówieśniczą, uwzględniając kryterium wieku, płci, sprawności. Opisuje sytuację osób zaangażowanych lub będących świadkami przemocy. Zawarte w nim informacje pozwolą nauczycielom specjalistom, wychowawcom lepiej dostrzegać i bardziej dogłębnie analizować przypadki przemocy rówieśniczej, z którymi spotykają się w swojej pracy.
Wielu z nas może z własnego uczniowskiego doświadczenia przytoczyć przykłady przemocy rówieśniczej. Może byliśmy jej ofiarami, a może i nam zdarzało się nękać kolegów… Zatem skąd się to zjawisko bierze i dlaczego jest dość powszechne? Artykuł może być pomocny nauczycielowi w odróżnianiu zachowań agresywnych od przypadków przemocy rówieśniczej, pomoże zastanowić się głębiej nad zagadnieniem, po to, aby je zdefiniować, scharakteryzować oraz poszukać skutecznych form radzenia sobie z takimi zjawiskami.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Sprawdź, czy do organizacji zajęć rozwijających umiejętność uczenia się opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej jest konieczna, czy wystarczy chęć uczniów i nauczyciela prowadzącego.
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.
Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zwykle wiąże się z uzyskaniem informacji o jego stanie zdrowia i innych problemach. Informacji tych nie zamieszcza się w tradycyjnym dzienniku lekcyjnym, także dlatego, że nie ma w nim miejsca na wpisywanie takich danych. A co w przypadku dzienników elektronicznych, których budowa umożliwia gromadzenie większych zasobów informacji?
Pobierz wzór opinii przedszkola o dziecku, którego rodzice chcą wystąpić o indywidualną ścieżkę wychowania przedszkolnego.
To nowe rozwiązanie w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, które z powodu różnych trudności w funkcjonowaniu nie mogą w pełni uczestniczyć we wszystkich zajęciach ze swoją grupą rówieśniczą, budzi wątpliwości w zakresie ubiegania się o jej organizację oraz przebieg realizacji podstawy programowej. Dzieci objęte zindywidualizowaną ścieżką obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego część zajęć będą realizowały indywidualnie, a część razem z grupą. Sprawdź, kiedy i w jaki sposób zorganizować dla dziecka pomoc w tej formie.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nie ma informacji o dostosowaniu wymagań, które zdaniem nauczyciela powinny się pojawić w pracy z uczniem. Czy możliwe jest ich wprowadzenie?
Zasady współpracy szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
Dowiedz się, jaką dokumentację powinien zgromadzić dyrektor w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
Organizacja nauczania indywidualnego, kształcenia specjalnego oraz zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Zasady współpracy szkoły i pedagoga szkolnego z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
Diagnoza „fobia szkolna” nie występuje w poważnych systemach diagnostycznych. Z poniższych rozważań dowiemy się, co kryje się za takim określeniem problemów ucznia. Jednak już na wstępie warto zaznaczyć, że należy zachować ogromną ostrożność w używaniu takiej „diagnozy”, ponieważ można przegapić powody problemów występujących w funkcjonowaniu ucznia i zaniechać niezbędnej interwencji.
Sprawdź, czy konieczne jest opracowanie procedury dotyczącej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i co powinna ona zawierać.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.